• شنبه / ۱۳ آبان ۱۳۹۶ / ۰۵:۴۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96081207219
  • خبرنگار : 30057

راه‌اندازی کرسی روزنامه‌نگاری علمی در دانشگاه علامه‌طباطبایی/ضرورت ساده‌سازی زبان علم

راه‌اندازی کرسی روزنامه‌نگاری علمی در دانشگاه علامه‌طباطبایی/ضرورت ساده‌سازی زبان علم

رییس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در خصوص راه‌اندازی کرسی روزنامه‌نگاری علمی در دانشگاه علامه طباطبایی،‌ گفت: این اقدام گامی در جهت تخصصی کردن شاخه‌های مختلف روزنامه‌نگاری است.

گیتا علی‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اعطای مجوز به دانشگاه علامه طباطبایی برای راه‌اندازی کرسی روزنامه‌نگاری علمی افزود: به نظر می‌رسد باید برنامه‌ریزی‌هایی برای راه‌اندازی این کرسی تدوین شود تا بر اساس آن بتوان جذب دانشجو کرد.

وی در عین حال راه‌اندازی این کرسی در دانشگاه علامه طباطبایی را اقدام شایسته‌ای برای توسعه روزنامه‌نگاری علمی دانست و خاطر نشان کرد: این امر موجب می‌شود که به شاخه‌های مختلف روزنامه‌نگاری به صورت تخصصی‌تر نگاه شود.

علی‌آبادی یادآور شد: از آنجایی که در روزنامه‌نگاری باید مطالب در چارچوب‌های کلی چون خبر، تیتر، گزارش و مصاحبه ارائه شود از این رو باید روزنامه‌نگار باید بتواند در حوزه تخصصی خود هر رودیدادی را در قالب‌های کلی روزنامه‌نگاری تهیه کند.

علی‌آباد ادامه داد: اگر خبر تحصصی‌تر شود به آن روزنامه‌نگاری علم گفته می‌شود که در این صورت روزنامه‌نگار نیاز به یکسری تخصصی دارد.

رییس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با تاکید بر اینکه در روزنامه‌نگاری علمی باید مطالب به زبانی منتشر شود که قابل درک برای عموم مخاطبان باشند، اظهار کرد: درک مطالب بسیار تخصصی برای همه قابل درک نیست از این رو در این نوع روزنامه‌نگاری لازم است مطالبی تهیه شود که همه مخاطبانی که آن مطلب را می‌خوانند، متوجه شوند.

وی با تاکید بر اینکه اصطلاحات موجود در هر حوزه علمی باید معادل‌سازی، اضافه کرد: این امر موجب خواهد شد این مطالب برای مخاطبانی که سطح سواد یکسانی ندارند درکی از محتوای خبر داشته باشند و این تنها با کمک روزنامه‌نگاری علمی میسر خواهد شد.

به گفته وی اگر این رویه ادامه یابد کمک خواهد کرد تا زبان علم برای همه افراد علاقه‌مند ساده‌سازی شود.

علی‌آبادی با اشاره به برخی از انتقادات در خصوص ساده‌سازی زبان علم گفت: قرار نیست در نشریات و خبرگزاری‌های عمومی یکسری کتاب‌های علمی ترجمه شود بلکه سعی می‌شود برخی از رویدادها و مقاله‌های علمی که می‌تواند برای عموم جذابیت داشته باشد به زبان ژورنالیستی بیان شود.

وی با تاکید بر اینکه سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها سعی می‌کنند مطالبی را منتشر کنند که به زندگی مردم نزدیکتر باشد، خاطر نشان کرد: مخاطبان معمولا مطالبی را دنبال می‌کنند که از نظر فرهنگی با آنها مجاورت و در زندگی روزمره‌ آنها اثراتی داشته باشد از این رو در روزنامه‌نگاری علمی نمی‌خواهیم که موضوعات دشوار بیان شود این نوع مطالب از سوی افراد علاقه‌مند در دانشگاه‌ها پیگیری می‌شود.

رییس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با تاکید بر اینکه رونامه‌ها و سایت‌های خبری مطالبی را انتخاب می‌کنند که برای عموم مفید باشد، افزود: در نتیجه مطالب تخصصی در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های عمومی وارد نمی‌شود  بلکه این مطالب بیشتر در مجلات تخصصی درج می‌شوند که دارای مخاطبان خاص خود هستند.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد علم به زبان ساده عنوان شود بیشتر مواردی از سوی گزینشگران خبر انتخاب می‌شود که احساس می‌کنند مردم به آنها علاقه‌مند هستند به عنوان مثال مردم در رویدادهایی مانند خورشید گرفتگی و یا ماه گرفتگی سعی می‌کنند مطالبی را دنبال کنند که به زندگی آنها مرتبط است نه موضوعات فنی و تخصصی آن.

علی آباد در پایان تاکید کرد: اینکه تصور می‌شود ساده‌سازی زبان علم منجر به پایین نگهداشتن سطح علم می‌شود تصور درستی نیست بلکه تنها علم با زبان ساده بیان شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۸-۱۳ ۱۱:۴۵

امیدوارم این اقدام نیز به سرنوشت نامعلوم رشته مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات که سال 84 برای اولین بار در دانشگاه علامه طباطبایی جذب دانشجو کرد و سپس بعد از چهار دوره پذیرش از بین افراد ممتاز در کنکور سراسری منحل شد دچار نشود؛لطفا قبل از بازی با سرنوشت دیگران نسبت به سرنوشت و عواقب ان بیندیشید...