• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۳۹۶ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96081609828
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

مدیر طرح بازآفرینی پهنه شمال شرق کشور:

حاشیه‌نشینی به مسئله امنیتی تبدیل‌شده است

حاشیه‌نشینی به مسئله امنیتی تبدیل‌شده است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر طرح بازآفرینی پهنه شمال شرق کشور گفت: حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده به مسئله امنیتی تبدیل‌ شده است.

محمدعلی طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‏که هدف کارگروه بازآفرینی تغییر کیفیت زندگی ساکنان بافت فرسوده و حاشیه‌نشین است، گفت: در سطح کشور 2700 محله داریم که در بافت‌های فرسوده، تاریخی، سکونت‌گاه‌های غیررسمی، لکه‌های ناکارآمد شهری و روستاهای الحاقی در حوزه بازآفرینی شهری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‏که 740 شهر شناسایی‌شده‌اند که احتمالا هنوز در شهرهای دیگر هم معادل این محلات باشد، اظهار کرد: در کاشمر 9 محله شناسایی‌ شده که این محلات به بحران 2700 محله شناسایی‌شده نمی‌رسد.

طالبی ادامه داد: هیئت دولت در سال 93 ستاد ملی به ریاست رئیس‌جمهوری و عضویت حداقل 20 دستگاه اجرایی تشکیل و در رده‌های استانی و شهرستانی نیز تشکیل گردید.

مدیر طرح بازآفرینی پهنه شمال شرق کشور با بیان این‏که موضوعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از سال 80 شروع ‌شده و امروز به مسئله امنیتی تبدیل‌شده است، گفت: مجلس و دولت به تصویب قوانینی برای بازآفرینی، احیا و ارتقاء این مناطق تأکید دارند.

مدیر طرح بازآفرینی پهنه شمال شرق کشور با بیان اینکه حدود 22 میلیون نفر معادل یک‌چهارم جمعیت کشور در این محلات زندگی می‌کنند که از شرایط خوب زندگی برخوردار نیستند، اظهار کرد: از سال 84 تا سال 96 سرعت خانه‌سازی به‌صورت غیررسمی و بدون پایان‌کار در کشور ایجاد شده و حتی حاشیه‌نشینی در قلب شهرها هم داریم که روستاهای الحاقی نیز به آن اضافه می‌شود.

طالبی با تأکید بر این‏که این محلات نماد فقر شهری هستند، گفت: عدم تأمین سرانه‌ها، اشتغال و بیکاری، آسیب‌های اجتماعی، سازه‌های غیرمقاوم، امکانات بهداشتی و رفاهی بیشترین مشکلات در این مناطق است که این طرح در بازه‌ی زمانی 10 ساله باید به اتمام برسد.

وی با تأکید بر این‏که نمی‌توانیم این محلات را از حقوق شهروندی محروم کنیم و یا بین آن‌ها خط‌ کشی کنیم، تصریح کرد: مواردی همچون آسیب‌های اجتماعی، بهداشتی، فردی و بیکاری قابل‌انتقال به بخش‌های دیگر شهر خواهد بود.

طالبی هم‏چنین افزود: در شهر کاشمر جمعیتی بالغ‌بر 13 هزار نفر در این محلات هستند که 8 هزار نفر از این جمعیت در داخل محدوده زندگی می‌کنند.

مدیر طرح بازآفرینی پهنه شمال شرق کشور با تأکید بر این‏که بازآفرینی نگاه خاص به عمران ندارد و مباحث فرهنگی، اجتماعی، سلامت فردی، محیطی، اشتغال، کارآفرینی و تأمین منابع اشتغال را مدنظر دارد، اظهار کرد: برای کاشمر 200 پروژه برنامه‌ریزی‌شده که بخش‌هایی همچون فرهنگی، اقتصادی و اشتغال از پایه‌های اصلی این کارگروه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha