• دوشنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۶ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 96082916930
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

فرزندان از اخلاق و رفتار والدین الگو بر می‌دارند

فرزندان از اخلاق و رفتار والدین الگو بر می‌دارند

ایسنا/آذربایجان شرقی یک کارشناس تربیت، با تأکید بر این‌که اخلاق و رفتار والدین الگویی برای فرزندان محسوب می‌شود، گفت: با توجه به ارتباط زیاد کودک با پدر و مادر، همه رفتار و اخلاق والدین مورد توجه کودک قرار می‌گیرد، بر همین اساس والدین باید فضائل و سجایای اخلاقی و اسلامی را در عمل و رفتار خود نشان داده و پارادوکس، تعارض و رذائل اخلاقی را در حوزه ی تربیت کودک از خود بروز ندهند.

«مهدی راثی» در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اهمیت تربیت دینی فرزندان در خانواده‌ها، اظهار کرد: اگر اساس عالم را وجود و خلقت انسان فرض کنیم، مقوله تربیت انسان مهم‌ترین محور آن شمرده می‌شود و هدف خداوند متعال از آفرینش انسان شکوفایی فضائل اخلاقی و تربیت انسان بوده است.
 
وی با اشاره به این‌که طبق آیات قرآن، انبیاء الهی علاوه‌بر مأموریت تعلیم، تربیت بشر را نیز بر عهده داشته‌اند، افزود: ما اگر در جامعه بتوانیم آموزه‌ها و شاخص‌های دینی را در تربیت نسل خود اعمال کنیم می‌توانیم از آسیب‌های زیادی که بشر را تهدید می‌کند، پیشگیری کنیم.
 
این کارشناس تربیت با تأکید بر این‌که والدین باید در توجه به آموزه‌های دینی جهت تربیت فرزندان خود اهتمام جدی بورزند، گفت: انسان از بدو تولد نیازمند مهارت‌آموزی و هدایت رفتاری بوده و در آموزه‌های اسلامی نیز جهت پرداخت به این موضوع تأکیدات فراوانی شده است.
 
راثی با اشاره به این‌که ازدواج صحیح افراد در بحث نهاد خانواده اهمیت زیادی دارد، گفت: زمانی که خانواده‌ای تشکیل و فرزندی متولد می‌شود، والدین در قبال فرزند باید احساس مسئولیت کنند، چون در عالم آخرت مورد پرسش و پاسخ قرار می‌گیرند، در این خصوص پیامبر اکرم(ص) می فرمایند، «کودکان خود را تکریم کنید و به تربیت نیکوی آن‌ها اهتمام جدی بورزید».
 
وی نقش خانواده در تربیت فرزندان را نقش بی‌بدیل و ممتاز دانست و گفت: افراد جهت تربیت فرزند صالح و شایسته باید به مقوله تشکیل خانواده دقت زیادی کنند و فردی که قابلیت پرورش فرزند صالح را داشته باشد، انتخاب کنند. 

این کارشناس تربیت ادامه داد: طبق فرموده‌ی حضرت علی(ع) والدین باید در انتخاب نام نیک، تربیت نیکو و تعلیم قرائت قرآن به فرزندان خود، توجه زیادی کنند، چرا رعایت این اصول می‌تواند فرزندی شایسته و صالح به وجود آورد.
 
راثی در خصوص آسیب‌هایی که در مقوله ی تربیت، خانواده را به طور جدی تهدید می‌کند، اظهار کرد: برخی رسانه‌های ارتباطی و فناوری‌های نوین که کارکردهای مخرب و دین ستیزی در جامعه عرضه می‌کنند، اگر وارد محیط خانواده شوند، نباید انتظار داشته باشیم که فرزندانمان در معرض آثار مخرب آن‌ها قرار نگیرند و پای‌بند به اخلاق اسلامی باشند.
 
این روانشناس تربیتی با بیان این‌که محرک‌های ناسالم در جامعه امروزی می‌تواند بنیان خانواده را نابود کند و شخصیت فرزندان را تحت‌تأثیر قرار دهد، افزود: برای جلوگیری از این عوامل می توانیم به دین رجعت کرده و از دین که عامل بازدارنده و نجات بخش بشر است، جهت تربیت فرزندان خود استفاده کنیم.
   
راثی با بیان این‌که عمل و رفتار نامناسب والدین تأثیرات مخربی بر روح کودکان در پی خواهد داشت، اظهار کرد: با توجه به این‌که کودک با وجودی مطهر متولد می‌شود ظرفیت و پذیرندگی اش زیاد است و از همین‌رو والدین رفتاری را که خود انجام نمی‌دهند نباید از کودکان مطالبه کنند و زمانی که فردی را به عملی مثبت دعوت می‌کنند باید با رفتار مثبت خود، آن رفتار را نشان دهند.
 
 وی ادامه داد: اگر والدین زمینه و تشویق برای انجام فرایض دینی را در کودکان فراهم کنند، بی‌شک رفتار و تربیت والدین بر اساس آموزه‌های دینی در شخصیت کودک شکل می‌گیرد.
 
این روانشناس تربیتی با بیان این‌که شهدا همواره برای ما الگو و اسوه‌ی برتر هستند، یادآور شد: اگر بستر رشد این افراد والا مقام را در نظر بگیریم، بی‌شک در خانواده‌ای اسلامی پرورش یافته‌اند و والدینشان به آموزه‌های اسلامی در زندگی حساسیت زیای داشته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha