• شنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۹:۴۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 98111914074
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

معاون رئیس‌جمهور:

دانشگاه باید با جامعه و صنعت کار کند

دانشگاه باید با جامعه و صنعت کار کند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: دانشگاهی که فقط با پول دولت کار کند مانند کارمند دولت است و سقف آرزوهایش محدود به حقوق و دستمزد است، حال آنکه دانشگاه باید با جامعه و صنعت کار کند و عدد قابل توجهی از درآمدش را از طریق تکنولوژی و قراردادهای صنعتی تأمین کند.

سورنا ستاری ۱۹ بهمن‌ماه در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به اینکه کار ما در مقوله دانش‌بنیان اهمیت دادن به آدم‌ها است، اظهار کرد: انسان پایه اقتصاد با معنای نوآوری، ابتکار و اعتماد به نفس است.

وی ادامه داد: اقتصاد دانش‌بنیان زمانی اتفاق می‌افتد که به آنچه در سر جوان وجود دارد اهمیت داده شود و اقتصاد در جیب جوان نیست بلکه در سر اوست و باید تبدیل به اقتصاد و ارزش افزوده شود.

ستاری با بیان اینکه پول نفت بسیاری از سنت‌های قدیمی کارآفرینی و تولید و اقتصاد را نابود کرد، افزود: دیگر نمی‌توان کشور را با پول نفت اداره کرد چرا که کشوری که به پول نفت متکی باشد به دانشگاه و محقق و آموزش و پرورش و صرف هزینه برای توسعه علم و صنعت نیاز ندارد.

وی با اشاره به نیروی انسانی موجود در کشور، بیان کرد: در برخی شاخص‌های نیروی انسانی در رتبه‌های دو و سه جهان قرار داریم و هیچ کشور اروپایی را نمی‌توان یافت که حدود ۳۴ میلیون جوان بین ۲۰ تا ۴۰ سال و ۴ میلیون دانشجو داشته باشد.

ستاری تأکید کرد: این ظرفیت انسانی می‌تواند به یک اقتصاد بزرگ تبدیل شود و جهت‌گیری دانشگاه‌ها باید به سمت حل مشکلات مردم باشد.

وی با اشاره به اینکه از سفر ۵ سال پیش خود به چهارمحال‌وبختیاری تا کنون اتفاقات خوبی در استان افتاده است، افزود: دانشگاه‌ها کم کم به سمت حل مسائل و مشکلات جامعه حرکت می‌کنند و همینطور هم باید باشد چرا که همه ما با پول مالیات مردم درس خوانده‌ایم تا مشکلات را حل کنیم.

ستاری با اشاره به فعالیت ۴ هزار و ۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور، گفت: چندین هزار استارت آپ نیز در کشور فعالند و این اراده را در استان می‌بینیم و پارک در استان فعال است و همه می‌خواهند اتفاقات خوب بیفتد، جوانان زیادی در این زمینه کار می‌کنند و کارهای زیرساختی زیادی انجام شده است.

وی تصریح کرد: امروز با مسئولان استان تعهد کردیم که کارهای زیرساختی و ساختمان نیمه‌کاره و فضاهای جدید از سوی استانداری پیگیری و در زمینه هزینه‌ها به استان کمک شود.

ستاری گفت: صندوق پارک نیز از دو سه ماه گذشته در استان فعال است و خط اعتباری خوبی از طرف صندوق نوآوری به این صندوق تعلق گرفته است و ما نیز بعد از این سفر، سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا جوانانی که صاحب ایده هستند بتوانند کار خود را انجام دهند.

وی با اشاره به ظرفیت ایجاد شده در استان، تأکید کرد: خوشبختانه جوانان از دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، پلی‌تکنیک و ... پس از پایان تحصیلات به استان باز گشته‌اند و این نشان می‌دهد که محیط کار در استان مهیا است و نشان از بارقه‌های خوب دارد.

ستاری بیان کرد: اگرچه استان در زمینه دانش‌بنیان،  کار را دیر آغاز کرده است اما به سمت تند شدن روند پیشرفت پیش می‌رود و وظیفه ماست که از این حرکت حمایت کنیم.

وی تصریح کرد: ۵۰ هزار دانشجوی استان نشان از این پتانسیل دارد که این منطقه می‌تواند مشکلاتش را از طریق دانشگاه و اساتید حل کند و هر دانشجویی که اضافه می‌شود، باید اثرش را در اقتصاد، فرهنگ و جامعه نشان دهد.

ستاری گفت: دانشگاهی که فقط با پول دولت کار کند مانند کارمند دولت است و سقف آرزوهایش محدود به حقوق و دستمزد است، حال آنکه دانشگاه باید با جامعه و صنعت کار کند و عدد قابل توجهی از درآمدش را از طریق تکنولوژی و قراردادهای صنعتی تأمین کند.

معاون رئیس‌جمهور بیان کرد: سال گذشته فروش شرکت‌های دانش بنیان به ۹۰ هزار میلیارد تومان رسید و شرکت‌های ما در زمینه آی‌تی، نانو و بیو در سطح کشور به بزرگ‌ترین شرکت‌ها تبدیل شدند و در زمینه آی‌سی‌تی، بیوتکنیک، سلول‌های بنیادی، هوافضا و ... در منطقه رقیب نداریم.

ستاری تأکید کرد: نتایج این فعالیت‌ها در زمینه دفاعی، بهداشتی و ... مشهود است و جوانان کشور در این شرکت‌ها در برابر تحریم‌های فوق‌العاده سنگین ایستادگی می‌کنند، بسیاری از مسائل حل شده و بسیاری دیگر نیز باید حل شود.

ستاری در پایان گفت: اتفاقات استان بسیار امیدوار کننده است و عزم جدی داریم که به پارک و اقتصاد و صنعت استان کمک شود چرا که زمانی می‌توان از دانشگاه در صنعت بهره گرفت که طراحی و ماشین‌سازی و گواهی‌نامه‌ها متعلق به خودمان باشد تا اقتصاد روح خود را بروز دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha