• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۶
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403022920691
  • منبع : پایگاه‌های خبری

قربانیان گیوتین دیجیتالی؛ از کیم‌کارداشیان تا سلنا گومز

قربانیان گیوتین دیجیتالی؛ از کیم‌کارداشیان تا سلنا گومز

یک کمپین اعتراضی جدید به نام «گیوتینِ دیجیتال» از هفته گذشته در شبکه‌های اجتماعی و عمدتا تیک‌تاک جان گرفته که اکانت و حساب‌ سلبریتی‌ها را که نسبت به کشتار رژیم اسرائیل در غزه بی‌تفاوت یا ساکت بودند، بلاک یا آنفالو می‌کند و سبب شده سلنا گومز، ریحانا، کیم‌کارداشیان، بیلی آیلیش، کایلی جنر و بیانسه صدها هزار تن از هواداران و فالوئرهای خود را از دست بدهند.

به گزارش ایسنا، «نورنیوز» در گزارشی با این عنوان کمپین ضداسرائیلی جدید در امریکا و اروپا را بررسی کرده که در ادامه می توانید بخوانید:کمپین‌های اعتراضی علیه رژیم اسرائیل که از یک‌ماه پیش و با جنبش دانشجویان امریکایی آغاز شد و به کشورهایی چون فرانسه، بریتانیا، کانادا، استرالیا، مکزیک تسری یافت، در مسابقات «یوروویژن» امسال (Eurovision2024) و «مت گالا» (Met Gala2024) از ساحت دانشگاه به عرصه هنر پاگذاشت.

چند روز مانده به «مِت گالا»، یعنی مراسم سالانه و پرزرق و برق هنرمندان و طراحان دنیای مد در نیویورک بود که کاربری در پلتفرم ویدئویی «تیک‌تاک» (TikTok) اعلام کرد زمان آن رسیده حساب همه افراد مشهور، سلبریتی‌ها و افراد ثروتمندی که دارای موقعیت اجتماعی هستند اما از ثروت و نفوذ خود برای کمک به نیازمندان استفاده نمی‌کنند، مسدود شوند. او عنوان کرد که دنبال‌کنندگان این فرصت و سکوها را در اختیار سلبریتی‌ها قرار داده‌اند و حال وقت آن است که آنچه به آنها بخشیده شده، پس گرفته شود؛ یعنی لایک‌ها، کامنت‌ها و به طور کلی اعتبار! 
این کاربرِ تیک‌تاک سپس از «هیلی کالیل» به  عنوان نخستین نفری که سرش زیر گیوتین دیجیتال می‌رود، نام برد؛ اینفلوئنسر و مدلی که قبل از مت‌گالا، ویدئویی از خود منتشر کرد که در آن لباسی قرن هجدهمی، به سبک ماری آنتوانت ، پوشیده بود.
ماری آنتوانت، آخرین ملکه فرانسه قبل از انقلاب این کشور است که بعد از سرنگونی لوئی شانزدهم، از سوی انقلابی‌های فرانسه توسط گیوتین گردن زده شد. آنچه باعث عصبانیت کاربران تیک‌تاک شد، اما لباس و آرایش مشترک میان هیلی کالیل و ماری آنتوانت نبود؛ بلکه استناد هیلی به سخنانی منتسب به ماری آنتوانت بود.
نقل است وقتی فرانسوی‌های گرفتارِ گرسنگی شورش کردند، ماری آنتوانت که در تنعم و خوشگذرانی کاخ ورسای غرق بود، دلیل نارضایتی مردم را می‌پرسد و وقتی به او گفته شد مردم چون نان ندارند اعتراض کرده‌اند، پاسخ می‌دهد خب! بیسکوئیت بخورند! هیلی هنگام انتشار ویدئوی خود در لباس گلدارِ ملکه‌ی بدفرجام فرانسه، بخشی از فیلم ماری آنتوانت محصول سال 2006 را منتشر کرد که این نقل‌قول جنجالی در آن آمده بود.
بازنشر پرتعداد این ویدئو حسابی جنجالی شد و سوال اصلی کاربران از هیلی این بود که او با وجود 10 میلیون فالوئر برای رفع گرسنگی و فقر چه کار کرده است؟ توضیحات این مدل برای کاربران و هوادارانش خیلی قانع‌کننده نبود و او هوادارانش را از دست داد. در این اثنا کاربران فضای مجازی همدیگر را دعوت کردند تا به کمپین «گیوتین دیجیتال» یک نام اضافه کنند.
موج مسدودکردن یا آنفالوکردن چهره‌های مشهور و البته بی‌مسئولیت، خیلی زود متوجه سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرهایی شد که در قبال کشتار مردم فلسطین ( از سوی رژیم اسرائیل سکوت کرده بودند.
یکی از کاربران تیک‌تاک ویدئویی را به اشتراک گذاشت که تصاویری از افراد مشهور روی فرش قرمز مت گالا را با فیلم بمباران و کشتار مردم غزه در هم آمیخت. 
همزمانی این کمپین با اعتراض دانشجویان دانشگاه‌های امریکا، به قوت و ضریب نفوذ آن افزود و حالا ده‌ها اکانت در تیک‌تاک و سایر پلتفرم‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و ایکس یا توئیتر سابق از کاربران می‌خواهند به «بت‌پرستی مدرن» یعنی ستایش و تمجید سلبریتی‌ها پایان دهند. این جنبش معتقد است تعداد فالوئرها اغلب نمادی از نفوذ و محبوبیت ستارگان هنری است که برای افراد مشهور پتانسیل درآمدزایی دارد و در عین حال بخشی از برند آنها به شمار می‌آید؛ لذا می‌توان با مسدودکردن یا آنفالوکردن حساب‌ها، آنها را متوجه مسئولیت اخلاقی و انسانی‌شان کرد.
قربانیان گیوتین دیجیتال
ترند جدید در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به‌ویژه در تیک‌تاک در حال گسترش است و تا کنون گردن صدها نفر از افراد مشهور زیر این «گیوتین دیجیتال» رفته است. خوانندگان و بازیگران سرشناس آمریکایی همچون سلنا گومز، زندایا، دریک، جاستین بیبر و خانواده کارداشیان از جمله اهداف این کارزار هستند. حتی طرفداران پر و پا قرص ستارگانی همچون تیلور سویفت نیز تصمیم گرفتند هنرمند محبوب خود را آنفالو کنند. بر اساس گزارشها در همین فاصله کوتاه سلنا گومز، بازیگر و خواننده، یک میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام و ۱۰۰ هزار دنبال کننده اش را در شبکه ایکس یا (توئیتر سابق) از دست داد.
۱۵۳ هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام و ۴۰ هزار دنبال کننده در ایکس نیز زندایا، بازیگر و خواننده را مسدود کردند. کیم کارداشیان، ستاره تلویزیونی، تاجر و اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی شاهد ریزش ۷۸۰ هزار دنبال کننده اش در اینستاگرام بود. قریب نیم میلیون فالوئر در اینستاگرام و شبکه ایکس، کایلی جنر، ستاره تلویزیون و تاجر را تحریم کردند. بیلی آیلیش، خواننده و ترانه سرا، بیش از یک میلیون دنبال‌کننده ‌اش را در اینستاگرام از دست داد. بیانسه، خواننده، ترانه سرا و بازیگر مشهور هم با ناباوری به خداحافظی ۶۸۹ هزار فالوئرش در اینستاگرام نگریست و ریحانا، خواننده و بازیگر هم از سوی ۱۱۰ هزار دنبال کننده ‌اش مسدود شد.
آنچه به این پویش اجتماعی جان تازه داد، حواشی مسابقات یوروویژن امسال بود. هزاران نفر روز شنبه گذشته در شهر مالموی سوئد که میزبان بزرگترین رویداد موسیقی سال بود، علیه شرکت نماینده رژیم اسرائیل در مسابقه آوازخوانی یوروویژن اعتراض کردند. نماینده رژیم اسرائیل قرار بود با تصنیفی به نام «باران اکتبر» یادآور عملیات طوفان الاقصی حماس یا هفتم اکتبر در این مسابقات شرکت کند، اما بعد از اعتراض‌ها، برگزار کنندگان از خواننده رژیم صهیونیستی خواستند متن و عنوان آهنگ را تغییر دهد . درنهایت این تصنیف به «گردباد»  تغییر نام داد و از سوی «ادن گولان» خواننده ۲۰ ساله اجرا شد؛ آن هم در شرایطی که معترضان زیادی در حالی که پرچم فلسطین را به اهتزاز در آورده بودند «یوروویژن» را «متحد نسل‌کشی» خواندند. فینال یوروویژن که نقطه اوج این جشنواره موسیقی با لباس‌های براق و زیباست، در حالی برگزار شد که بیش از ۱۰ هزار نفر از فعالان ضد اسرائیلی از جمله «گرتا تونبرگ»، فعال سرشناس مبارزه با تغییرات اقلیمی مشغول راهپیمایی اعتراضی بودند.
حواشی پیرامون حضور خواننده رژیم اسرائیل در دقایق پایانی مرحله فینال به اوج خود رسید؛ چراکه او نه از سوی هیأت‌های ژوری کشورهای اروپایی و نه از سوی شهروندان اروپایی چندان رای قابل توجهی را کسب نکرده بود و در رده‌های پایینی جدول حضور داشت، اما در آخرین مرحله شمارش آرا که مربوط به آرای عموم بود، ۳۲۳ رای کسب کرد اما در حالی که انتظار تشویق داشت، از سوی مردم حاضر در این فستیوال هو شد.
حال به نظر می‌رسد هر سکو و مراسم هنری، ظرفیت تبدیل شدن به موجی تازه و ضد اسرائیلی دارد و بعید نیست که دامنه این اعتراض‌ها به جنگ و قطاع غزه بعد از دانشگاه و عرصه‌های هنری، وارد ساحت‌های دیگر شود.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha