• دوشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403020302314
  • خبرنگار : 50214

اجرای طرح خط پدافندی انتقال آب خلیج‌فارس به مخازن آب شرب اردکان

اجرای طرح خط پدافندی انتقال آب خلیج‌فارس به مخازن آب شرب اردکان

ایسنا/یزد مسئولان استان یزد در دولت سیزدهم بالاخره عزم و اراده خود را برای رفع چند دهه مشکل کم آبی یکی از شهرستانهای بزرگ و پرجمعیت استان به کار بستند تا از طریق اجرای طرحی چند صد میلیاردی، قبل از آغاز فصل خشک و تفتیده تابستان امسال، تامین آب شرب و بهداشتی پایدارتری را برای مردم این دیار به ارمغان آورند.

شهرستان اردکان با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر به عنوان یکی از شهرستانهای پرجمعیت استان در فلات گرم و کویری مرکز جغرافیایی کشور واقع شده است؛ این شهرستان صنعتی و البته مهاجرپذیر از سالها پیش به دلیل واقع شدن در انتهای دشت یزد - اردکان به لحاظ منابع آبی چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی در فقر شدیدی به سر می‎برده به طوری که بدترین شرایط کیفی آب در استان را داشته است.

هر چند در ادوار مختلف اقداماتی نیز جهت بهبود این وضعیت به صورت مقطعی صورت گرفته ولی طی سالیان اخیر به شرایط به نحوی بوده که در برخی مناطق این شهرستان استفاده از آب لوله‌کشی ممکن نبوده و بعضاً شهروندان جهت تامین آب مورد نیاز به مراکز برداشت آب در سطح شهر و در روستاها از طریق آبرسانی سیار اقدام می‌کردند.

البته دلایل گوناگونی در رابطه علل بروز چنین وضعیتی از صنعتی شدن اردکان و افزایش مهاجرت‌های شغلی تا برداشت‌های بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی طی دهه‌های گذشته، مطرح است ولی نکته حائز اهمیت رفع این دغدغه‌های چندین ساله ساکنان اردکان و مناطق پیرامونی این شهررستان بود که بالاخره در دولت سیزدهم نسبت به آن تدبیر شد.

«محمد مروتی» مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان اردکان در گفت‎وگویی که سال گذشته با ایسنا داشت، گفته بود که بزرگترین طرح در دست اقدام برای تامین آب شرب پایدار شهرستان اردکان، اجرای طرح خط پدافندی انتقال آب خلیج‌فارس به مخازن آب شرب اردکان است که به طول تقریبی حدود ۴۰ کیلومتر با برآورد اعتبار اولیه ۳۵۰ میلیارد تومان از ابتدای آبان‌ماه ۱۴۰۲ آغاز شده و با توجه به بازه زمانی اجرای آن تلاش می‌شود در بهار ۱۴۰۳ آماده بهره برداری شود.

این طرح به دنبال اجرای خط پدافندی انتقال آب به شهر یزد از محل خط اول تامین آب صنایع جنوب شرق کشور از خلیج فارس که سال ۱۴۰۱ با اعتباری معادل ۸۰۰ میلیارد تومان و ظرفیت حداکثر تا ۳۰۰ لیتر بر ثانیه جهت مواقع بحرانی بهره‌برداری شد، مورد تدبیر قرار گرفت.

و اکنون «مهران فاطمی» استاندار یزد بهره‌برداری از طرح انتقال آب به شهرستان اردکان با اتصال خط انتقال آب دریا به مخازن این شهرستان در دو ماه آینده را نوید می‌دهد، موضوعی که «محمدجواد ابوالحسینی» معاون عمرانی استاندار نیز در بازدید اخیر خود از این طرح به آن اذعان داشته و گفته است؛ امیدواریم این خط انتقال آب که می‌تواند بیش از ۳۰۰ لیتر در ثانیه آب را به شهرستان اردکان منتقل کند، تا قبل از شروع فصل تابستان و پیک مصرف آب به پایان برسد و شاهد آبرسانی به این شهرستان از مسیر خط انتقال آب باشیم.

البته «جلال علمدار» مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد نیز در این بازدید که به منظور بررسی روند پیشرفت خط انتقال آب مجتمع‌ صنعتی معدنی چادرملو به شهر اردکان انجام شد، عنوان کرد: طرح پدافندی تامین آب شرب و بهداشتی شهر اردکان به منظور جبران کمبود آب شهرهای اردکان، احمدآباد و روستای ترک آباد در مواقع اضطراری در حال اجراست.

وی نیز اعتبار این طرح را ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: اعتبار این طرح از سوی شرکت معدنی و صنعتی چادرملوی اردکان تامین می‌شود.

مدیر عامل آبفای استان پیشرفت فیزیکی فعلی این طرح را ۵۸ درصد ذکر و تصریح کرد: خط انتقال آب این طرح ۳۴ کیلومتر است که تاکنون ۲۰ کیلومتر آن با لوله چدن داکتیل با قطر ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌متر اجرا شده است.

به گزارش ایسنا و بنا بر اعلام «محمد مروتی» مدیر آبفای اردکان، بحث تأمین آب بخش عقدا نیز از طریق خط پدافندی و هم از طریق طرح جهاد آب‌رسانی که شامل بالغ بر ۹۰ کیلومتر لوله‌گذاری و ساخت حدود سه هزار مترمکعب مخزن توسط قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) است، دنبال می‎شود.

وی با اشاره به در دست ساخت بودن مخزن ۵۰۰۰ مترمکعبی ترک آباد، پیش‌بینی کرده که این مخزن نیز تا اواسط امسال بهره‌برداری و حجم ذخیره آب روستای ترک آباد و روستاهای دیگر منطقه یعنی حسن آباد انارکی و چاه افضل در بخش مرکزی و دهستان محمدیه را تا پنج برابر افزایش دهد.

مروتی با بیان این که منابع آب شهرستان اردکان بسیار محدود و شرایط برای تأمین آب شرب مردم سخت و دشوار است، ابراز امیدواری کرده است با بهره برداری از طرح‌های آبی شهرستان شاهد بهبود شرایط و رفع نگرانی ساکنان شهرستان اردکان به لحاظ تأمین آب پایدار شرب و بهداشت باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha