• دوشنبه / ۱ آبان ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 96080100093
  • منبع : نمایندگی اردبیل

ثبت 61 پرونده‌ قاچاق کالا و ارز در گمرک بیله سوار در 6 ماه

ثبت 61 پرونده‌ قاچاق کالا و ارز در گمرک بیله سوار در 6 ماه

ایسنا/اردبیل فرماندار بیله‌سوار گفت: ارزش پولی پرونده‌های قاچاق کالا و ارز از گمرک بیله سوار در شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش ایسنا، آرام حلیم در ششمین جلسه کمیسیون قاچاق کالا و ارز شهرستان بیله سوار با اشاره به این‌که 61 پرونده در حوزه قاچاق کالا و ارز در شش ماهه نخست امسال در گمرک بیله سوار به ثبت رسیده است، اظهار کرد: ارزش پولی این پرونده‌ها 31میلیارد و 824 میلیون ریال است که  نسبت به مدت مشابه سال گذشته  از نظر تعداد پرونده‌ها 30 درصد افزایش و از نظر ارزش پولی 1465 درصد افزایش را نشان می‌دهد. 

وی افزود: در 6ماهه نخست امسال 2میلیون و 350هزار نخ انواع سیگار قاچاق، 1100 قلم انواع وسایل آرایشی قاچاق و حدود 6هزار و 210 لیتر گازوئیل و 60عدد لوازم جانبی ماهواره و 115  ساعت مچی قاچاق توسط عوامل مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان کشف و ضبط شده است. 

حلیم با اشاره به این‌که سال گذشته تعزیرات حکومتی 77 فقره پرونده را در زمینه قاچاق کالا و ارز به ارزش دو میلیارد و 710 میلیون ریال رسیدگی کرده است، افزود: در شش ماهه امسال نیز 109 پرونده در تعزیرات حکومتی شهرستان تشکیل یافته و متخلفان به 8میلیاردو 698 میلیون ریال محکوم شده‌اند و از این میزان 2میلیاردو 824 میلیون ریال وصول شده است . 

وی عنوان کرد: میزان پرونده‌های وارده و مختومه تعزیرات حکومتی در سال 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل 65 درصد افزایش داشته است و میزان محکومیت از لحاظ ریالی در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد افزایش داشته است. 

فرماندار بیله‌سوار با اشاره به این‌که مبارزه با قاچاق کالای سلامت محور اولویت نخست نظارت و بازرسی است، گفت: کالاهای سلامت محور از جمله تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی، انواع خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هایی که به صورت غیرقانونی وارد سطح عرضه می‌شوند باید در اولویت کاری نظارت و بازرسی قرار گیرد 

وی تصریح کرد: باید افراد جامعه با آسیب‎های قاچاق و مبارزه با آن آشنا شوند و یک فرهنگ سازی در بین آنها انجام شود تا دیگر از کالاهای قاچاق استفاده نکنند و با معضلات آن در جامعه آشنا شوند.

فرماندار بیله سوار با تحسین شرایط صادرات چمدانی در بیله سوار که رتبه نخست کشوری را به دست آورده است، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 50 شرکت صادراتی در منطقه مرزی بیله سوار فعالیت می کنند که این شرکت‌ها صادرات و ترانزیت خود را به مقصد کشورهای مختلف انجام می‌دهند. 

آرام حلیم با اشاره به این‌که در نیمه اول امسال 200 هزار و 500 تن کالا از طریق گمرک بیله سوار صادر شده است، گفت: عمده این صادرات به مقصد کشورهای آذربایجان، آسیای میانه، حوزه قفقاز و عراق انجام شده است. 

وی با اذعان به این‌که 10 درصد رقم صادرات گمرک بیله سوار افزایش یافته است، تصریح کرد: ارزش ریالی این صادرات 37 میلیارد تومان بوده است. 

این مسئول از حل مشکلات بازرسی در حوزه صادرات و هم‌چنین نصب دستگاه ایکس ری در گمرک بیله سوار خبر داد. 

اما اگر از این آمارهای تبلیغاتی عبور کنیم به گفته رئیس کمیسیون تجارت خارجی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل ارزش صادرات استان اردبیل در نیمه اول امسال به کمتر از 16.8 میلیون دلار رسیده است که یک کاهش 26 درصدی را نشان می‌دهد. 

بهروز پورسلیمان میزان صادرات استان را به وزن 25.8 هزار تن با رشد یک درصدی نسبت به سال قبل اعلام کرد و افزود: میزان واردات به استان نیز 5.5 هزار تن و به ارزش 13.9 میلیون دلار بوده است. 

وی جهش میزان صادرات چمدانی را به ارزش 15.1 میلیون دلار با رشد مثبت 229 درصدی خواند و اظهار کرد: ترانزیت خارجی کالا از استان اردبیل در مجموع به ارزش 456.9 میلیون دلار بوده است. 

نائب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل مصنوعات پلاستیکی، سیب زمینی، پروپیلن، بیسکوئیت و سایر کالاهای صنعتی را از عمده کالاهای صادراتی استان برشمرد و اضافه کرد: عراق، آذربایجان و ترکمنستان در صدر مشتریان ما بوده‌اند. 

پورسلیمان به کاهش چشمگیر صادرات سیب زمینی نیز اشاره کرد و گفت: کمتر از 1.3 میلیون دلار و به وزن 7.4 هزار تن صادرات سیب زمینی از استان اردبیل به ثبت رسیده است. 

وی به کالاهای وارداتی به استان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: ورود ماشین آلات خط تولید، برنج، ژنراتور تولید برق و گرما و مصنوعات فلزی از عمده کالاهای وارداتی استان بوده که اغلب از ترکیه و آلمان به گمرکات ما وارد شده است.

اما نارضایتی صادرکنندگان از بابت موانع پیش روی این حوزه نیز شنیدنی است به طوری که در نشست اخیر مسئولان با فعالان بخش خصوصی و صادرکنندگان عمده گلایه ها از عملکرد گمرک، بستن تعرفه‌های کمرشکن، پرداخت نشدن جوایز صادراتی، وضعیت نامناسب گمرک بیله سوار از نظر صادرات، سختگیر ها و تنگ نظری‌ها و محدود شدن کالاهای صادراتی حکایت دارد. 

اما نبود تجهیزات و امکانات در تنها گمرک فعال استان اردبیل سبب شده تا صادرات بسیاری از محصولات با مشکلات روزافزونی روبرو شود به طوری که نبود ارزیاب و دستگاه ایکس ری مانع از صادرات صنایع دستی استان، محصولاتی نظیر کشمش و خرما و هم‌چنین کالاها و مایحتاج اساسی می‌شود که این خود اذهان صادرکنندگان را در این برهه مشوش کرده است. 

هر چند یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی توجه به صادرات و بازارهای جهانی است اما چالش‌های پیش رو به ویژه تنگ نظری‌ها در گمرکات استان و پاسخگو نبودن مدیران این حوزه در سال‌های اخیر مشکلات جدی را برای تجار به وجود آورده تا تعداد زیادی از آنها عطای کار در این بخش را به لقایش ببخشند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha