• جمعه / ۷ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 95030703757
  • خبرنگار : 71132

مروری بر مصوبات مجلس نهم/پایانی

مروری بر مصوبات مجلس نهم/پایانی

مجلس شورای اسلامی در دوره نهم کمتر از 200 قانون را به تصویب رسانده که رکوردی کاهشی در ادوار نه گانه مجلس شورای اسلامی به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در عمر 110 ساله نظام قانون‌گذاری در کشور، بالغ بر 11 هزار عنوان قانون به تصویب رسیده که البته حاصل فعالیت مجلس شورای ملی، شورای انقلاب و مجلس شورای اسلامی است.

در این میان سهم مجالس نه گانه پس از انقلاب اسلامی به طور میانگین در هر دوره بیش از 300 قانون بوده است؛ اگرچه مجلس نهم سنت شکنی کرده و تعداد قوانین مصوب در این دوره از مجلس کمتر از 200 عنوان بوده است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دو وظیفه اصلی قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون را برعهده مجلس شورای اسلامی گذاشته است؛ وظایفی که به نظر می‌رسد کمتر موازنه‌ای بین آنها برقرار بوده و عمدتا بخش قانون‌گذاری مورد توجه نمایندگان قرار گرفته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران در سلسله گزارش‌هایی تا پایان هفته جاری نگاهی به عملکرد تقنینی پارلمان در دوره نهم داشته و مصوبات این دوره مجلس را مرور کرده که در زیر می‌آید:

قانون الحاق یک تبصره به ماده(41) قانون پولی و بانکی کشور

7 مهر 94: نمایندگان مجلس با تصویب این قانون صندوق‌های قرض‌الحسنه یا به عبارتی موسسات اعتباری غیربانکی را مشمول قانون پولی و بانکی کردند.

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به تشریفات(پروتکل) مورخ 1996 (1375) کنوانسیون پیشگیری از آلودگی دریایی ناشی از تخلیه پسماند و سایر مواد، مورخ 1972 (1351) (به‌گونه اصلاح شده در سالهای 2006(1385) و 2009(1388))

13 مهر 94: به موجب این قانون به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود به تشریفات(پروتکل) مورخ 1996 (1375) کنوانسیون پیشگیری از آلودگی دریایی ناشی از تخلیه پسماند و سایر مواد، مورخ 1972 (1351) (به‌گونه اصلاح شده در سالهای 2006(1385) و 2009(1388)) ملحق گردد.

قانون تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری

13 مهر 94: به موجب این قانون مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری به مدت یک سال تمدید شد.

قانون معاهده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ژاپن در زمینه انتقال محکومان به حبس

13 مهر 94: با تصویب این قانون معاهده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ژاپن در زمینه انتقال محکومان به حبس تصویب شد.

قانون اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

21 مهر 94: نمایندگان مجلس با اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مقرر کردند نگهداری، عرضه یا فروش کالا و ارز قاچاق حسب مورد توسط واحدهای صنفی یا صرافی‌ها تخلف محسوب می شود و جرایمی را برای مرتکب علاوه بر ضبط کالا و ارز تعیین کردند.

در این قانون همچنین برای مشروبات الکلی و ساخت تجهیزات دریافت از ماهواره نیز جرایم و مجازات هایی در نظر گرفته شد.

قانون اصلاح قانون استفاده متوازن از امکانات کشور برای ارتقای سطح مناطق کمترتوسعه‌یافته

21 مهر 94: به موجب این قانون پرداخت هرگونه وجهی توسط وزارتخانه و مؤسسات و شرکتهای دولتی به دستگاههای اجرائی به عنوان کمک یا هدیه به صورت نقدی و غیرنقدی به استثنای مواردی که در مقررات قانونی مربوط تعیین شده یا می‌شود و مبالغی که به دانشگاههای دولتی و احداث خوابگاههای دانشجویی دولتی، مؤسسات آموزش عالی دولتی، مساجد، حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی کشور، امور میراث فرهنگی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و طرحهای ورزشی و بهداشتی و روستایی پرداخت می‌گردد، ممنوع است.

قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام

21 مهر 94: نمایندگان مجلس با تصویب این قانون شرایط اجرای برجام از سوی دولت را در چهارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی تعیین و مقرر کردند هرگونه اقدام مبتنی بر فشار و تهدید به هر بهانه ای به خاطر اجرای برجام و یا غیر آن با تشخیص شورای عالی امنیت ملی موجب تجدیدنظر در این همکاری می شود و لازم است در آن صورت مطابق مصوبات این شورا اقدامات متقابل در نظر گرفته شود.

بر این اساس دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم ها یا بازگرداندن تحریم های لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی سازی کشور به یکصد و نود هزار سو افزایش یابد.

به موجب این مصوبه هیچ گونه دسترسی نظارتی آژانس به مراکز نظامی و اشخاص حقیقی به بهانه برجام مجاز نمی باشد مگر آنکه موارد به صورت جداگانه و با جزئیات به تصویب شورای عالی امنیت ملی برسد.

با تصویب این قانون وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر سه ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش دهد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز موظف است هر شش ماه یک بار گزارش اجرای برجام را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

قانون حمایت از صنعت برق کشور

10 آبان 94: به موجب این قانون ۷۰ درصد منابع حاصل از واگذاری های مرتبط با صنعت برق در بودجه سنواتی، برای تکمیل طرح های نیمه تمام صنعت برق به شرکت توانیر اختصاص می یابد.

تعیین قیمت انواع سوخت مصرفی نیروگاه ها بر اساس ارزش حرارتی سوخت و تعیین و ابلاغ جدول هزینه های برقراری انشعاب برق به تفکیک مناطق مختلف کشور، در کلانشهرها به تفکیک مناطق شهرداری از سوی وزارت نیرو، از جمله مفاد این قانون است.

پیش بینی عوارض مصرف هر کیلووات ساعت برق در بودجه سالانه از سوی دولت و اعتبار لازم برای پرداخت ما به التفاوت قیمت فروش تکلیفی انرژی برق و انشعاب با قیمت تمام شده و معافیت های قانونی اعمال شده برای هزینه های انشعاب در بودجه سنواتی کل کشور از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز در این قانون پیش بینی شده است.

قانون اصلاح بند (ز) ماده (44) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

12 آبان 94: نمایندگان مجلس با تصویب این قانون دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را مکلف کردند که همسران جانبازان بالای 50 درصد و شهدا را در صورت دارا بودن مدرک دکترای تخصصی به عنوان عضو هیأت علمی استخدام کنند.

قانون اصلاح بند (ی) تبصره (2) قانون بودجه سال 1394 کل کشور

15 آذر 94: به موجب این قانون وزارت نفت موظف است از طریق شرکتهای دولتی تابع ذی ربط معادل ارزش ریالی دو میلیون تن قیر رایگان تا سقف بیست و چهار هزار میلیارد ریال به نسبت شصت و دو درصد (۶۲%) در اختیار وزارت راه و شهرسازی جهت روکش آسفالت و آسفالت راههای روستایی و بیست درصد (۲۰%) در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت آسفالت معابر و بهسازی روستاها و انجام پروژه های مشارکتی با دهیاری ها و پانزده درصد (۱۵%) در اختیار وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور) جهت آسفالت معابر شهرهای با جمعیت زیر پنجاه هزار نفر و سه درصد (۳%) جهت نوسازی مدارس در اختیار وزارت آموزش و پرورش (سازمان تجهیز و نوسازی مدارس کشور) قرار دهد.

قانون تسری مواد (79) و (83) قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

16 آذر 94: با تصویب این قانون، قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مورد کارکنانی که در طول خدمت موفق به اخذ و ارائه مدرک تحصیلی‌کاردانی و بالاتر شوند، به کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز تسری می یابد.

قانون شوراهای حل اختلاف

16 آذر 94: کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی این قانون را به موجب اصل 85(تفویض اختیار صحن علنی به کمیسیون تخصصی) درل 46 ماده به تصویب رساند.

قانون اصلاح قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون لغو ضرورت تصدیق رسمی اسناد دولتی بیگانه

29 آذر 94: نمایندگان با تصویب این قانون، قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون لغو ضرورت تصدیق رسمی اسناد دولتی بیگانه را اصلاح کردند.

قانون اساسنامه مرکز منطقه‌ای همکاری دستگاههای مبارزه با فساد و نهادهای آمبودزمانی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو)

29 آذر 94: بر این اساس اساسنامه مرکز منطقه ای همکاری دستگاههای مبارزه با فساد و نهادهای نظارتی (آمبودزمانی) کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) تصویب شد.

قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مؤسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی(سمیک)

22 دی 94: بر این اساس به دولت اجازه داده می‌شود در مؤسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی(سمیک) عضویت یابد.

قانون موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و انتظامی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری تاجیکستان

22 دی 94: به موجب این قانون موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و انتظامی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری تاجیکستان تصویب شد.

قانون موافقتنامه بین دولتی بنادر خشک

22 دی 94: با تصویب این قانون موافقتنامه بین دولتی بنادر خشک تصویب شد.

قانون اصلاح قانون موافقتنامه تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی بین دولتهای جمهوری اسلامی ایران، سلطان‌نشین عمان، قطر، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان (موافقتنامه عشق‌آباد)

22 دی 94: به موجب این مصوبه عنوان قانون موافقتنامه تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی بین دولتهای جمهوری اسلامی ایران، سلطان‌نشین عمان، قطر، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان (موافقتنامه عشق‌آباد) مصوب 19/ 2/ 1391در اجرای یادداشت تفاهم مورخ 15/ 5/ 1393 مربوط به اجرای موافقتنامه یادشده به قانون موافقتنامه تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی بین دولتهای جمهوری اسلامی ایران، سلطان‌نشین عمان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان (موافقتنامه عشق‌آباد) اصلاح ‌شد.

قانون تصویب اصلاحات اساسنامه، کنوانسیون و آیین‌نامه کلی فراهمایی‌ (کنفرانس‌)ها، مجامع و جلسات اتحادیه بین‌المللی مخابرات طی فراهمایی(کنفرانس) سران مختار (گوادالاخارا-2010 میلادی «1389 هجری شمسی»)

22 دی 94: بر این اساس اصلاحات اساسنامه، کنوانسیون و آیین‌نامه کلی فراهمایی‌ (کنفرانس‌)ها، مجامع و جلسات اتحادیه بین‌المللی مخابرات طی فراهمایی(کنفرانس) سران مختار تصویب شد.

قانون تصویب اصلاحات ضمایم کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتیها 1973 (مارپل 78/1973) - مصوب 1380- و اصلاحات بعدی آن (موضوع قطعنامه‌های شماره (189)، (190)، (200)، (201)، (202) و (203))

22 دی 94: به موجب این مصوبه اصلاحات ضمایم کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتیها 1973 تصویب شد.

قانون الحاق یک تبصره به قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور

29 دی 94: به موجب این مصوبه در صورتی که وزارت راه و شهرسازی با مشارکت بخش غیردولتی نسبت به تبدیل بزرگراه به آزادراه در مسیرهای دارای توجیه فنی و اقتصادی و فاقد جایگزین با رعایت کلیه مشخصات و استانداردهای فنی و ایمنی اقدام نماید، تا زمان احداث مسیر جایگزین تنها مجاز به دریافت هزینه های تبدیل، نگهداری و بهره برداری بزرگراه به آزادراه در قالب عوارض عبوری است.

قانون جرم سیاسی

4 بهمن 94: نمایندگان مجلس قانون جرم سیاسی را به تصویب رساندند و مقرر کردند هرگاه رفتاری با انگیزه نقد عملکرد حاکمیت یا کسب یا حفظ قدرت، واقع شود بدون آنکه مرتکب، قصد ضربه‌زدن به اصول و چهارچوب‌های بنیادین نظام جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد، جرم سیاسی محسوب شود.

بر این اساس متهمان و محکومان به جرایم سیاسی علاوه بر برخورداری از حقوقی که برای متهمان و محکومان عادی به موجب قوانین و مقررات پیش‌بینی شده حسب مورد از امتیازاتی نیز بهره‌مند می‌شوند.

قانون اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

4 بهمن 94: نمایندگان مجلس با اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس، ضوابط و مقررات جدیدی را برای بررسی برخی طرح ها ولوایح در مجلس تعیین کردند.

قانون موافقتنامه بین ایران و چک به‌منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی

5 بهمن 94: به موجب این قانون، موافقتنامه بین ایران و چک به‌منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی به تصویب مجلس رسید.

قانون اصلاح تبصره (2) ماده (96) قانون اجرای احکام مدنی

12 بهمن 94: به موجب این مصوبه مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی نیز همانند حقوق و مزایای نظامیانی که در جنگ هستند، توقیف نمی شود.

قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم

13 بهمن 94: نمایندگان مجلس با تصویب این قانون گامی در جهت فراهم ساختن زمینه برای ارتقای فعالیت‌های تجاری با دیگر کشورها برداشتند.

قانون الحاق یک تبصره به ماده ۲۲ قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

16 اسفند 94: به موجب این قانون حضور کارکنان دستگاههای اجرائی که با فراخوان جمعیت هلال‌احمر و موافقت دستگاه مربوطه در حوادث ملی، منطقه‌ای و استانی در امر امدادرسانی و مقابله با بلایا و حوادث طبیعی غیرمترقبه به‌عنوان امدادگر و داوطلب فعال شرکت می‌کنند، مأموریت اداری بدون دریافت حق مأموریت تلقی می‌شود.

قانون اصلاح قانون بیمه عمر و حوادث پرسنل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمانهای تابعه یا وابسته به آنها

17 اسفند 94: به موجب این قانون بازنشستگان و وظیفه‌ بگیران هر یک از صندوق‌های موضوع این ماده با کسر و پرداخت نیم‌درصد (۰/۵%) از حقوق آنها و پرداخت سهم دولت عضو آن صندوق محسوب و از مزایای مربوط برخوردار می‌شوند.

قانون اعتبار اسناد عادی وام‌های پرداختی شرکت‌های تعاونی روستایی، عشایری و صیادی به اعضا

17 اسفند 94: به موجب این قانون اسناد و قراردادهای مربوط به وامها و سپرده‌های مردمی اعتبارات اعم از قرض‌الحسنه‌ها و سایر عقود اسلامی پرداختی اتحادیه‌ها و شرکتهای تعاونی روستایی، تولید و صندوق تعاون روستایی ایرانیان، کشاورزی، عشایری، صیادی، صنایع روستایی و فرش به اعضاء مشروط بر اینکه اصل مبلغ وام از پنجاه میلیون (۵۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تجاوز ننماید، در حکم اسناد رسمی تلقی می‌شود و از حیث اجراء تابع مفاد آیین‌نامه اجرائی اسناد رسمی است.

قانون اصلاح قانون نحوه جبران زحمات و خسارات کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با جرائم زیست محیطی

17 اسفند 94: به موجب این قانون نحوه و میزان پرداخت به کارکنان مربوط و مخبران به‌گونه‌ای ‌که قابل رسیدگی توسط دستگاههای نظارتی باشد و همچنین نحوه و میزان پرداخت حق کشف، خسارت و دیه پرداختی به مخبرانی که رابطه استخدامی با سازمان حفاظت محیط زیست ندارند از محل اعتبارات قانون، تابع آیین‌نامه‌ای است که به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

قانون اصلاح ماده (8) قانون تأسیس سازمان اسناد ملی ایران

17 اسفند 94: به موجب این قانون ستاد کل نیروهای مسلح، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان‌های وابسته به آنان که ماهیت و مأموریت نظامی و امنیتی دارند از شمول مقررات این قانون مستثنی هستند و ترتیب نگهداری، حفظ اسناد ملی و امحای اوراق زائد در سازمان‌های یادشده با اطلاع سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و با تشخیص هیأتهای صلاحیتداری است که به این منظور تشکیل می‌شوند.

قانون الحاق یک تبصره به ماده (505) قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب (در امور مدنی)

18 اسفند 94: به موجب این قانون افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) با ارائه کارت مددجویی و تاییدیه رسمی به مرجع مذکور از پرداخت هزینه دادرسی معاف می‌شوند.

قانون اصلاح ماده (235) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

18 اسفند 94: نمایندگان مجلس با تصویب این قانون به تمدید یکساله مهلت اجرای برنامه پنجم توسعه تا زمان تصویب برنامه ششم توسعه رای دادند.

قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی

18 اسفند 94: نمایندگان مجلس با تصویب این قانون به تشکیل شورای سنجش و پذیرش دانشجو رای دادند و وظایف این شورا را نیز تعیین کردند. بر این اساس نحوه پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز تعیین شد.

قانون توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور

24 اسفند 94: به موجب این مصوبه شرایط تأمین آب شرب مورد نیاز مناطق جمعیتی شهری و روستایی کشور در سه بخش عادی، تنش آبی و بحران آب تعیین و اقدامات مورد نیاز در هر یک از این شرایط مشخص شد.

قانون دو دوازدهم بودجه سال 1395 کل کشور

25 اسفند 94: با توجه به تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه 95 و تعطیلات مجلس برای برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس پرداخت تنخواه دوماهه به دولت در دو ماه ابتدایی سال 95 را مصوب کردند تا در این فرصت لایحه بودجه 95 در مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

قانون اساسنامه شرکت ملی نفت

23 فروردین 95: اساسنامه شرکت ملی نفت که به موجب اصل 85(تفویض اختیار صحن مجلس به کمیسیون) در کمیسیون انرژی مجلس مورد بررسی قرار گرفته بود، تصویب شد.

قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر

20 اردیبهشت 95: نمایندگان مجلس قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر را به تصویب رساندند. بر این اساس سازمان بنادر و دریانوردی وکلیه سازمان های مسئول در امر پذیرش، ورود و خروج کشتی موظفند حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون نماینده خود را در محلی که توسط سازمان بنادر و دریانوردی در بنادر کشور از جمله شهید رجایی، شهید باهنر، امام خمینی، امیرآباد، انزلی، نوشهر، بوشهر، شهید بهشتی، شهید کلانتری و چابهار تعیین می شود مستقر نمایند تا با مدیریت نماینده سازمان بنادر و دریانوردی بدون فوت وقت و به صورت مستمر در طول شبانه روز امور پذیرش ورود و خروج (پاس) کشتی ها را انجام دهند.

قانون اصلاح ماده (241) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت

20 اردیبهشت 95: به موجب این مصوبه هیچ فردی نمی‌تواند اصالتاً یا به نمایندگی از شخص حقوقی همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا موسسات عمومی غیردولتی است به سمت مدیرعامل یا عضور هیأت مدیره انتخاب شود. همچنین متخلف علاوه بر استرداد وجوه دریافتی به شرکت به پرداخت جزای نقدی معادل وجوه مذکور محکوم می‌شود.

قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران

20 اردیبهشت 95: به موجب این قانون شرایط بررسی مجدد صلاحیت شهرداران که عملکرد آنها مورد اعتراض یک یاچند عضو شورای شهر قرار بگیرد مشخص شد.

قانون عضویت ایران در مشارکت زیرساخت کلید عمومی آسیا

20 اردیبهشت 95: به موجی این قانون، قانون لایحه عضویت ایران در کنسرسیوم زیرساخت کلید عمومی آسیا اصلاح شد.

قانون اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان

20 اردیبهشت 95: به موجب این قانون ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد و بالاتر و افراد دارای اجازه خاصه از شمول قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مستثنی می‌باشند.

قانون تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری

20 اردیبهشت 95: به موجب این قانون مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری تمدید شد.

قانون اصلاح قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث

20 اردیبهشت 95: نمایندگان مجلس با اصلاح قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث مقرر کردند در صورت وجود اختلاف میان بیمه‌ و مسبب حادثه، اثبات موارد فوق در مراجع قضایی صالح صورت خواهد گرفت.

قانون اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو

26 اردیبهشت 95: به موجب این مصوبه تأثیر مثبت نمرات برخی دروس در کنکور مورد توجه قرار گرفت.

قانون بودجه 95 کل کشور

27 اردیبهشت 95: قانون بودجه کل کشور سال 95 در روزهای پایانی مجلس نهم و در حالی که دو ماه از سال 95 گذشته بود به تصویب مجلس رسید.

قانون الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران

28 اردیبهشت 95: به موجب این قانون به منظور استیفای حقوق ملت ایران دولت موظف است راسا و از طریق حمایت از اشخاص واتباع جمهوری اسلامی ایران ، اقدامات مقتضی از جمله اقدامات حقوقی را جهت جبران خسارت و اخذ غرامت کامل از دولت ایالات متحده به جهت نقش این کشور در کودتای 28 مرداد، جنگ تحمیلی، شهدای ترور، حمله به سکوهای نفتی و ... به عمل آورد.

بر این اساس دولت موظف است اجرای تصمیمات مراجع صالح به نفع جمهوری اسلامی ایران و اتباع آن را در کشورهای ثالثی که اموالی از ایالات متحده در آنها وجود دارد، در چارچوب اقدام متقابل، تعقیب کند. در مواردی که دادگاه‌های کشورهای ثالث نسبت به شناسایی و یا اجرای احکام دادگاه‌های داخلی ایالات متحده آمریکا علیه ایران اقدام می‌کنند دولت موظف است اقدام متقابل مقتضی را جهت شناسایی و اجرای احکام دادگاه‌های داخلی ایران در آن کشورها یا سایر کشورها حسب مورد به عمل آورد.

نمایندگان همچنین در روزهای پایانی مجلس نهم طرح اصلاح موادی از قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44، طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات، اجرای آزمایشی اساسنامه سازمان پست، لایحه الحاق سازمان تعاونی کادر نیروهای مسلح را به فهرست نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی، لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه‌ کشور، لایحه تأسیس و اداره مراکز آموزشی غیردولتی و نهایتا طرح جنجالی اصلاح قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس(تکلیف دستگاه‌های اجرایی به استعلام از مراجع سه گانه قوه قضاییه، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در انتصاب افراد به مشاغل حساس) را نیز به تصویب رساندند که البته تبدیل آن به قانون منوط به اعلام شورای نگهبان درباره این مصوبات است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha