• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403023021858
  • منبع : پایگاه‌های خبری

سد قیزقلعه‌سی، کلید شکوفایی اقتصادی شمال غرب کشور

سد قیزقلعه‌سی، کلید شکوفایی اقتصادی شمال غرب کشور

میرقاسم مؤمنی، کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه ایران و جمهوری آذربایجان از افتتاح سد خاکی- آبی قیز قلعه سی به عنوان پروژه عمرانی مشترک سود می‌برند، گفت: این پروژه ازجمله بزرگترین پروژه‌های آبی مرزی شمال غرب کشور به شمار می‌رود که زمینه ساز رونق و رشد کشاورزی و توسعه توریسم در منطقه می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از «راهبرد معاصر»؛ مهم ترین پروژه مشترک آبی و مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با ظرفیت تأمین آب ۷۴ هزار هکتار اراضی شمال غرب کشور و اشتغالزایی ۴۰ هزار نفر به بهره برداری می‌رسد. رئیس جمهور کشورمان از فرودگاه پارس آباد برای افتتاح پروژه‌های عمرانی ازجمله سد قیز قلعه سی وارد منطقه مغان شد.

تأمین آب شرب سالم در منطقه ازجمله امتیازات افتتاح سد آبی – خاکی قیز قلعه سی است، بنابراین به این موضوع باید به عنوان فرصت برای گسترش و افزایش تعاملات با آذربایجان در بخش های مختلف نگاه کرد


میرقاسم مؤمنی، کارشناس سیاست خارجی درباره افتتاح سد قیز قلعه‌سی به دست رؤسای جمهور ایران و آذربایجان و اهمیت توسعه روابط دو کشور در بخش های مختلف به «راهبرد معاصر» گفت: سد آبی – خاکی قیز قلعه سی که محصول مشترک ایران و آذربایجان است، از جهات مختلف اهمیت دارد، زیرا تنظیم ۲ میلیارد متر مکعب آب سالانه برای منطقه بسیار شایسته و نشان دهنده کارکرد راهبردی آن است.


وی افزود: پروژه‌ای که در قالب سد به وسیله رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد، ازجمله بزرگترین پروژه‌های  آبی مرزی شمال غرب کشور به شمار می‌رود که زمینه ساز رونق و رشد کشاورزی و توسعه توریسم در منطقه می‌شود.


کارشناس سیاست خارجی درباره تأمین آب شرب مردم منطقه عنوان کرد: تأمین آب شرب سالم در منطقه ازجمله امتیازات افتتاح سد آبی – خاکی قیز قلعه سی است، بنابراین به این موضوع باید به عنوان فرصت برای گسترش و افزایش تعاملات با آذربایجان در بخش های مختلف نگاه کرد، زیرا روابط دو کشور در سال های اخیر به دلیل اثرگذاری مشکلات حاشیه‌ای با چالش هایی مواجه شده است.


مؤمنی گفت: چالش های خارجی و داخلی در ایران و آذربایجان زمینه ساز اختلافاتی شد که باید رفع شود. بی تردید عوامل بیرونی مانند نقش آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی در کاهش روابط و تنش آفرینی میان ایران و آذربایجان نقش مهمی در کاهش روابط دو کشور داشته است که باید از عوامل تنش زا دوری کرد تا شاهد بهبود روابط میان ایران و آذربایجان باشیم.


کارشناس سیاست خارجی معتقد است: ترکیه و رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر نقش بحران سازی در روابط ایران و آذربایجان داشتند، به طوری که خواهان افزایش اختلافات ایران و آذربایجان و دوری دو طرف از هم بودند. بی تردید افتتاح سد آبی – خاکی قیز قلعه سی فرصتی برای ترمیم روابط است.

باید در تلاش بود روابط با آذربایجان را از فضای خشک و سرد به روابط راهبردی تبدیل کرد، زیرا آذربایجان نقش مهمی در دریای خزر دارد

مؤمنی معتقد است: بخش قابل توجهی از تاریخ و تمدن آذربایجان و بافت اجتماعی این کشور در تاریخ و خاک ایران زمین ریشه دارد؛ شاید به همین دلیل است ترکیه و رژیم صهیونیستی تمایل زیادی به قطع روابط ایران و آذربایجان دارند. اینک فرصت مناسبی ایجاد شده است تا شاهد نزدیکی مردم و دولت های ایران و آذربایجان باشیم.

وی تصریح کرد: اعتماد سازی میان مردم آذربایجان و ایران و دو دولت از این منظر حائز اهمیت است که به همکاری های بیشتر در زمینه های مختلف منجر می شود. افتتاح سد خاکی- آبی قیز قلعه سی به عنوان پروژه عمرانی ای که دو کشور از آن سود می‌برند، نمونه ای از فرصت سازی به نفع توسعه و رونق اقتصادی در مرزهای دو کشور است.


کارشناس مسائل قفقاز یادآور شد: بهبود روابط میان ایران و آذربایجان نیازمند سیاست گذاری بلندمدت است، بنابراین باید در تلاش بود روابط با آذربایجان را از فضای خشک و سرد به روابط راهبردی تبدیل کرد، زیرا آذربایجان نقش مهمی در دریای خزر دارد و در موضوعات مرتبط با ژئوپلیتیک منطقه ای بسیار تأثیرگذار است.

وی عنوان کرد: نباید آذربایجان را کشوری حاشیه‌ای در نظر گرفت، زیرا هر روز نقش آذربایجان در منطقه به دلیل برخورداری و اثرگذاری در حوزه تأمین و انتقال انرژی به جهان افزایش می یابد، بنابراین نیازمند تقویت در سیاست خارجی نسبت به قفقاز اعم از توسعه روابط با ارمنستان، آذربایجان و گرجستان هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha