• سه‌شنبه / ۹ آبان ۱۳۹۶ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96080905546
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی نهم آبان بخوانید؛

توضیحاتی در مورد واژه"حصر"/آزادی احسان مازندرانی/بازگشایی دو فرودگاه بغداد و نجف برای زائران...

توضیحاتی در مورد واژه"حصر"/آزادی احسان مازندرانی/بازگشایی دو فرودگاه بغداد و نجف برای زائران...

افزایش برد، حجم و دقت موشک‌های ایران در واکنش به اجرای قانون "کاتسا"، تاکید «نوبخت» بر تخصیص بودجه بیشتر به استان‌ها، تاکید بر حفظ قدرت و استقلال دانشگاه، گزارش کامل هفتمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت، رایزنی‌های اخیر سازمان‌های اطلاعاتی و نظامی ایران و افغانستان، عملیات گودبرداری واحد ۲ نیروگاه اتمی بوشهر، آمادگی روسیه برای ارتقای نیروگاه‌های هسته‌ای ایران به ۱۲۰۰ مگاوات، پیام‌های تسلیت در پی درگذشت پدر سردار سلیمانی، توضیحات شمخانی در مورد واژه حصر و... از جمله اخبار سیاسی ایسنا در روز سه شنبه، نهم آبان ماه ۱۳۹۶ است.

به گزارش ایسنا فرمانده کل سپاه بابیان اینکه با اجرای قانون "کاتسا" برد، حجم و دقت موشک‌های ایران بیشتر می‌شود گفت: آمریکایی‌ها مطمئن باشند اجرای قانون کاتسا و افزایش فشارهای اقتصادی بر ملت ایران موجب عزم ایران در تقویت بنیه دفاعی می‌شود و حجم، ‌برد و دقت موشک‌های ایران را بیشتر خواهد کرد. سردار سرلشکر محمدعلی جعفری در همایش جهان بدون ترور گفت: آمریکا بداند ملت غیور ایران از همه توان دفاعی خود همچون ناموسش دفاع خواهد کرد و پاسخ دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را با قاطعیت و البته غافلگیری می‌دهد. وی تصریح کرد: بی تردید درگرفتن هیچ جنگی بین ایران و آمریکا محتمل نیست، چرا که آنان به شدت از عواقب این جنگ در هراس‌اند و به یقین می‌دانند در صورت آغاز چنین جنگی بازنده اصلی خواهند بود.

همچنین سردار سیدمسعود جزایری سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با حضور در غرفه ایسنا در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در رابطه با وحدت سپاه و ارتش در زمینه مباحث استراتژیک و تاکتیکی، اظهار کرد: ارتش و سپاه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نشست‌های متعدد همدلی در زمینه‌های استراتژیک و تاکتیکی داشته‌اند.

در جلسه امروز فراکسیون امید با محمدباقر نوبخت رئیس برنامه و بودجه گزارشی از عملکرد بودجه ۹۶ و همچنین چشم انداز بودجه ۹۷ ارائه شد و رئیس سازمان برنامه و بودجه بر ضرورت تخصیص بودجه بیشتر به استان‌ها تاکید کرد. وی همچنین در نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت که در محل بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات در مصلی تهران  برگزار شد در رابطه با موضوع بدهی تیم‌های پرسپولیس و استقلال گفت: دولت پرداخت بدهی استقلال و پرسپولیس را متقبل می‌شود. نمی‌گذاریم این دو باشگاه دچار مشکل شوند. نگران نباشید. نوبخت تاکید کر که کارگروهی بر ای احصای میزان بدهی دو باشگاه تشکیل شده است. وی در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت در مورد تعلیق عضو زرتشتی شورای شهر، اظهار کرد: دین زرتشت از ادیان رسمی کشور ماست که در قانون اساسی هم ذکر شده است. زرتشتیان از حقوق شهروندی برخوردارند و قوانین موضوعه ما اجازه می‌دهد شهروندان زرتشتی از حقوق شهروندی برخوردار باشند. سخنگوی دولت با بیان اینکه در مجلس نمایندگان زرتشتی حضور دارند، تصریح کرد: ما دنبال یکسری اقدامات اثربخش هستیم که هم این موضوع حل شود و هم مسائل دیگری ایجاد نشود.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در آئین تکریم و معارفه وزرای علوم،‌ تحقیقات و فناوری که در محل این وزارتخانه برگزار شد، گفت: قدرت و استقلال دانشگاه نباید گرفته شود و شان و منزلت هیات علمی و دانشجویان نیز نباید آسیبی ببیند.

گزارش ایسنااز رزمایش «اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت»

مرحله اصلی و عملیاتی هفتمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت صبح امروز با رمز «یا ابوالفضل العباس (ع)» در منطقه عمومی اصفهان با مشارکت کلیه پایگاه‌های شکاری و ترابری نیروی هوایی ارتش و با محوریت پایگاه شهید بابایی اصفهان آغاز شد.این رزمایش با حضور انواع هواپیماهای شکاری رهگیر، شکاری بمب افکن، ترابری نیمه سنگین و سبک، هواپیماهای ارتباطی، شناسایی و شنود الکترونیکی، سوخت رسان و انواع هواپیماهای بدون سرنشین در منطقه عمومی اصفهان از امروز (سه شنبه) به مدت ۲ روز برگزار می‌شود.

محمود سریع‌القلم در سخنرانی خود با موضوع ایران و ژئوپولیتیک جدید خاورمیانه در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه نگاه دستگاه سیاست خارجی ما در منطقه باید به جای نگاه سیاسی و امنیتی یک نگاه اقتصادی باشد، گفت: سیاست خارجی باید به دنبال تولید ثروت ملی برای کشور باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم‌، گفت: حقوقدانان و علما به موضوع سپنتا نیکنام ورود کرده و مانع تضییع حق یک شهروند ایرانی شوند. این استاد حوزه درباره استدلال شورای نگهبان مبتنی بر قاعده نفی سبیل در موضوع سپنتا نیکنام تصریح کرد: نفی سبیل برای کفار است نه اهل کتاب،‌ آن هم کفار صدر اسلام که با پیامبر می جنگدیدند. در حال حاضر مدیریت یک کافر شرعا و قانونا بدون مشکل بوده و اعمال مدیریت کافر بر مسلمان در کارهای تخصصی هیچ اشکالی ندارد. زیرا در کارهای تخصصی نمی‌توان براساس ایدئولوژی اقدام کرد، البته چنین فرد کافری که در امور تخصصی بر مسلمانان مدیریت می‌کند نمی‌تواند اعمال عقیده داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «هدف آمریکایی‌ها ایجاد ترس و یأس برای سرمایه‌گذاری است» گفت: رسانه‌ها نباید تریبون حرف مفت آمریکایی‌ها شوند.علی لاریجانی در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه استان خراسان رضوی تصریح کرد: تحلیل روشن در این شرایط این است که آیا آنها فقط در موضوع برجام مشکل دارند یا قصد دیگری دارند لذا باید قصد آنها را بشناسید چرا که حرف پر سروصدا زیاد می زنند و ما نباید تریبون حرف مفت آنها شده و اضطراب را در کشور ایجاد کنیم بلکه باید دغلکاری آنها را نمایش دهیم.

معاون آسیا ، اقیانوسیه و مشترک المنافع وزیر امور خارجه، با اشاره به برگزاری نشست تهران با حضور روسای جمهور ایران، آذربایجان و روسیه گفت: با برگزاری این نشست، این پیام به آمریکایی‌ها داده می‌شود که کشورهای منطقه در حال همکاری و گسترش روابطشان با یکدیگر هستند و خیلی توجهی به حرف‌هایی که توسط مقامات آمریکایی مطرح می‌شود، ندارند. ابراهیم رحیم‌پور خبر از رایزنی‌های اخیر سازمان‌های اطلاعاتی و نظامی ایران و افغانستان در مورد مبارزه با تروریسم و همچنین حضور داعش در افغانستان داد و اظهار کرد: در جریان مذاکراتی که با دوستان کره‌ جنوبی و ژاپن داشتیم به آنها گفتیم که ما همکاری نظامی با کره شمالی به هیچ ترتیبی نداریم و همکاری اقتصادی‌مان با این کشور نیز با بسیار ناچیز است و از دیگرسو نگرانی‌های آنها را در مورد تحولات در شبه جزیره کره درک می‌کنیم.

سرکنسول ایران در کربلا نیز اعلام کرد: امروز دو فرودگاه نجف و بغداد برای سفر زائران به این شهرها باز می‌شوند. میرمسعود حسینیان با بیان اینکه وضعیت آب و هوا در عراق بهتر شده و تا حدودی گرد و غبار نشسته است،‌ خاطر نشان کرد:  امروز دو فرودگاه بغداد و نجف باز می‌شوند و امیدواریم زائران ایرانی بتوانند از طریق این دو فرودگاه وارد عراق شوند تا در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت کنند.

با حضور مقامات هسته‌ای ایران و روسیه عملیات گودبرداری واحد ۲ نیروگاه اتمی بوشهر انجام شد. براساس اعلام مقامات سازمان انرژی اتمی حدود ۱۰۰ هزار متر مکعب خاکبرداری از محل ساختمان واحد ۲ انجام شده است، اما هنوز بخش مهمی از گودبرداری باقی مانده است که امروز (سه شنبه) این عملیات دنبال می‌شود.

علی‌اکبر صالحی پس از این مراسم در کنفرانس خبری مشترک با رییس روس اتم گفت: فکر نمی کنم سایت هسته ای در دنیا باشد که آوازه‌اش به اندازه سایت بوشهر بلند باشد. رییس سازمان انرژی اتمی گفت: امیدواریم در ۷ سال آینده شاهد راه اندازی واحد ۲ و دو سال بعد واحد ۳ نیروگاه بوشهر باشیم. الکسی لیخاچوفرییس روس اتم نیز از آمادگی روسیه برای ارتقای نیروگاه‌های هسته‌ای ایران به ۱۲۰۰ مگاوات خبر داد و گفت: ایران و روسیه توافق کردند تا ۸ واحد نیروگاهی را بسازند و این واحدها می تواند هر کدام تا ۱۲۰۰ مگاوات برسد.

علی شمخانی درجریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات با بیان اینکه در مورد برنامه موشکی خود با هیچ شخصی مذاکره نمی‌کنیم گفت : ایران تحت هیچ شرایطی حاضر به مذاکره در مورد هیچ بندی از برجام نیست. دبیر شورای عالی امنیت همچنین در خصوص این که مسئله حصر  چه زمانی رفع می‌شود؟ گفت: زمانی که دلیل وقوعش حل شود؛ این اتفاق بعد از انتخابات ۸۸ رخ داده است.
وی با بیان اینکه واژه حصر واژه درستی نیست و این آقایان مد نظر شما در حصر نیستند، ادامه داد: آنها هر کس را که اراده کنند می‌توانند ببینند، کما این‌که اخیرا آقای کروبی درخواست کردند آقای دوستی را ببینند و این انجام شد.

در همین ارتباط سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از ارجاع سوال مطهری درباره دلایل حصر به صحن علنی خبر داد.حجت الاسلام حسن نوروزی توضیح داد: وزیر دادگستری برای پاسخ به سوالات نمایندگان در جلسه امروز کمیسیون حقوقی و قضایی حاضر شد و به سوالات پاسخ داد و آقای مطهری دو سوال را از وزیر دادگستری مطرح کردند، سوال اول ناظر بر دلایل حصر موسوی و کروبی بود مبنی بر اینکه آنها از سال ۸۹ در بازداشت و حصر هستند و هنوز دادگاهی برای آنها برگزار نشده است. بعد از توضیحات آقای آوایی در این باره آقای مطهری از پاسخ ها قانع نشد و قرار شد سوال برای رسیدگی در صحن علنی به هیات رییسه ارجاع شود.

«احسان مازندرانی» مدیرمسوول اسبق روزنامه فرهیختگان - از زندان آزاد شد. هوشنگ پوربابایی  اعلام کرد: مطلع شدم موکلم پس از اتمام دوران محکومیت‌اش از زندان اوین آزاد شده است.

در پی درگذشت پدر سردار قاسم سلیمانی پیام‌های تسلیت از سوی شخصیت‌های مختلف برای همدردی با وی منتشر شد. متن برخیپیام‌های تسلیت در پی درگذشت پدر سردار سلیمانی را در این خبر بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha