• سه‌شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 99020201476
  • خبرنگار : 50024

توضیحات میراث فرهنگی درباره تخریب مسجد تاریخی نجم‌آباد:

مسئولیت نگهداری اماکن مذهبی با اوقاف است

مسئولیت نگهداری اماکن مذهبی با اوقاف است

ایسنا/البرز سرپرست اداره کل میراث فرهنگی  گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: اعتبار مرمت مسجد تاریخی نجم‌آباد صرفاً توسط میراث فرهنگی تامین  نمی‌شود بلکه باید این امر با مشارکت اداره اوقاف و امور خیریه و هئیت امنای مسجد در صورت نیاز با دهیاری روستا انجام شود.

فریدون محمدی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به انتشار هشدارهای مردمی در خصوص وضعیت مسجد تاریخی نجم‌آباد در فضای مجازی افزود: این مسجد در اختیار هیئت امنا است و طبق قوانین، اوقاف و امور خیریه متولی کلیه مساجد بوده و وظیفه حفظ و نگهداری این اماکن مذهبی نیز بر عهده این نهاد است.    

وی  یاد آور شد:  از آنجایی که این مسجد در فهرست آثار تاریخی قرار دارد باید مرمت آن  با هماهنگی و نظارت اداره میراث فرهنگی انجام شود.

 وی توضیح داد: این نشانگر این موضوع است که اعتبار مرمت آن صرفاً توسط میراث فرهنگی تامین  نمی‌شود بلکه باید این امر با مشارکت اداره اوقاف و امور خیریه و هئیت امنای مسجد مذکور و در صورت نیاز با دهیاری روستا انجام شود.

 این مسئول گفت:  البته نظارت بر مرمت آن از وظایف ذاتی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است. ضمنا با توجه به اینکه بنای این مسجد خشتی است احتمال آسیب دیدگی در بارندگی‌های فصلی وجود دارد که در سال‌های گذشته نیز این بنا در چند مرحله دچار آسیب دیدگی شده و توسط اداره میراث فرهنگی با همکاری هئیت امنا مرمت شده است .

محمدی افزود: در حال حاضر نیز با توجه به کمبود اعتبارات استانی لازم است این امر با همکاری متولیان مربوطه انجام پذیرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی البرز در خصوص تصاویر منتشر شده از حفاری‌های غیر مجاز در شهرستان نظرآباد و موتور سواری برروی تپه باستانی تینال نیز توضیح داد: طبق شواهد و مستندات موجود این تصاویر مربوط به سنوات گذشته است .

وی ادامه داد:  البته یگان حفاظت استان عهده دار بازدیدهای دوره‌ای از آثار تاریخی این شهرستان است که این امر به طور مرتب انجام می‌شود.

وی افزود: دستگیری‌های حفاران غیر مجاز اخیر و همچنین تشکیل چندین پرونده قضایی گواه این مطلب است.

 این مسئول اضافه کرد: با وجود اینکه در استان بیش از ۳۰۰ تپه باستانی و در شهرستان نظرآباد نیز بیش از ۴۰ تپه باستانی قرار دارد امکان استقرار نیرو و یا فنس کشی با توجه به محدودیت نیرو و اعتبار در حال حاضر وجود ندارد .

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز افزود:  حفاظت از آثار تاریخی مشارکت همگانی را می‌طلبد که در رأس‌ آن شهر داری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها هستند.

 وی گفت: با توجه به قانون شوراها و دهیاران همکاری باسازمان میراث فرهنگی در حفظ بناهای تاریخی وآثار باستانی روستا از یکی از بندهای این قانون است که صراحتاً به آن اشاره شده و تا کنون نیز در این شهرستان همکاری‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha