• یکشنبه / ۲۸ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402082820197
  • خبرنگار : 71381

گزارش ایسنا از بیست و هشتمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

گزارش ایسنا از بیست و هشتمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

بیست و هشتمین روز جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برای ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوم مهر ۱۴۰۲، ۱۱۸ ماده و ۶ بند از ۲۳ بند الحاقی به کل لایحه برنامه هفتم توسعه را در۲۱ روز با برگزاری ۴۱ جلسه علنی مورد بررسی قرار دادند و  تعدادی از احکام را به منظور بررسی مجدد به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع دادند.

پس از آن به مدت یک هفته جلسات کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه برای بررسی موارد ارجاعی از صحن علنی تشکیل شد و با اتمام بررسی موارد ارجاعی، مجلس از یکشنبه (۱۴ آبان) ضمن رسیدگی به بقیه مواد الحاقی به کل لایحه برنامه هفتم، بررسی موارد ارجاعی لایحه برنامه هفتم را شروع کرد.

در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در بیست و هشتمین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند.

مصوبات

* با تصویب بند پ ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کردند تا نسبت به تهیه ضوابط سرمایه‌گذاری سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی اقدام کند به نحوی که هر سال حداقل بیست درصد از شرکت‌ها و بنگاه‌های تحت مالکیت و مدیریت خود را واگذار کند.

* با تصویب تبصره ۱ بند پ ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری و لشکری و تامین اجتماعی را مکلف کردند تا کلیه سهام متعلق به خود و شرکت‌های تابع و تحت نظارت خود را ظرف دو سال پس از اجرای برنامه هفتم توسعه واگذار کنند.

* با تصویب تبصره ۲ بند پ ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ دولت را مکلف کردند تا دستورالعمل نحوه احراز صلاحیت مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره شرکت‌های تابع و وابسته صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری و لشکری و تأمین اجتماعی را تهیه کند.

* با تصویب بند ث ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ در مصوبه‌ای سازوکاری را تعیین کردند تا براساس آن کارفرمایان در زمره مشمولین قانون تامین اجتماعی قرار گیرند.

* با تصویب بند الحاقی بند خ ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ به منظور کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی سن بازنشستگی را برای گروه‌های مختلف افزایش دادند.

* با تصویب بند ج ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ رانندگان تاکسی‌های اینترنتی می‌توانند به‌عنوان خویش‌فرما تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

* با تصویب بند ز ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ نمایندگان معافیت سهم کارفرما از پرداخت کسور بازنشستگی مازاد بر ۳۰ سال را در طول اجرای برنامه هفتم توسعه لغو کردند.

* با تصویب بند ش ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ معافیت‌های کامل بیمه‌ای در مورد بیمه‌شدگان بدون کارفرما در سازمان تأمین اجتماعی منوط به ارزیابی آزمون وسع و قرار گرفتن در چهار دهک اول درآمدی می‌شود.

* با تصویب بند ط ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ سازوکار جدیدی برای محاسبه خدمت وظیفه عمومی در سوابق بیمه‌ای تعیین شد.

* با تصویب ماده ۳۰ از فصل ۳۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان در اﻫﺪاف کمی ﺳﻨﺠﻪﻫﺎی عملکردی ﻧﻈﺎم ﺗﺄﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎعی، ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی ﺣﻤﺎیتی و ﺗﻮزﯾﻊ ﻋﺎدﻻﻧﻪ درآﻣﺪ تصویب کردند که تا پایان اجرای این برنامه، فقر مطلق به صفر برسد.

* با تصویب بند پ ماده ۳۱  لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را موطف کردند تا به ارائه اقلام ضروری در قالب بسته معیشتی پایه به خانوارهای کم درآمد به صورت کالابرگ الکترونیکی اقدام کند.

*‌با تصویب بند ت ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف به راه‌اندازی کامل پنجره واحد خدمات حمایتی و پرونده الکترونیک رفاهی افراد یا خانوار شد.

*‌ با تصویب بند الحاقی به بند ت ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را موظف کردند تا نسبت به ایجاد بانک زمان برای ارائه خدمات رایگان به افرادی که نیاز به مراقبت‌های ویژه از جمله نگهداری سالمندان و معلولین دارند، اقدام کند.

*‌با تصویب بند ث ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ سازمان امور مالیاتی کشور را مکلف کردند تا زمینه‌های لازم برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارائه اطلاعات آن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت برخط فراهم کند.

* با تصویب بند ج ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ دولت مکلف به اصلاح و تجمیع کلیه قوانین و مقررات موجود در حوزه خدمات‌رسانی به ایثارگران شد.

* با تصویب بند الحاقی ۱ ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ نمایندگان دولت را موظف کردند تا هرسال حداقل مستمری مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام(ره) و سازمان بهزیستی کشور را متناسب با سطح محرومیت بر مبنای متوسط بیست درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار پرداخت کند.

*‌ با تصویب بند الحاقی ۲ ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی مکلف شدند افراد تحت پوشش خود و همچنین افراد کم درآمد جامعه را در طرح‌های اشتغال خرد و خانگی دارای شغل پایدار کنند.

*‌ با تصویب بند الحاقی ۳ ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛  دولت را مکلف به تامین سبد معیشتی ماهانه شامل گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم‌مرغ، پنیر، روغن مایع و ماکارونی به میزان معین از طریق واگذاری کالابرگ الکترونیک برای پنج دهک اول و بازنشستگان براساس آزمون وسع در سال‌های اجرای برنامه شد.

* با تصویب جزء ۸ بند ج ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ احکام مربوط به امور ایثارگران در برنامه ششم توسعه کشور، در برنامه هفتم توسعه تنفیذ شد.

* با تصویب تبصره ۲ ماده ۷۷ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ سازمان برنامه و بودجه مکلف به افزایش ۴۳ درصدی اعتبارات سال ۱۴۰۲ سازمان صدا و سیما شد. این افزایش در سنوات بعد از سال ۱۴۰۳ به عنوان پایه افزایش سنواتی خواهد بود.

* با تصویب بند پ ماده ۵۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ در راستای ﺟﻠﻮگیری از ﺗﺨﺮﯾﺐ ﺟﺎدهﻫﺎی کشور، ﺳﺎزﻣﺎن اﻣﻮر ﻣﺎﻟﯿﺎتی مکلف شد تا از ﺑﻬﺮهﺑﺮداری ﻣﻌﺎدن و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻣﻌﺪنی ﺟﻬﺖ اﺣﺪاث زﯾﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎی ﻣﻨﺎطقی که ﻣﻌﺎدن در آن ﺣﻮزه و راهﻫﺎی ﻣﻮاﺻﻼتی ﺑﻪ آن واﻗﻊ ﺷﺪه و نگهداری روﯾﻪ آﺳﻔﺎﻟﺖ و اﺑﻨﯿﻪ فنی شبکه راهﻫﺎی اصلی و ﻓﺮعی روﺳﺘﺎیی و ﻧﯿﺰ ﺟﺒﺮان ﺧﺴﺎرات وارده ﯾﺎ اﺿﻤﺤﻼل ﯾﺎ اﺳﺘﻬﻼک راﻫ‌ﻬﺎی ﻣﻨﺸﻌﺐ از ﻣﻌﺎدن و ﻣﺘﺄﺛﺮ از کاﻣﯿﻮن‌های ﺣﺎﻣﻞ ﻣﻮاد ﻣﻌﺪنی، یک و ﻧﯿﻢدرﺻﺪ (۱.۵%) ﺳﻮد ﺧﺎﻟﺺ را وﺻﻮل کند.

* با تصویب بند ب ماده ۵۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت راه و شهرسازی مکلف شد تا ﺟﺪول ﻋﻮارض ﺟﺒﺮان ﺧﺴﺎرات وارد ﺷﺪه ﺑﻪ ﺟﺎدهﻫﺎ را ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﯿﺰان ﺑﺎر ﻣﺤﻮری و ﻣﯿﺰان ﺻﺪﻣﻪ وارده ﺑﻪ ﺟﺎدهﻫﺎی کشور ﺗﻮﺳﻂ اﻧﻮاع کاﻣﯿﻮنﻫﺎ و کاﻣﯿﻮﻧﺖﻫﺎ ﺗﺎ پایان ﺳﺎل اول ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﻬﯿﻪ کند.

*‌ با تصویب بندالحاقی ۳ ماده ۹۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت آموزش و پرورش مکلف به بازنگری در اساسنامه نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران شد.

*‌با تصویب بند الحاقی ۲ ماده ۱۰۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ به فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(فراجا) اجازه دادند تا در ﻃﻮل اﺟﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ، با جذب سالانه حداقل ۵۰۰۰۰ نفر، پاﯾﻮر ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز را ﺑﻪ ﻣﻮﺟﻮدی ﺧﻮد اﺿﺎﻓﻪ ﻧﻤﺎﯾﺪ.

* با تصویب بند الف ماده ۵۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ مقرر شد که دستگاه اجرایی برای ارتقای نقش روستاها در اقتصاد ملی ایجاد شود.

* با الحاق یک بند به شرح زیر به ماده ۲۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان با تخفیف مالیاتی ۲۵ تا ۱۰۰ درصدی به عنوان دیون و اعتبار مالیاتی به خیرین سازنده طرح‌های تملک دارایی موافقت کردند.

حذفیات

در ادامه بررسی های مربوط به برنامه هفتم با تصویب مجلس، بند ض ماده ۲۹ لایحه حذف شد که در آن اخذ مالیات از بازنشستگان مشغول به کار مجدد در دستگاه‌های اجرایی تحت عنوان «مالیات اجتماعی» پیش بینی شده بود.

ارجاعیات

به گزارش ایسنا، در جلسه علنی نوبت عصر روز یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ صحن مجلس، در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی درباره موارد ارجاعی به کمیسیون، با تصمیم محمدباقر قالیباف اجزای ۱ تا ۷ و همچنین اجزای ۹ و ۱۰ بند ج ماده ۳۱  این لایحه درباره خانواده شهدا و ایثارگان به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد.

تذکرات

در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه صندوق‌های بازنشستگی برمی‌گشت، سخنگوی کمیسیون تلفیق در تذکری با اشاره به اینکه تجربه چند ساله در نحوه بنگاه‌داری، ما را به این نقطه رسانده است، افزود: از سوی دیگر نوع گزینش مدیریت‌ها و مدیرعامل‌های صندوق‌ها غلط بوده است.

اظهارات مخالفان و موافقان افزایش سن بازنشستگی

نمایندگان همچنین بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه را بررسی کردند که سن بازنشستگی را برای گروه‌های مختلف افزایش می‌داد. مخالفان افزایش سن بازنشستگی این مصوبه را برخلاف قانون اساسی دانستند که تبعات اجتماعی به همراه دارد و موافقان این بند از لایحه برنامه با طرح موضوع افزایش امید به زندگی در مردان و زنان این مصوبه را عادلانه قلمداد کردند.

رئیس مجلس هم با اشاره به مطالب مطرح شده پیرامون مصوبه افزایش سن بازنشستگی تاکید کرد که سقف سنوات خدمت برای کارمندان حداکثر ۳۵ سال است و سقف سن برای آقایان ۶۲ سال و برای خانم‌ها ۵۵ سال تعیین شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق هم توضیح داد: افرادی که متقاضی بازنشستگی زودتر از موعد هستند می‌توانند اعلام بازنشستگی کنند که حقوق بازنشستگی آنها مطابق احکام مصوب مجلس شورای اسلامی برقرار خواهد بود.

در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به تکلیف مجلس به دولت برای ارائه بسته معیشتی در قالب کالابرگ الکترونیکی به اقشار کم درآمد جامعه باز می‌گشت، محمدباقر قالیباف تاکید کرد: قطعا نظر مجلس شورای اسلامی این نیست که یارانه نقدی قطع شود اما نگاه ما این است که در طول اجرای برنامه هفتم توسعه مبنای سیاست‌های کمک معیشتی به اقشار آسیب پذیر باید توزیع کالابرگ الکترونیکی باشد.

همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه شیب استقبال مردم از کالابرگ الکترونیکی رو به افزایش است، تاکید کرد: نگاه دولت این است که کالابرگ الکترونیکی باید در کنار یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه مورد توجه قرار گیرد.

موضوعات خارج از برنامه

دربخش دیگری از این جلسه؛  محمد باقر قالیباف با تبریک سالروز میلاد حضرت زینب (س)، فرا رسیدن روز پرستار را به همه پرستاران تبریک گفت.

رئیس مجلس همچنین در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مبنی بر عدم توجه به نوسازی مدارس در لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: این موضوع نکته مهمی است و متاسفانه ما تاکنون در برنامه هفتم توسعه به آن نپرداختیم و لازم است برای آن چاره‌اندیشی شود.

در تذکری دیگر محمد صالح جوکار از عدم اجرای دقیق قانون بیمه کارگران ساختمانی از سوی سازمان تامین اجتماعی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه سازمان تامین اجتماعی به دنبال اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی همچنان از مردم براساس قانون قبلی وجوه

رئیس مجلس هم در پاسخ به تذکر نماینده مردم مراغه درباره فرزندان شهدا وایثارگران تاکید کرد: خانواده شهدا نور چشم ما هستند و همه ملت ایران زندگی مادی و معنوی خود را مدیون این عزیزان هستند.ی را دریافت می‌کند و استدلالش این است که افرادی که در سامانه ثبت نام و فیش دریافت کرده‌اند باید براساس قانون قبلی هزینه را بپردازند در حالی که این در توان مردم نیست.

در ادامه این جلسه معین الدین سعیدی در تذکری به وزیر آموزش و پرورش خواستار عمل به وعده‌های مطرح شده درباره معلمان خرید خدمات و تبدیل وضعیت معلمان طرح مهرآفرین شد و

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha