• یکشنبه / ۱۴ آبان ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402081410257
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۱۴ آبان؛ اولین دادگاه خانواده شهدای مدافع حرم/ درگذشت همسر آیت‌الله جنتی

اخبار سیاسی ۱۴ آبان؛ اولین دادگاه خانواده شهدای مدافع حرم/ درگذشت همسر آیت‌الله جنتی

«دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم»،‌ «سفر مخبر به چین»، «ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان» و «انتخابات ۱۴۰۲» از موضوعات مهم خبری چهاردهم آبان ۱۴۰۲ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، اولین جلسه دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم از گروهک‌های تروریستی تحت حمایت مستقیم دولت تروریستی ایالت متحده آمریکا با دادخواهی۶۴۶ نفر از ۱۵ استان کشور در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی ویژه روابط بین‌الملل تهران  برگزار شد.

در این دادگاه به دادخواهی خواهان پرونده مبنی بر مطالبه خسارات مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از اقدامات تروریستی دولت ایالات متحده آمریکا و فرماندهان وقت و گروهی آن‌ها مبنی بر راه‌اندازی جبهه‌های گروهک‌های تروریستی داعش، النصره، جیش الظلم و ... رسیدگی شد.

****

از ساعت ۸ صبح امروز (یکشنبه) ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری آغاز شد که تا ساعت ۱۸ روز بیستم آبان به مدت هفت روز ادامه خواهد داشت.

داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری شخصاً یا توسط نماینده خود که به صورت کتبی و رسمی معرفی شده باشد، می‌توانند برای ثبت‌نام در روزهای مذکور  به فرمانداری مرکز استان یا وزارت کشور مراجعه کنند.

همچنین رئیس ستاد انتخابات کشور از ثبت نام از داوطلبان کاندیداتوری مجلس خبرگان در فرمانداری قم، وزارت کشور و فرمانداری‌های سراسر کشور خبر داد و با ارائه آخرین آمار از ثبت‌نام انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در سراسر کشور، گفت: ۲۷ نفر در سراسر کشور تا ساعت ۱۳ امروز ثبت‌نام کردند.

سخنگوی شورای نگهبان هم توضیح داد که هیات‌های اجرایی فرصت ۱۵ روزه برای بررسی صلاحیت‌های داوطلبان دارند که این فرصت در روز ۱۸ آبان به پایان خواهد رسید و باید نتیجه اعلام بررسی صلاحیت‌ها را به داوطلبان اعلام کنند.

یش از ظهر امروز نیز آیت‌الله سیداحمد خاتمی با حضور در محل ستاد انتخابات کشور برای ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه کرمان ثبت نام کرد و گفت: وظیفه دیدم برای اعلام وفاداری به نظام و اینکه در خدمت نظام اسلامی هستیم از حوزه انتخابیه کرمان برای ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری کاندیدا شوم.

از طرف دیگرسخنگوی ستاد انتخابات کشوربا اعلام پایان مهلت مراجع پنجگانه برای بررسی مدارک داوطلبان انتخابت مجلس شورای اسلامی، گفت: نتایج بررسی‌های مدارک داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط مراجع پنجگانه در اختیار هیات‌های اجرایی قرار گرفته و بررسی صلاحیت داوطلبان در این هیات‌ها آغاز شده است.

****

در پی حادثه آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد در شهرستان لنگرود، محمدباقر قالیباف با تسلیت درگذشت ۳۲ نفر از هموطنان در این حادثه با اشاره به اینکه دو نفر از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی برای بررسی علت حادثه اعزام شدند تا بررسی‌های لازم را انجام دهند،  دستور داد: کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با همکاری دستگاه‌های ذیربط نسبت به بازنگری در آیین‌نامه موجود در این حوزه اقدام کند.

کیومرث سرمدی عضو کمیسیون اجتماعی هم تاکید کرد که وظیفه مجلس و کمیسیون اجتماعی است که به حادثه کمپ آتش سوزی لنگرود از بعد نظارتی ورود پیدا کنند و با توجه به ماموریت رئیس مجلس، به این موضوع رسیدگی می کنیم.

همچنین پرویز محمدنژاد نماینده مردم لنگرود  در اخطاری با بیان اینکه کمپ ترک اعتیاد در لنگرود بسیار ساده و آسان دچار حریق شد، گفت: این حوادث به دنبال عدم رعایت آیین‌نامه تاسیس این درمانگاه‌ها و شرایط خاصی که برای آنها پیش‌بینی شده است در جامعه تکرار می‌شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در جلسات علنی امروز مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار قرار دادند.

گزارش کامل ایسنا از بیست و دومین روز بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در جلسه علنی امروز (یکشنبه) چهاردهم آبان ماه ۱۴۰۲ را می توانید اینجا بخوانید.

****

معاون اول رئیس‌جمهور که به دعوت نخست‌وزیر چین با هدف حضور در نمایشگاه بین‌المللی شانگهای و گفت‌وگوهای دو و چندجانبه برای توسعه روابط اقتصادی و بازار گشایی برای کالاهای ایرانی در چین، به شانگهای رفته است، با همراهی نخست وزیران چین، کوبا، استرالیا، صربستان و قزاقستان و جمعی از مدیران سازمان های بین المللی از پاویون ایران در ششمین اکسپو واردات چین بازدید کرد.

وی پس از این بازدید و در مراسم آغاز به کار پاویون ایران با بیان اینکه ایران و چین از دیرباز همسایگان تمدنی و شرکایی توانمند در عرصه تعاملات تجاری و اقتصادی بوده‌اند، گفت: ما در صدد احیای پیوندهای تاریخی، تجاری و اقتصادی ایران و چین هستیم و امروز «مشارکت جامع راهبردی» و اراده رهبران دو کشور، فضایی بی‌نظیر برای گسترش همکاری‌های همه‌جانبه ایجاد کرده است. 

محمد مخبر در افتتاحیه ششمین اکسپو واردات چین،‌۶ پیشنهاد برای تقویت الگوی جدید تجارت جهانی و ۵ ظرفیت ویژه ایران برای توسعه سرمایه‌گذاری را تشریح و بر جایگاه و زیرساخت‌های ایران در مسیر جاده ابریشم تاکید کرد.

****

امروز همچنین همسر آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و رییس مجلس خبرگان به علت بیماری درگذشت که خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درگذشت آن مرحومه را به دبیر محترم شورای نگهبان تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha