• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ / ۲۳:۲۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: zanjan-78858
  • خبرنگار : 50159

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز:

امروز زمان ارایه راهکار برای بحران آب است

امروز زمان ارایه راهکار برای بحران آب است


عضو شورای مرکزی خانه کشاورز گفت: امروز زمان ارایه راهکار برای بحران آب فرا رسیده است.

 

نازخند صبحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه زنجان، افزود: با توجه به بحران کم‌آبی در کشور، مخالفان استفاده از تکنولوژی نوین راه‌حل مناسبی برای تامین غذای سالم و کافی برای جمعیت رو به افزایش ایران پیشنهاد نداشته‌اند. زمان آن رسیده که به جای مخالفت بدون پایه و اساس علمی، مسائل و مشکلات کشور را بررسی دقیق‌تری کنیم و بر اساس داشته‌ها و سرمایه‌های موجود راهکار ارایه دهیم، نه اینکه با محاسبات اشتباه و غیراصولی مجبور به واردات برنج و دانه‌های روغنی و خوراک دامی از سایر کشورها باشیم.

 

وی تصریح کرد: کشور ایران با دارا بودن منابع غنی و سرشار طبیعی و انسانی می‌تواند در مورد مهم‌ترین محصولات کشاورزی و غذایی خود نظیر برنج خودکفا شود. با توجه به معضل خشکسالی در کشور و محدودیت آب از یک طرف و تولید برنج با سیستم زراعی متداول در ایران (غرقابی) که نیازمند آب فراوانی است، نیاز مبرم به ایجاد واریته‌های متحمل به خشکی در جهت نیل به خودکفایی در این محصول احساس می‌شود.

 

صبحی یادآور شد: از آنجایی که برنج متحمل به خشکی است، تغییر سیستم زراعت برنج ضمن کاهش هزینه‌های تولید، امکان توسعه این محصول در استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی، قزوین، اردبیل، زنجان، اصفهان، فارس و حتی سیستان و بلوچستان را فراهم و محدودیت کشت برنج در مناطق پرآب مانند استان‌های شمالی را برطرف خواهد کرد. در مقابل این سئوال که نقش محصولات تراریخته در مقابله با بحران آب چیست.

 

این فعال حوزه کشاورزی ادامه داد: از آنجایی که بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است و مصرف خانگی سهم کمی در استفاده از آب دارد، لذا صرفه‌جویی مردم هم تاثیر چندانی در بحران کمبود آب نخواهد داشت اما صرفه‌جویی در بخش کشاورزی می‌تواند تاثیر زیادی در حل بحران آب داشته باشد، به خصوص با استفاده از منابع ژنتیکی باارزش و شناسایی ژن‌های مقاوم در برابر خشکی مصرف آب را به یک‌شوم تا یک‌چهارم مقدار کنونی کاهش داد و از این طریق، در مصرف مقدار زیادی آب صرفه‌جویی کرده و آب صرفه‌جویی شده را در زراعت‌های دیگر مورد استفاده قرار داد، این امر جز ترویج کشت محصولات تراریخته مقدور نیست.

 

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز خاطرنشان کرد: با توجه به میزان منابع آب و سرانه مصرف، ایران از جمله کشورهایی است که در گروه کشورهای مواجه با کمبود فیزیکی آب قرار دارد، از طرفی در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش و مشکل زیست‌محیطی ایران مسئله کم‌آبی است. این بحران تا جایی ادامه خواهد داشت که خودکفایی را با خطر مواجه کند، لذا در راستای افزایش کمی و کیفی محصولات زراعی، جامعه متخصصین صنعت کشاورزی کشور استفاده از روش‌های مهندسی ژنتیکی و تولید گیاهان تراریخته، تنها و کاربردی‌ترین روش برای مقابله با این معضل معرفی کرده‌اند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha