• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403022417712
  • خبرنگار : 71963

در همایش صنایع و سازه‌های فولادی کشور عنوان شد

ایران با توجه به ظرفیت‌های فولادی موجود قابلیت ساخت سالانه ۵۰۰ هزار واحد مسکونی صنعتی را دارد

ایران با توجه به ظرفیت‌های فولادی موجود قابلیت ساخت سالانه ۵۰۰ هزار واحد مسکونی صنعتی را دارد

رئیس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران با اشاره به سیاست دولت مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی با طراحی بهینه گفت: ایران با توجه به ظرفیت‌های فولادی موجود قابلیت ساخت سالانه ۵۰۰ هزار واحد مسکونی صنعتی را دارد.

به گزارش ایسنا، مهدی قاسمیه در افتتاحیه همایش صنایع و سازه‌های فولادی کشور، در سالن شهید چمران دانشکدگان فنی دانشگاه تهران با بیان اینکه بحث فولاد و اهمیت آن از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین کالاهای متریال در دوران مهندسی مدرن است، در ادامه اظهار کرد: فولاد به لحاظ داشتن قابلیت بازیافتی جزو کالای سبز(GREEN) و با کیفیت است.

وی براساس اعلام انجمن جهانی فولاد گفت: ۵۵ درصد فولاد تولیدی در دنیا در ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها، ۱۵ درصد فولادهای تولیدی در تجهیزات مکانیکی، ۱۲ درصد فولاد تولیدی برای مصارف خودرو و ۱۱ درصد آن برای تولید و مصارف خانگی و سایر موارد است.

رئیس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران با بیان اینکه مهم‌ترین سازه‌ها و ساختمان‌ها نظیر برج ایفل، برج خلیفه در دوبی و ... اکثراً از فولاد ساخته شده‌اند، در ادامه خاطرنشان کرد: کشورهایی که در تولید فولاد جایگاه خوبی دارند توانسته‌اند در عرصه بین‌الملل موفق باشند.

قاسمیه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران توانسته با اقدامات خوبی در تولید فولاد به خودکفایی برسد، در ادامه تصریح کرد: در سال‌های نخست بازگشت من از خارج پس از فارغ‌التحصیلی در طراحی بسیاری از پروژه‌های عمرانی از فولاد روسی و اوکراینی استفاده می‌شد چون پروفیل و تولید داخلی فولاد در کشور کم بود؛ به‌نحوی که حتی پیچ و مهره و سایر ملزومات از خارج وارد می‌شد.

*خودکفایی ایران در تولید فولاد و صادرات آن به دیگر کشورها

وی، با تأکید مجدد بر این‌که هم‌اکنون در تولید فولاد در کشور خودکفا هستیم، گفت: هم‌اکنون با توجه به شرایط دشوار تحریم توانسته‌ایم که فولاد را برای مصارف مختلف کشور آماده بکنیم. فولاد در جهان از نظر ارزش‌افزوده بحث‌هایی را ایجاد کرده است. براساس آمارهای انجمن جهانی فولاد به ازای هر یک دلار ارزش‌افزوده‌ای که در تولید فولاد مصرف می‌شود ۲۵۰ دلار ارزش‌افزوده در سایر صنایع ایجاد می‌شود.

رئیس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران، ادامه داد: هم‌چنین به ازای هر فردی که صنعت فولاد به استخدام میگیرد ۶.۵ نفر در سایر صنایع استخدام می‌شوند، پس فولاد در پیشرفت و توسعه کشور بسیار موثر است.

قاسمیه، با بیان این‌که بیش از ۶۰ کشور جهان فولاد تولید می‌کنند، در ادامه تصریح کرد: ایران یکی از این کشورهاست و توانسته علاوه‌بر تأمین نیاز و مصارف داخلی به خارج هم صادرات داشته باشد طبق آمارهای موجود ایران از نظر تولید فولاد جزو ۸ تا ۱۰ کشور نخست دنیاست.

وی، گفت: با برنامه‌ریزی‌های سیاستمداران و مدیران بخش تولید فولاد میزان تولید فولاد در ایران طی ۳ سال آینده از  ۲۲ میلیون تن در سال به ۵۵ میلیون تن خواهد رسید که بعد از چین، هند، ژاپن و آمریکا خواهد بود. هم‌اکنون چین با میزان تولید ۹۰۰ میلیون تن فولاد در سال بالاترین میزان تولید را در دنیا دارد که بعد از آن با فاصله کشورهای هند، ژاپن و آمریکا هستند.

رئیس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران، با بیان این‌که کشورهای ژاپن و آمریکا از نظر تولید فولاد مقام دوم جهانی را دارند، در ادامه خاطرنشان کرد: کشورهای آمریکا و ژاپن با تولید فولاد و با احتساب استفاده از سوخت‌های غیر فسیلی به‌ویژه سوخت هیدروژنی با آلایندگی کمتر برای محیط‌زیست برای تولید قطعات فولادی با کیفیت مصرف فولاد دارند.

قاسمیه، افزود: امروز ۶۰ درصد فولاد تولیدی آمریکا بازیافتی است و با توجه به خودکفایی ایران در تولید فولاد کشورمان ظرفیت خوبی برای ساخت سازه‌های فولادی و بناهای ساختمانی و صنعتی دارد.

*حدود ۱۰ میلیون واحد مسکونی در ایران فاقد سازه و اسکلت مشخص

وی، ادامه داد: در ایران حدود ۲۳ تا ۲۵ میلیون واحد و سازه ساختمانی وجود دارد که از این تعداد ۱۰ میلیون واحد بدون سازه و اسکلت مشخص است یعنی ساختمان‌ها و بناهای گلی که نشان می‌دهد ۴۰ درصد ساختمان‌های مسکونی فاقد اسکلت هستند که در برابر زلزله استحکامی ندارند و خسارت‌های جانی و مالی را به‌همراه دارد.

رئیس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران، با بیان این‌که ایران با ظرفیت در فولاد می‌تواند بسیاری از بافت‌های قدیمی را با طراحی بهینه صنعتی‌سازی کند. 

در ادامه این مراسم، امیررضا قیامی‌آزاد، دبیر همایش صنایع و سازه‌های فولادی کشور با بیان اینکه این رویداد در ۹۰ سال عمر دانشگاه تهران برای نخستین بار اتفاق می‌افتد، در ادامه اظهار کرد: در این رویداد برای نخستین بار صنعتگران و دانشگاهیان در محیط و فضای آکادمیک گرد هم آمدند تا بدین ترتیب ارتباط دانشگاه و صنعت تقویت شود.

وی اظهار امیدواری کرد که در ادامه برگزاری این رویداد دیگر صنایع به این موضوع بپیوندند و در ادامه از راه‌اندازی مرکز تخصصی صنعت فولاد در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: بدین ترتیب دانشگاه در خدمت صنعت و بالعکس خواهد بود.

دبیر همایش صنایع و سازه‌های فولادی کشور یادآور شد: امید می‌رود با چنین اقداماتی شاهد جهش واقعی در حوزه و صنعت فولاد کشور باشیم و این همایش سرآغازی برای گفتمان صنایع و دانشگاه باشد.

همایش صنایع و سازه‌های فولادی کشور، امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن شهید چمران دانشکدگان فنی دانشگاه تهران در حال برگزاری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha