• یکشنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97012609097
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی۲۶ فروردین بخوانید؛

مرتضوی کجاست؟/ واکنش‌ها به حمله آمریکا به سوریه/شنود قانونی و...

مرتضوی کجاست؟/ واکنش‌ها به حمله آمریکا به سوریه/شنود قانونی و...

استثنائاتی بر غیر قانونی بودن شنود، سفر هیات پارلمانی به سوریه در پی حملات اخیر، جزییات اجرای حقوق شهروندی در چرخه صنعت هسته‌ای کشور، قطعیت محکومیت «محمود رضا خاوری»، آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی و... گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز یک شنبه، بیست و ششم فروردین ماه ۱۳۹۷است.

به گزارش ایسنا، معاون اول رییس جمهور  در ادامه جلسات ستاد اقتصادی برای ساماندهی بازار ارز کشور با تاکید بر اینکه ارز حاصل از صادرات کالا باید به چرخه اقتصاد کشور باز گردد؛ از بانک مرکزی خواست تا با تکمیل و بهره برداری سریعتر از سامانه "نیما" نظارت جدی بر منابع ارزی حاصل از صادرات و واردات اعمال شود.

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر غیرشرعی بودن شنود ارتباطات مردم در پیام‌رسان‌های داخلی، استثنائات این موضوع را تشریح کرد. محمد کاظمی  اظهار کرد: بر اساس اصول قانون اساسی و آموزه‌های دینی این‌که وارد حریم خصوصی افراد شویم و در زندگی افراد دخالت کنیم ممنوعیت وجود دارد. در واقع هم ممنوعیت قانونی وجود دارد و هم ممنوعت شرعی. وی درباره زمانی که این ممنوعیت می‌تواند جنبه قانونی پیدا کند، اضافه کرد: در این زمینه صرفا باید از سوی مقام و مسئول قضایی صلاحیت‌دار مجوز صادر شود، این مجوز به صورت محدود صادر می‌شود.

واکنشها در پی حمله موشکی آمریکا به سوریه

ارتش جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه ای حمله موشکی آمریکا و ایادی اش به سوریه را محکوم کرده و آن را ناشی از شکست و استیصال استکبار جهانی دانست.

همچنین در پی حملات اخیر به سوریه؛ یک عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از سفر هیات پارلمانی به سوریه خبر داد.

علی اکبر ولایتی نیز در کنفرانس خبری با چی پی بینگ، عضو کمیته مشورتی وزارت خارجه چین  با اشاره به اینکه در این دیدار درباره سه مساله سوریه، برجام و روابط راهبردی بحث شد گفت: اقدامات آمریکا در سوریه بهانه‌جویی است و همچنان در کنار سوریه می‌مانیم.

در همین ارتباط امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه حمله آمریکا به سوریه تغییری در شرایط میدانی این کشور ایجاد نمی‌کند اظهار کرد: این حملات نسبت به حملات سال گذشته به پایگاه هوایی الشعیرات گسترده‌تر بود ولی نمی‌تواند تغییری را در شرایط میدانی سوریه ایجاد کند.

همچنین مایک پنس،  معاون رئیس‌جمهور آمریکا به تکرار ادعاها درباره استفاده بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان پرداخت و ایران و روسیه را برای این حملات مقصر دانست.

***

جزییات اجرای حقوق شهروندی در چرخه صنعت هسته‌ای کشور

سازمان انرژی اتمی در چارچوب اجرای قانون حقوق شهروندی به اقداماتی را حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، راه‌اندازی سامانه‌های مجازی اطلاع رسانی در حوزه عمومی و تخصصی، ایجاد فرصت‌های اقتصادی بومی برای مشارکت شرکت‌های ایرانی در طرح‌های سازمان، حق بهره‌مندی از محیط زیست سالم در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای به انجام رسانده است.

سخنگوی قوه‌ قضاییه در حاشیه نشست اخیرش با دانشجویان مشهد درباره آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی گفته بود که «حکم جلبش صادر شده ولی متأسفانه هنوز گیرش نیاورده‌اند، حالا نمی‌دانم چطور هست!».

سعید مرتضوی فردی شناخته‌شده است؛ هم برای اهالی مطبوعات بخصوص در دهه ۷۰ و هم برای بسیاری از مردم پس از ماجرای کهریزک و ریاست بر سازمان تامین اجتماعی در دولت محمود احمدی‌نژاد. حالا حکم جلب دادستان اسبق تهران و معاون پیشین دادستان کل کشور صادر شده ولی به گفته محسنی‌اژه‌ای "گیرش نیاورده‌اند! "

رییس دادگاه انقلاب گفت که محکومیت «محمود رضا خاوری» - مدیرعامل وقت بانک ملی و یکی از متهمان پرونده موسوم به فساد بزرگ بانکی - قطعی شده است. حجت الاسلام و المسلمین موسی غضنفر آبادی افزود: دستور شناسایی و توقیف اموال وی در داخل داده شده است.

* مهمترین اخبار، مصوبات و دستور کارهای  امروز (یک شنبه)بیست و ششم فروردین ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی را نیز می‌توانید اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha