• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96082212856
  • خبرنگار : 71234

نوبخت به ایسنا خبر داد

اعزام سه عضو کمیسیون بهداشت به مناطق زلزله‌زده/تهیه پروتکلی برای نجات مجروحان زلزله

اعزام سه عضو کمیسیون بهداشت به مناطق زلزله‌زده/تهیه پروتکلی برای نجات مجروحان زلزله

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از اعزام سه عضو این کمیسیون برای بررسی وضعیت مناطق زلزله‌زده و کمک به زلزله‌زدگان و مجروحان خبر داد و گفت که در جلسه ستاد فوریت‌های حوادث غیرمترقبه پروتکلی تهیه شد که به موجب آن با رسیدگی‌های دقیق‌تر شمار تلفات پایین آمده تا بتوانیم کسانی که حتی دو ساعت زیر آوار می مانند را نجات دهیم.

علی نوبخت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: طبق برنامه ریزی که از قبل انجام شده بود قرار بود روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، رئیس سازمان نظام پزشکی و بنده با وزیر بهداشت و معاونانش جلسه ای با رئیس‌جمهور داشته باشیم که این جلسه به دلیل وقوع زلزله لغو شد و مسئولان به شهرها و استان‌ها برای تسریع در روند امدادرسانی و کمک به آسیب دیدگان راهی شدند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: با توجه به لغو این جلسه از صبح امروز در ستاد فوریت‌های حوادث غیرمترقبه وزارت بهداشت حضور پیدا کردم که در این جلسه پروتکلی تهیه شده و به مسئولان بهداشتی استانها به خصوص استان‌های درگیر زلزله برای اجرای آن جهت نجات هموطنانمان داده شد.

نوبخت توضیح داد: براساس تحقیقات صورت گرفته دلیل مرگ افرادی که زیر آوار مانده‌اند تنها خفگی و ضربه مغزی نیست بلکه عضلات کسانی که زیر آوار می مانند مایعی با نام نئوگلوبین آزاد می کند که مطالعات نشان می‌دهد این مایع باعث تولید سم شدیدی برای کلیه‌ها می شود.

وی افزود: مایع نئوگلوبین به دلیل پرس شدن عضلات افراد زیر آوار مانده به جای آنکه به کلیه‌ها برود، ماده سمی پتاسیم را وارد خون کرده که حجم زیاد این ماده سمی باعث ایست قلبی می شود.

وی ادامه داد: برای مقابله با این موضوع راه درمان آن است که هشت تا 12 لیتر سرم نرمال سالین هر یک ساعت یک بار به بدن فرد زیر آوار مانده یا مجروح تزریق شود تا نجات پیدا کند. این موضوع در قالب پروتکلی به استان‌های درگیر زلزله به خصوص کرمانشاه داده شد تا با اجرای آن اگر فردی حتی دو ساعت زیر آوار بماند تنها با تزریق این ماده در دست این فرد می توان جان او را نجات داد. این یعنی اگر امدادگران تنها بتوانند دست فردی را از زیر آوار در بیاورند با این راه جان او نجات پیدا می کند.

وی گفت که امکانات دارویی در مراکز زلزله‌زده وجود دارد. ما با توجه به تجربه زلزله گیلان و استفاده از این پروتکل در زلزله بم و به دنبال آن کاهش آمار تلفات امیدواریم که در این زلزله نیز بتوانیم جان مردم عزیزمان را نجات دهیم.

به گفته وی تیم‌های بیهوشی، ارتوپد و پرستاری نیز از تهران به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان گفت که یوسفی، شیویاری و خالقی به عنوان سه عضو کمیسیون بهداشت و درمان به مناطق زلزله‌زده خواهند رفت تا به مردم آسیب دیده کمک کرده و گزارش آن را به کمیسیون ارائه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha