• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ / ۲۳:۵۵
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: markazi-90412
  • خبرنگار : 50210

استان مرکزی حائز رتبه اول در حوزه انبارهای اختصاصی کشور است

استان مرکزی حائز رتبه اول در حوزه انبارهای اختصاصی کشور است

مدیرکل گمرکات استان مرکزی گفت: استان مرکزی در حوزه انبارهای اختصاصی رتبه اول را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، مهدی میراشرفی در پنجاه و ششمین نشست ستاد راهبری اقتصادی مقاومتی استان مرکزی که در بیت نماینده ولی فقیه در استان مرکزی برگزار شد، عنوان کرد: طی چهار ماهه نخست سال جاری 37 میلیون تن کالا به ارزش 13 میلیارد دلار صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 9.5 درصد کاهش یافته است و این رقم در استان مرکزی 311 میلیون دلار صادرات بوده که 63 درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته و این رشد در ساوه بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه دلیل رشد 100 درصدی صادرات در ساوه وجود گمرک صادراتی اختصاصی فرآورده های نفتی است و افزود: در شهرستان اراک نیز رشد 20 درصدی حاصل شده است که نشان از اثربخشی اقدامات صورت گرفته دارد .

میراشرفی با اشاره به واردات 115 میلیون دلاری استان مرکزی در چهارماهه نخست سال جاری عمده واردات را شامل مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید واحدهای صنعتی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: گمرک استان مرکزی به صورت 24 ساعته فعال است چراکه روزانه سه هزار تن کالا توسط گمرکات استان مرکزی صادر می شود و تعطیلی یک روزه حجم بالایی از صادرات و مشکلات را ایجاد می کند.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی با بیان اینکه استان مرکزی در بحث گمرکات و انبار اختصاصی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: بیش از 20 شرکت بزرگ استان مرکزی دارای گمرک اختصاصی است و با وجود آنکه 40 درصد چارت سازمانی گمرکات استان مرکزی خالی است اما گمرکات اختصاصی ایجاد می شود و فعال هستند.

میراشرفی با اشاره به تغییرات سیستمی در گمرک کشور گفت: در گذشته به دلیل نبود سیستم جامع و مانع و ارتباط بیش از 40 سازمان با تجارت و گمرک، روان سازی امور با چالش مواجه بود از طرفی دستی بودن امور فرصت تبانی و جعل اسناد و صادرات صوری را ایجاد کرده بود و تحمیل تحریم ها نیز عدم شفافیت در این بخش را دوچندان کرده بود که با تغییرات انجام شده روان سازی تجارت و شفافیت در این بخش حاصل شد به طوری که سال گذشته درآمد 13 هزار و 500 میلیارد تومانی به 19 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و این تغییرات قاچاق کالا را به شدت کاهش داد.

816 مورد ثبت نام در سامانه بهین یاب انجام گرفت

به گزارش ایسنا؛ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز تصریح کرد: طرح رونق تولید در ابتدای کار خود با اعتبار 16 هزار میلیارد تومان و برای هفت هزار و 500 واحد تعریف شد که با اجرای آن 25 هزار واحد کوچک و متوسط از طرح بهره مند شدند و سهم استان مرکزی از این طرح هزار و 66 واحد با اعتبار 717 میلیارد تومان تسهیلات بوده است.

محمدرضا حاجی پور افزود: در سال جاری در استان مرکزی علاوه بر پرداخت ها، 30 پرونده به مبلغ 33 میلیارد تومان اجرایی شده است و با بررسی های صورت گرفته 25 درصد افزایش تولید در واحدها حاصل شده است و علاوه بر حفظ 15 هزار شغل 600 شغل جدید نیز افزوده شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری نیز هدف رونق تولید و حفظ و افزایش اشتغال است افزود: مقرر شده است سرمایه در گردش 10 هزار واحد و شش هزار طرح با پیشرفت بیش از 60 درصد تامین شود که 20 هزار میلیارد تومان در این خصوص در نظر گرفته شده است، همچنین برای بازسازی و نوسازی صنایع 10 هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است.

حاجی پور بیان کرد: هشت جلسه کارشناسی در مجموعه استان برگزار و 176 پرونده به بانک های عامل معرفی شده است، اما مشکل اینجاست که تنها یک پرونده در سیستم بانکی مصوب شده است که نیازمند تاکید در جهت همکاری بیشتر بانک ها با بخش تولید است.

وی با اشاره به ثبت نام 816 فقره طرح در سامانه بهین یاب در استان مرکزی گفت: از این تعداد ثبت نام 263 طرح جهت دریافت سرمایه در گردش، 58 طرح سرمایه ثابت، 71 مورد بازسازی صنایع، 383 فقره سرمایه در گردش در بخش جهاد کشاورزی و 41 مورد سرمایه ثابت در بخش جهادکشاورزی ثبت شده است که برای تسریع در امور حمایت بانک ها را می طلبد.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مرکزی جایگاه استان مرکزی در بحث ثبت نام در سامانه بهین یاب را رتبه هفتم، معرفی به بانک ها جایگاه سوم و مبلغ پرداختی رتبه نهم عنوان کرد.

وی عنوان کرد: توزیع اعتباری با همکاری دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری انجام گرفته است که در این زمینه مقرر شده است که 390 میلیارد تومان ویژه سرمایه در گردش، 192 میلیارد تومان سرمایه ثابت و 280 میلیارد تومان در بحث بازسازی و نوسازی پرداخت شود که ابلاغیه وزارتخانه است و به زودی پرداخت می شود و با تحقق این طرح رونق تولید باید بیش از 13 هزار اشتغال در بخش تولیدی و صنعتی و اصناف را شاهد باشیم.

حاجی پور با اشاره به تلاش های صورت گرفته در بخش تحقیق و توسعه گفت: سال 94 در امر صدور گواهی و پروانه تحقیق و توسعه جایگاه 28 را در کشور در اختیار داشتیم که این رتبه در سال 95 به جایگاه سوم رسید و طبق آخرین آمار در سه ماهه نخست سال رتبه اول در کشور حاصل شده است که نشان از توجه واحدها به امر تحقیق و توسعه دارد.

وی اضافه کرد: بیش از 300 مورد معافیت ورود ماشین آلات و تجهیزات نیز اتفاق افتاده که رقم آن 220 میلیارد دلار بوده است و تسهیلات یوزانس نیز در سال گذشته اعتباری استان 65 میلیون دلار بوده است که با توجه به رایزنی با وزارتخانه این مبلغ به 122 میلیون دلار رسید که 127 واحد برای استفاده از این رقم معرفی شدند.

حاجی پور با اشاره به رسیدگی به هزار و 519 پرونده در 105 جلسه ستاد تسهیل استان مرکزی بیان کرد: در این جلسات هزار و 873 مصوبه وجود داشت که حدود 60 مصوبه در سیستم بانکی و 80 درصد در حوزه دستگاه های دولتی اجرایی و عملیاتی شده است.

هفت میلیارد تومان تسهیلات ویژه مناطق روستایی پرداخت شد

به گزارش ایسنا؛ در این نشست مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری مرکزی عنوان کرد: در هر نقطه از روستاهای استان با توجه به استعدادهای منطقه تلاش های لازم جهت باروری و تقویت ظرفیت ها صورت گرفته است که یکی از عمده اقدامات صورت گرفته با توجه به مشکلات آبی تغییر الگوی کشت است.

سعید فائض پور تصریح کرد: در سال گذشته ایجاد 2 هزار و 720 شغل توسط هشت دستگاه در روستاهای استان مصوب شد که با تلاش های صورت گرفته سه هزار و 35 فرصت شغلی با اعتبار 47 میلیارد تومانی ایجاد شد و برای سال جاری نیز ایجاد سه هزار و 638 شغل با اعتبار 60 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی هدایتگری اعتبارات دهیاری ها به سمت اشتغال مولد، جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی، هماهنگی با تورهای گردشگری، تاسیس خانه های بومگردی، برگزاری جشنواره اقتصاد و فرهنگ روستا را بخشی از اقدامات صورت گرفته جهت توسعه مناطق روستایی در استان مرکزی عنوان کرد.

فائض پور اظهار کرد: در حال حاضر سه نوع تسهیلات برای مناطق روستایی در نظرگرفته شده است که 350 پرونده تشکیل و هفت میلیارد تومان نیز پرداخت شده است و پرداخت چهار میلیارد تومان نیز در مراحل پایانی قرار دارد اما متاسفانه این تسهیلات ویژه دامداری ها و واحدهای پرورش طیور نیست که لازم است اصلاحات لازم در این راستا انجام گیرد.

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha