• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403022417375
  • خبرنگار : 50214

مدیر عامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد:

دانش بنیان شدن اقتصاد الزامیست

دانش بنیان شدن اقتصاد الزامیست

ایسنا/یزد مدیر عامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد با اشاره به لزوم رونق تولید برای پایداری اقتصاد کشور، گفت: لازم است اقتصاد کشور به سمت دانش بنیان شدن سوق یابد.

«جمال کدخداپور» امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در نشست با جمعی از خبرنگاران با اشاره به اهمیت تغییر ریل اقتصاد کشور از منبع پایه به دانش محور و لزوم سرعت گرفتن این تغییر مسیر، اظهار کرد: راهکار اساسی رفع مشکلات امروز کشورمان رونق گرفتن تولید است تا بتوان کشور را در برابر تکانه‌های اقتصادی، پایدار نگه داشت و برای جهش تولید نیازمند تقویت دانش بنیانها در کشور هستیم.

وی با بیان این که بخش تولید کشور به رغم استفاده از انرژی یارانه‌ای و تامین مواد اولیه با ارز ترجیحی، رقابت پذیری لازم را در عرصه بین المللی ندارد، گفت: متاسفانه هنوز هم برخی صنایع عملاً فعالیت مونتاژی را در پیش دارند و لازم است برای کسب ارزش افزوده بیشتر به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم.

کدخداپور با بیان این که سیاست کشور سرعت دادن به کسب چهار درصد تولید ناخالص ملی از محل دانش بنیان‌هاست، عنوان کرد: سبک بهره‌وری از منابع یعنی اقتصاد منبع بنیان به دلیل محدودیت منابع و اثرات تورمی امکان ادامه مسیر ندارد لذا این تغییر ریل باید هر چه سریعتر انجام شود تا شاهد تحول در اقتصاد کشور باشیم.

وی خواستار حساسیت بیشتر رسانه‌ها به این مقوله به عنوان لزوم تغییر هر چه زودتر ریل اقتصاد کشور شد و افزود: کارخانه‌های نوآوری عموماً در جهت کمک و تسریع به این تغییر ریل تلاش می‌کنند.

مدیر کارخانه نوآوری درخشان تصریح کرد: کارخانه نوآوری در راستای بهبود فضای کسب و کارهای نوپا و نوآورانه فعالیت می‎کند و در این راستا فراهم کردن زیرساخت‌های استاندارد برای این نوع کسب و کارها اعم از مکانی جهت استقرار، تامین اینترنت پرسرعت، امنیت و سایر نیازهای رفاهی، کمک به رسمیت  دادن این نوع کسب و کارها با اقداماتی مانند اختصاص کدپستی برای هر میز کاری فعالان مستقر در کارخانه نوآوری و کمک به ایجاد شبکه ارتباطی برای کسب و کارهای نوپا و نوآورانه با اقداماتی مانند برگزاری رویدادها و تعاملات فعالان هر حوزه، را دنبال می‌کند.

وی از دیگر اقدامات این کارخانه نوآوری را کمک به دیده شدن فعالان این حوزه در قالب برگزاری رویدادها مانند برگزاری نمایشگاه آبادایران که سال گذشته با حضور ۷۰ شرکت خلاق و فناور و استقبال بیش از سه هزار نفر طی مدت سه روز برگزار شد و نیز کمک به وصل شدن این کسب و کارها به شبکه خدمات جهت رشد بیشتر آنها مانند ارائه مشاوره‌ در موضوعات مختلف را نام برد.

کدخداپور در ادامه یاداور شد: فضای کارخانه نوآوری درخشان یزد با توجه به این که در فضای یک کارخانه نساجی سنتی با قدمتی مربوط به ۱۰۰ سال پیش راه اندازی شده، با محدودیت‌هایی مواجه است ولی هم‌اکنون ۱۰ شرکت دانش بنیان، خلاق و فناور در فضاهای اختصاصی و ۷۰ نفر نیز در فضای اشتراکی این مجموعه فعالیت دارند.

وی با بیان این که علی‌رغم مشکلاتی که این مجموعه از ابتدای فعالیت از مردادماه ۱۴۰۱ داشته است ولی با حجم خوبی از اشتغال فارغ التحصیلان در این مجموعه مواجه هستیم، افزود: هرچند اکنون جمعاً فعالیت ۱۵۰ نفر در کنار میزبانی از رویدادها در این مجموعه را شاهدیم ولی تلاش داریم این طرفیت را با بهره برداری از طرح توسعه‌ای که تا پایان تیر ماه آماده بهره برداری خواهد شد به ۲۵۰ نفر افزایش دهیم.

این مسئول با اشاره به نقش دانش‌بنیان‌ها در رفع بحران‌هایی مانند کرونا یا با توجه به فرارسیدن فصل گرما موضوع اورهال نگه داشتن نیروگاه‌های برق در شرایط تحریم، گفت: قطعاً رسانه‌ها باید ضریبی از اخبار خود را به دانش بنیان‎ها اختصاص دهند و ضمن اطلاع‌رسانی رویدادهای این حوزه، دستاوردها و مشکلات دانش‌بنیان‌ها و فناوران را بیش از پیش انعکاس دهند.

وی به پاره‌ای از مشکلات و کمبودهای این مجموعه نیز اشاره کرد و گفت: با وجود تلاشهای صورت گرفته توسط پارک علم و فناوری استان بعد از گذشت دو سال هنوز سیستم سرمایشی و گرمایشی این مجموعه فرهم نشده که دور از روال مورد تاکید در رابطه با حمایت از نخبگان و دانش بنیانهاست و امیدواریم قبل از شروع فصل گرم تابستان در استان و برای رفاه بیشتر نخبگان مستقر در این کارخانه، هر چه زودتر اندک اقدامات تکمیلی برای راه اندازی سیستم سرمایشی آن مورد اهتمام قرار گیرد.

کدخداپور همچنین به مشکل نبود پارکینگ مسقف برای این کارخانه نوآوری اشاره و بیان کرد: امیدواریم در این مورد و همچنین موضوعاتی مانند محوطه سازی این مجموعه نیز نهادهایی که می‌توانند کنشگری داشته باشند مانند شهرداری‌ ورود داشته باشد

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری یزد در پایان نیز به موضوع معارض بخشی از زمین این کارخانه نیز اشاره و عنوان کرد: خوشبختانه با قول مساعد دادستانی مقرر شد زمین معوض جایگزین این بخش شود که امیدواریم در این مورد با اهتمام سریعتر راه و شهرسازی، این مشکل نیز به زودی رفع شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha