• دوشنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402082921029
  • خبرنگار : 71381

گزارش ایسنا از بیست و نهمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

گزارش ایسنا از بیست و نهمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

بیست و نهمین روز جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برای ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوم مهر ۱۴۰۲، ۱۱۸ ماده و ۶ بند از ۲۳ بند الحاقی به کل لایحه برنامه هفتم توسعه را در۲۱ روز با برگزاری ۴۱ جلسه علنی مورد بررسی قرار دادند و  تعدادی از احکام را به منظور بررسی مجدد به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع دادند.

پس از آن به مدت یک هفته جلسات کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه برای بررسی موارد ارجاعی از صحن علنی تشکیل شد و با اتمام بررسی موارد ارجاعی، مجلس از یکشنبه (۱۴ آبان) ضمن رسیدگی به بقیه مواد الحاقی به کل لایحه برنامه هفتم، بررسی موارد ارجاعی لایحه برنامه هفتم را شروع کرد.

در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در بیست و نهمین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند.

 مصوبات

* با تصویب جزء ۴ بند ت ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت راه و شهرسازی مجاز شد نسبت به تامین مالی خرید و اجاره به شرط تملیک هواپیما و بالگرد برای شرکت‌إهای هواپیمایی ایرانی اقدام کند.

* با تصویب بند الحاقی ۱ ماده ۵۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را مکلف کردند تا جهت ساخت مسکن روستایی معیشت‌محور نسبت به واگذاری زمین به متقاضیان فاقد مسکن جهت سکونت دائمی به صورت اجاره ۹۹ ساله با اولویت اشخاص بومی اقدام کند.

*‌ با تصویب جزء ۱ بند ت ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ مجلس به وزارت راه و شهرسازی اجازه داد تا مدیریت فرودگاه‌های کشور، به استثنای فرودگاه‌های متعلق به نیروهای مسلح را با حفظ مالکیت دولت به بخش خصوصی و عمومی و یا مشارکت‌های داخلی و خارجی واگذار کند.

* با تصویب جزء ۲ بند ت ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ به وزارت راه و شهرسازی اجازه دادند تا به منظور توسعه زیرساخت‌ها و مدیریت بهینه فرودگاهی نسبت به پذیرش سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی و یا با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی و اعطای حق بهره‌برداری از محل سرمایه‌گذاری اقدام کند.

* با تصویب جزء ۳ بند ت ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ به وزارت راه و شهرسازی اجازه دادند از مسافران پروازهای خارجی معادل 10 یورو به ازای هر مسافر به صورت جداگانه دریافت و به حساب مربوط در خزانه‌داری کل واریز کند.

*‌ با تصویب بند الحاقی ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ سازمان هواپیمایی کشوری را مکلف کردند تا نسبت به بازنگری در ضوابط ناظر بر تأسیس، فعالیت، نحوه اداره و نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی به تفکیک بار و مسافر اقدام کند.

*‌ با تصویب بند الحاقی ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ سازمان حفاطت از محیط زیست را مکلف کردند تا نسبت به بازسازی زیستگاه‌های حساس به ویژه زیستگاه‌های آبی دارای گونه‌های در معرض خطر اقدام کند.

*‌ با تصویب جزء ۴ بند الف ماده ۶۹ لایحه برنامه هفتم توسعه؛  وزارت بهداشت را مکلف کردند ظرف شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن قانون برنامه هفتم توسعه نسبت به تهیه مقررات لازم برای ارائه خدمات یکپارچه سلامت الکترونیکی اقدام کند.

*‌ با تصویب جزء ۳ بند ث ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ دولت را مکلف کردند زیان‌ بخش مسافری شرکت راه‌آهن را با احتساب شاخص‌های بهره‌وری، در بودجه سنواتی پیش‌بینی و جبران کند.

* با تصویب ماده ۱ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان تعاریف و اختصارات لایحه برنامه هفتم توسعه را تعیین کردند.

* با تصویب بند چ ماده ۸۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ ساز و کار تصمیم‌گیری‌ها برای اجرای طرح‌های گردشگری اعم از صدور مجوز، پاسخ استعلامات، نحوه فرآیند و قراردادهای واگذاری عرصه ساحلی و پهنه دریایی، استفاده از اسکله‌های موجود برای کاربری ترکیبی گردشگری یا مسافری را تعیین کردند.

* با تصویب جزء ۱ ماده ۱۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ حقوق و مزایا و دریافتی اعضای هیات علمی و قضات مشمول قوانین استخدامی خود می‌شود.

*‌با تصویب جزء ۲ بند الحاقی ماده ۱۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ پرداخت حقوق و مزایای دریافتی کارکنان وزارتخانه ها و موسسات دولتی و نیروی های مسلح مشمول قوانین مربوطه شد.

پس از انکه نمایندگان بندی از لایحه برنامه هفتم را تصویب کردند که به موجب آن دولت مکلف شد زیان بخش مسافری شرکت راه‌آهن را با احتساب شاخص‌های بهره‌وری، در بودجه سنواتی پیش‌بینی و جبران کند،‌ رئیس مجلس تاکید کرد: حمل و نقل از جمله مسائلی است که دولت باید برای آن سیاست یارانه‌ای و جبرانی در نظر بگیرد.

همچنین نمایندگان بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه را بررسی کردند که پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و موسسات دولتی را مشمول قوانین مربوط به خود می‌کرد که نظرات مخالفان و موافقان آن را می توانید در این لینک بخوانید.

مخالف برداشت سقف پرداختی حقوق و مزایا تاکید کرد که این بند راه پرداخت حقوق‌های نجومی را باز می‌کند و موافق این بند معتقد بود که براساس این مصوبه قانون دائمی برای پرداخت حقوق و مزایای به کارکنان دولت در هر سال حکمفرما خواهد بود.

حذفیات

در ادامه بررسی مواد ارجاعی از کمیسیون تلفیق، نمایندگان تبصره بند ت ماده ۵۷ لایحه را حذف کردند که در آن باید وزارت راه و شهرسازی نسبت به ارائه پیشنهاد اصلاح اساسنامه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اقدام می‌کرد.

همچنین مجلس حذف بند الحاقی ۴ ماده ۷۰ این لایحه با  با تخصیص ۴۲ درصد از کلیه درآمدهای خدمت ثبتی به جمعیت هلال احمر مخالفت کرد.

در ادامه نمایندگان اجزای ۱، ۲ و ۳ بند الف ماده ۱۹ لایحه برنامه هفتم توسعه را بررسی کرده اجزای ۱ و ۲ تصویب شد و با رای مجلس جزء ۳ از لایحه حذف شد که در آن سازمان برنامه و بودجه مجاز شده بود طرح های تملک دارایی های سرمایه ای را از ملی به استانی تغییر دهد.

بند الف ماده ۲۵ و تبصره آن نیز حذف شد که در آن ممنوعیت برای شرکت های دولتی جهت پرداخت کمک پیش بینی شده بود و هرگونه کمک در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی می‌شد.

موضوعات خارج از برنامه

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز،‌ محمدتقی نقدعلی در تذکری خطاب به رئیس مجلس با تاکید بر اینکه جامعه ایمانی منتظر نهایی‌شدن لایحه عفاف و حجاب است، گفت: کمیسیون حقوقی و قضایی ایرادات شورای نگهبان در لایحه عفاف و حجاب را بررسی و رفع کرده که گزارش آن ۲۳ آبان با امضای آقای غضنفرابادی رئیس کمیسیون به هیات رئیسه ارائه شد.

درتذکری دیگر مرتضی حسینی با اشاره به اینکه اموال مردم توسط برخی از شرکت‌های خودروسازی به تاراج رفته است،‌ گفت: هزاران نفر به امید دریافت خودرو پول به حساب شرکت‌های خودروسازی واریز کردند اما آن‌ها خودرو را به مردم تحویل نداده و دائما تقاضای پول و هزینه اضافه می‌کنند.

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر جعفر قادری درباره ابهامات مطرح شده پیرامون مصوبه افزایش سن بازنشستگی تاکید کرد: خروجی مصوبه مجلس این است که حداکثر سنوات خدمتی برای آقایان ۳۵ سال و سن بازنشستگی ۶۲ سال و حداکثر سنوات خدمتی برای خانم‌ها ۳۰ سال و سن بازنشستگی ۵۵ سال می‌باشد.

همچنین  محمدرضا احمدی خطاب به مجامع فرمایشی بین‌المللی و به ویژه کشورهای اسلامی گفت: آیا جنایاتی که در فلسطین توسط حیوانات وحشی انسان‌نما همان رژیم صهیونیستی در حال انجام است را نمی‌بینید؟ آیا پرپر شدن زنان و کودکان را نظاره‌گر نیستید؟ کشورهای مسلمان، آزاداندیشان و جوان‌های بیدار، دیگر سکوت جایز نیست باید منطقه را برای رژیم کودک‌کش و حامیان آن ناامن کرد.

عباس گودرزی هم با بیان اینکه مصداق حقوق بشر آمریکا این کودک‌کشی و کشتن زنان بی‌گناه است، گفت: لعن بر سران و حکام کشورهایی که سکوت اختیار کرده‌اند و در برابر این جنایات اقدامی انجام نمی‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha