• شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۶ / ۱۹:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-126169

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی استان:

مهم‌ترین ویژگی ویروس آنفولانزای مرغی تغییرات آنتی‌ژنیک است

مهم‌ترین ویژگی ویروس آنفولانزای مرغی تغییرات آنتی‌ژنیک است
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیمار اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: مهم‌ترین ویژگی ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان تغییرات آنتی‌ژنیک است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، علیرضا شهرام شرقی ظهر امروز در نخستین نشست ستاد آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری بسیار مسری، عفونی و ویروسی است. اپیدمی‌های آن از سال 1510 میلادی گزارش شده و در قرن بیستم حداقل 3 پاندمی داشته است.

وی ادامه داد: ویروس H5N1 اولین بار در سال 1961 در آفریقای جنوبی از پرندگان جدا شد و تلفات شدید زیرگونه H5N1 باعث شده که این نوع آنفولانزا را  HPAL بنامند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیمار اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در خصوص منشا این ویروس عنوان کرد: تمام ویروس‌های آنفولانزای پرندگان از زیرگونه‌هایی منشا می‌گیرد که در جمعیت پرندگان موجود است و علاوه بر آن پستانداران علی‌الخصوص خوک‌ها نیز می‌توانند چنین نقشی را داشته باشند.

شهرام شرقی در خصوص روش انتشار ویروس آنفولانزای طیور در منطقه عنوان کرد: این ویروس از لوازم و تجهیزات، آئورسل، جوندگان، حشرات، پرندگان حیات وحش، باد، مدفوع، دهان و پرندگان آلوده سرایت می‌کند.

وی در خصوص علایم بروز این بیماری در پرندگان تصریح کرد: این بیماری اغلب بدون علایم کلینیکی و با مرگ ناگهانی همراه می‌شود و در طیور صنعتی نیز موجب بروز صددرصد تلفات می‌گردد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیمار اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در خصوص نحوه ابتلای انسانی بیان کرد: به طور کلی قابلیت انتقال آنفولانزای فوق حاد پرندگان به انسان وجود دارد و ویروس در بزاق، ترشحات بینی و مدفوع پرندگان وجود دارد. اکثر موارد ابتلای انسانی آن در اثر تماس با پرندگان مبتلا و سطوح آلوده است. آنفولانزای فوق حاد پرندگان می‌تواند برای انسان‌ها موجب بروز بیماری شدید و یا مرگ و میر شود.

شهرام شرقی آسیب‌شناسی شیوع بیماری در کشور خاطرنشان کرد: ورود پرندگان وحشی مهاجر و آلوده به کشور همزمان با شروع فصل سرما، ویژگی‌های تحت تیپ ویروس در گردش در کشور «حدت بالا و گزارش تلفات در پرندگان وحشی»، وجود زیستگاه‌ها و تالاب‌ها متعدد برای اقامت پرندگان مهاجر در کشور «فریدون‌کنار، میانکاله، میقان و بند علیخان و...»، فرهنگ خاص سید و شکار پرندگان وحشی در استان‌های شمالی به ویژه مازندران، فعالیت بیش از 100 مرکز عرضه انواع پرندگان زنده در کشور به ویژه در استان‌های شمالی، توزیع طیور بومی در شهرها و روستاهای کشور به صورت دوره‌گردی، عدم باور پرورش دهنگان طیور صنعتی به رعایت دقیق ضوابط امنیت زیستی، وجود مالکین دارای چند فارم در یک یا چند منطقه، تراکم بالا و نزدیکی مزارع به یکدیگر و همچنین عدم پوشش مناسب بیمه‌ای گله‌های طیور صنعتی توسط صندوق بیمه کشاورزان و پنهان‌کاری برخی از پرورش‌دهنگان از دلایل عمده شیوع این بیماری بشمار می‌آید.

وی در خصوص نکات کلیدی در مبارزه با همه‌گیری بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان تاکید کرد: کنترل کامل بیماری علاوه بر حذف کانون‌های آلوده، منوط به کاهش جمعیت طیور در معرض خطر در منطقه آلوده است. همکاری جدی پرورش‌دهنگان در رعایت ضوابط امنیت زیستی، تامین خسارت مرغدارن به منظور از جلوگیری از پنهان‌کاری یک امر اساسی در مبارزه و ریشه‌کنی این بیماری است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیمار اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در خصوص اقدامات موثر مبارزه با آنفولانزای فوق حاد پرندگان تصریح کرد: شناسایی کانون آلوده و معدوم‌سازی طیور و نهاده‌های آلوده در حداقل زمان ممکن، کنترل رفت و آمد و اعمال ضوابط قرنطینه‌ای در شعاع 3 تا 10 کیلومتری از کانون آلودگی و شهرتان و استان دارای کانون رعایت دوره منع جوجه‌ریزی «همکاری نیروهای نظامی و انتظامی»، پرداخت غرامت به خسارت‌دیدگان پس از معدوم‌سازی طیور «روستایی و صنعتی» و اطلاع‌رسانی مناسب به گروه‎‌های هدف از اقدامات مهم محسوب می‌شود.

شهرام شرقی در مورد جایگاه مزارع پرورشی استان در کشور گفت: استان ما مقام سوم در تولید مواد گوشتی با عدد 7.1 درصد، مقام سوم تولید مرغ تخم‌گذار با عدد 11 درصد، مقام پنجم پولت تخم‌گذار با عدد 7.1 درصد، مقام سوم در مادر تخم‌گذار باعدد 13.7 درصد، مقام سوم بوقلمون با عدد 7.7 دردصد و مقام دوم شترمرغ با عدد 9.7 درصد را از آن خود کرده است.

وی در خصوص اقدامات پیشگیرانه انجام شده برای جلوگیری از بروز این بیماری تصریح کرد: تشدید نظارت‌ها بر کلیه محموله‌های مرتبط با طیور در پست‌های قرنطینه بین استانی و داخل استانی، افزایش گشت‌های مشترک با نیروی انتظامی، کنترل گواهی‌های بهداشتی حمل مرغ زنده، اطلاع‌رسانی به اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی مرتبط در خصوص رعایت و تشدید اقدامات امنیت زیستی و تهیه و توزیع دستورالعمل امنیت زیستی در مرغ‌داری‌های صنعتی و همچنین اطلاع‌رسانی در خصوص خودداری از حمل هرگونه محموله مرتبط با طیور از استان‌های درگیر، شستشو و ضدعفونی خودروها و محموله‌های مرتبط و اخذ گواهی‌های بهداشتی و دامپزشکی از جمله اقدامات ما بوده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیمار اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در انتها در خصوص درخواست‌های خود برای پیشگیری از این بیماری عنوان کرد: جابه‌جایی طیور زنده فاقد مجوز به عنوان مهم‌ترین اولویت مبارزه با بیماری آنفولانزا و جلوگیری از بروز و گسترش بیماری در استان ممنوع گردد و فرماندهی نیروی انتظامی استان همکاری لازم با اداره کل و شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها مبذول دارند.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha