• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403022417529
  • خبرنگار : 50214

مدیریت توأمان منابع آب و مصارف برق چاه‌های کشاورزی یزد

مدیریت توأمان منابع آب و مصارف برق چاه‌های کشاورزی یزد

ایسنا/یزد معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد از اجرای طرح مدیریت توأمان منابع آب و مصارف برق چاه‌های کشاورزی در این استان خبر داد.

«جواد منصوری» با بیان این که هدف از اجرای این طرح پایش، رصد و مدیریت هوشمند مصارف آب و برق چاه‌های کشاورزی است، گفت: با اجرای این طرح، حفاظت از منابع آب زیرزمینی با پایش انرژی مصرفی چاه‌های آب کشاورزی امکان پذیر خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: در راستای اجرای مصوبات هیئت وزیران ، قانون توزیع عادلانه آب، آیین نامه اجرایی بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی و شیوه نامه مدیریت توأمان منابع آب و مصارف برق چاه های کشاورزی، شرکت‌ آب منطقه ای یزد با همکاری شرکت توزیع نیروی برق استان موظفند نسبت به اجرای دستورالعمل ابلاغی شیوه نامه مذکور اقدام کنند.

منصوری ابراز کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی، مبنای محاسبه برداشت مجاز آب، حجم مندرج در پروانه بهره‌برداری چاه کشاورزی است.

معاون حفاظت آب منطقه‌ای خاطرنشان کرد: در انتهای هر ماه انرژی (برق) مصرف شده با سهمیه قراردادی انرژی ماهانه هر مشترک مقایسه می‌شود و در صورتی که مصرف انرژی ماهانه مشترک بیش از سهمیه قراردادی باشد، موضوع به مشترک اطلاع داده می‌شود تا نسبت به رفع عوامل اضافه برداشت احتمالی اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به اهمیت مصرف طبق پروانه بهره‌برداری صادر شده افزود: بهره‌برداران چاه‌های کشاورزی باید بر اساس ساعات مندرج در پروانه بهره‌برداری برداشت آب را انجام دهند و از جمله راهکارهای نظارت بر مدیریت برداشت از منابع آب زیرزمینی اجرای مدیریت توامان آب و برق است که با همکاری شرکت های توزیع برق در سطح کشور در حال اجرا است.

منصوری اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای اطلاعات چاه‌های مشترکین از جمله قدرت مجاز، ساعت کارکرد مجاز و وضعیت نصب و عملکرد کنتور هوشمند را در سامانه به روزرسانی کرده است و به طور پیوسته حجم برداشت آب و مصرف انرژی چاه‌های کشاورزی و کنترل با مقادیر مندرج در پروانه بهره‌برداری پایش می‌شود.

وی گفت: در راستای طرح احیا و تعادل بخشی و با تلاش گروه‌های گشت و بازرسی تمام ادارات منابع آب شهرستان های استان تعداد ۱۸۲ حلقه چاه غیر مجاز شناسایی و کشف شد که این امر صرفه جویی بیش از ۲۰۰ هزار متر مکعب آب برای استان را در پی داشت.

معاون آب منطقه‌ای یزد با بیان اینکه بیش از سه میلیون متر مکعب آب از طریق نصب کنتور هوشمند و تقلیل منصوبات صرفه جویی شده است، ابراز کرد: ۹۷ درصد از چاه‌های کشاورزی و ۸۱ درصد از چاه‌های صنعتی استان یزد در یک سال گذشته تاکنون به کنتور هوشمند مجهز شده اند.

وی ادامه داد: دو هزار و ۴۰۰ کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه های آب در سراسر استان نصب شده است.  

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای یزد، منصوری در پایان خاطرنشان کرد: نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی و صنعتی در مدیریت مصرف آب و کاهش افت آب سفره های زیرزمینی کمک بسزایی داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha