• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ / ۲۳:۲۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: markazi-90411
  • خبرنگار : 50210

سرمایه­ گذاری خارجی هزار و 250 میلیون دلاری در تاریخ اقتصاد استان مرکزی بی­ مانند است

سرمایه­ گذاری خارجی هزار و 250 میلیون دلاری در تاریخ اقتصاد استان مرکزی بی­ مانند است

استاندار مرکزی گفت: سرمایه­ گذاری خارجی هزار و 250 میلیون دلاری در تاریخ اقتصادی استان بی­ مانند است که 700 میلیون دلار آن حاصل سرمایه­ گذاری رنو در استان مرکزی است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، محمود زمانی­ قمی در پنجاه و ششمین نشست ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان مرکزی که در بیت نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، عنوان کرد: نزول و صعود شاخص های اقتصادی در کشور اتفاقی و بی دلیل نیست و اگر امروز شاهد ترازهای مثبت در استان مرکزی هستیم نشان از اثربخشی اقدامات و شروع امیدبخش نسبت به آینده دارد.

وی تصریح کرد: یک کیلو صادرات در کشور ارزشی برابر با 35 سنت دارد در صورتی که این رقم در استان مرکزی به 70 سنت می رسد که نشان از فاصله گرفتن از خام­ فروشی است، همچنین ترکیب واردات استان مرکزی در مقایسه با واردات کشور نیز بهتر است و اکثرا مواد اولیه و ماشین­ آلات و تکنولوژی وارد می­کند.

زمانی­قمی با اشاره به تغییرات انجام شده در نظام سنتی و آسیب­ پذیر در حوزه مالی و گمرک کشور و سوق یافتن آن به سیستم و سیاست­ های شفاف کم­ آسیب بیان کرد: در سال 95 در استان مرکزی 730 میلیون دلار صادرات و 291 میلیون دلار واردات صورت گرفته است و این فاصله 400 میلیون دلاری نشان از تراز مثبت است.

وی افزود: در سال 96 تاکنون 14 میلیارد دلار واردات و 12.8 میلیارد دلار صادرات داشته­ ایم که این فاصله حاصل عدم رعایت رژیم توزیع اکو و سیستم نفتی است به طوری که کشورهای عراق و کویت و ... عرضه بیشتری داشتند و این امر مانع از رشد صادراتی کشور بود، همچنین در انتقال ارز به ویژه ارز میعانات نفتی و گازی مشکلی وجود داشت که در حال پیگیری و رفع است.

استاندار مرکزی با اشاره به مصرف برق صنعتی در کشور گفت: در مصرف برق صنعتی در سال گذشته در مقایسه با سال 94 رشد پنج درصدی حاصل شده است که این نشان از رونق صنعت در کشور دارد در همین راستا در استان مرکزی نیز در بازه زمانی مذکور رشدی 10.3 درصد به ثبت رسیده است که حاکی از رشد فعالیت واحدهای صنعتی استان است.

وی نرخ بیکاری استان را 7.3 درصد عنوان کرد و گفت: نرخ بیکاری شهرستان خمین از 16 درصد به 11 درصد رسیده است و البته نرخ بیکاری شهرستان اراک مطلوب نیست اما، تلاش­ ها برای شکستن نرخ بیکاری استان و شهرستان خمین با جدیت دنبال می­شود .

استاندار مرکزی در خصوص وضعیت صادراتی استان گفت: 311 میلیون دلار صادرات و 115 میلیون دلار واردات انجام شده است که 196 میلیون دلار تراز مثبت داریم. در اراک واحد جدید صنعتی افتتاح نشده است و 20 درصد رشد صادرات نشان از تکاپوی تازه در حوزه اقتصادی مرکز استان دارد.

وی با اشاره به تلاش­ های صورت گرفته در زمینه رونق تولید اظهار کرد: در سال جاری نیز روند سال گذشته ادامه خواهد داشت با این تفاوت که نوسازی واحدهای تولیدی نیز در دستور کار قرار دارد.

زمانی­قمی تصریح کرد: 223 طرح که بیش از 60 درصد پیشرفت دارند در استان مرکزی مورد پیگیری قرار دارد. از این تعداد طرح 123 طرح خواهان تسهیلات و منابع مالی نیستند و تنها امکانات و زیرساخت لازم دارند، اما 100 واحد نیازمند دریافت تسهیلات بانکی هستند که تمرکز مجموعه اقتصادی و صنعتی استان براین 100 طرح مصروف است که با فعال­سازی آنها هزار و 200 شغل ایجاد می­ شود.

وی شاخص ترین طرح ها را فولاد امیرکبیر، پتروصنعت که ارتقای سلامت بنزین را در پی دارد، طرح تولید درایوار و دیوارهای پیش ساخته که رقابت­ پذیری با آلمان­ ها را ایجاد می­ کند و پتروشیمی خمین دانست که پتروشمی خمین ماشین آلات مورد نیاز خود را وارد کرده است و مجوز شهرک صنعتی پتروشیمی نیز دریافت شده است که ممانعت زیست­ محیطی نخواهد داشت و با پیگیری کار تا پایان سال 97 به تولید خواهد رسید.

استاندار مرکزی 100 طرح مذکور را علاوه بر اشتغالزایی عاملی در جهت نظم یافتن خوشه­ های صنعتی دانست و در خصوص فعالیت­های بخش روستایی استان افزود: استان مرکزی تنها استانی است که ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی را در روستاهای مزیت دار برگزار کرده که این رخداد اثرات مثبتی را به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: قوانین و مقررات کشور ماهیت و سبقه شهری دارند و برای اجرای آنها در نقاط روستایی و ایجاد اشتغال در این مناطق موانع جدی بر سر راه است که به واسطه برگزاری ستاد در روستاها کلیه موانع احصا و به مرکز اعلام شده است.

زمانی­ قمی با اشاره به اینکه در مسیر اشتغالزایی و توسعه مناطق روستایی مزیت­ ها مورد توجه قرار گرفته است، افزود: دراین راستا 400 روستا شناسایی شده است که در سال جاری و سال­های آینده می­توان برای توسعه اقتصاد و اشتغال این مناطق کار کرد.

وی در خصوص gdp (تولید ناخالص داخلی) استان مرکزی در سال 90 این شاخص را 20 هزار میلیارد تومان عنوان کرد که این رقم در سال 93 به 26 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ارزش زمانی و تورم، رشد قابل توجهی نبوده است و بیان کرد: سرانه gdp کشور 14 میلیون و 700 هزار تومان و استان مرکزی 18 میلیون تومان است البته شرایط هنوز مطلوب نیست اما، تلاش­ هایی برای رشد با قدرت انجام می­ شود.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه تعداد پروانه های بهره­ برداری شده در استان مرکزی در طول چهار سال اخیر 919 پروانه با چهار هزار میلیارد تومان سرمایه­ گذاری بوده است، اظهار کرد: در حوزه سرمایه­ گذاری نیز در سال 95 در وزارت اقتصاد و دارایی 550 میلیون دلار سرمایه­ گذاری مصوب داشته است.

وی در خصوص قرارداد رنو نیز گفت: این قرارداد یک سال قبل از طریق ستادی ویژه در حال پیگیری بوده است و قرارداد 700 میلیون دلاری آن نهایی و امضا شده است که تاثیر مثبتی در حوزه صنعت استان و البته کشور خواهد داشت و حاصل تعامل با دنیاست که در عین حفظ عزت کشور، رونق صنعتی و اقتصادی را به همراه دارد و این قرارداد همراه با 550 میلیون دلار سرمایه گذاری مصوب در تاریخ استان بی نظیر است.

زمانی قمی از بررسی طرح نیروگاه سیکل ترکیبی هزار و 200 مگاواتی استان مرکزی در کمیسیون لوایح دولت خبر داد و افزود: این کمیسیون درصدد تعیین داوری این قرارداد است که با اتمام این بررسی، قرارداد یک میلیادر دلاری نیروگاه سیکل ترکیبی استان مرکزی به امضا می­رسد.

استاندار مرکزی اضافه کرد: در کنار این طرح­های بزرگ، توسعه مناطق روستایی نیز در دستور کار قرار دارد به طوری که احداث ناحیه صنعتی آشمسیان خمین تصویب شده است که کلنگ احداث کارگاه تراش سنگ­های نیمه قیمتی در آن به زمین زده شده است که نیروی انسانی آن از روستاهای اطراف تامین می­ شود و می­ تواند محل درآمد مناسبی به شمار رود، همچنین مجوز ناحیه صنعتی آوه صادر شده است که به تجمیع کارگاه­ های کوچک کمک شایانی خواهد داشت.

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha