• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403023123208
  • منبع : بازار

راهکارهایی برای حفظ سلامتی نیروی انسانی و افزایش بهره‌وری تولید

راهکارهایی برای حفظ سلامتی نیروی انسانی و افزایش بهره‌وری تولید

یکی از مسائل مهم روز کشور، تولید و بهره وری تولید می باشد. با توجه به شرایط خاص موجود، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی کمتر بروز رسانی شده و در بسیاری از کارخانجات تولیدی از سطح اتوماسیون پایینی برخوردار هستند. در چنین شرایطی نیروی انسانی نقش بسیار موثری در فرایند تولید دارد. حفظ سلامتی و افزایش طول عمر کاری نیروی انسانی از عوامل تاثیرگذار در افزایش بهره وری تولید می باشند.

به گزارش ایسنا به نقل از ناب آفرینان ﻓﺮدا، برای بررسی وضعیت نیروی انسانی در صنایع تولیدی و راهکارهای حفظ سلامتی و افزایش بهره وری نیروی کاری، با مدیر عامل شرکت دانش بنیان ناب آفرینان فردا، فعال در زمینه تجهیزات و ماشین آلات کمک اپراتوری انجام شده است. از شما دعوت می شود به این مصاحبه توجه فرمایید.

سئوال: لطفا خودتان رامعرفی کرده و مختصری از تاریخچه و فعالیت شرکت ارائه فرمایید.

با سلام و تشکر، هادی پاک هستم مدیر عامل شرکت دانش بنیان ناب آفرینان فردا دارای تحصیلات کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک.

شرکت ناب آفرینان، بطور تخصصی در حوزه ارائه راه حل های جامع جابجایی مواد و تولید ناب فعالیت می کند. جامعه مخاطب ما شامل طیف وسیعی از صنایع مختلف بوده که با مسائل آسیب های شغلی ناشی از حمل دستی بار، هزینه های درمان نیروی کار، از کارافتادگی ناشی از آسیب های شغلی و... درگیر هستند. پس از ارجاع مشکل به این شرکت، مسائل و مشکلات بر مبنای استانداردهای ارگونومی تجزیه و تحلیل شده و راهکار متناسب و سفارشی سازی شده ارائه می شود. پس از پذیرش راه حل توسط کارفرما، تجهیزات متناسب با شرایط ایستگاه کاری طراحی و ساخته شده و نصب و راه اندازی می شود. در بسیاری از پروژه های تجهیزات کمک اپراتوری اجرا شده توسط این شرکت، حتی درکوتاه مدت شاهد بهبود های چشمگیر در شرایط کاری اپراتورها بودیم.

برای ورود به بحث راهکارهای حفظ سلامتی نیروی کار در صنایع تولیدی، از بررسی کلی شرایط منابع انسانی شروع می کنیم.

سئوال: با توجه به ارتباطات کاری با طیف وسیعی از صنایع، ارزیابی  شما از شرایط منابع انسانی در شرکت های تولیدی و صنعتی چیست؟ 

پاسخ: بطور کلی مقوله منابع انسانی در دو حوزه جذب و نگهداشت از مهمترین دغدغه های سازمان ها بشمار می رود. در شرکت های تولیدی که عمدتا با نیروی متخصص سروکار دارند این موضوعات جدی تر می شوند.

در بخش جذب، تقریبا نیروی آماده بکار دارای مهارت و تجربه اولیه وجود ندارد. جایگزینی نیروهای در حال بازنشستگی یا تامین نیرو برای پروژه های توسعه ای سازمان با چالش های جدی مواجه هستند.

در بخش نگهداشت نیروی انسانی، استاندارد سازی و بهینه سازی شرایط کاری، حفظ سلامت جسمی و روحی، آموزش و ارتقاء پرسنل از مهمترین مسائل می باشند.

سئوال: استاندارد سازی و بهینه سازی شرایط کاری چه اهمیتی در نگهداشت نیروی انسانی دارد؟

پاسخ: بخش قابل توجهی از خروجی سازمان،  به کیفیت عملکرد نیروی انسانی وابسته است. بطور کلی، نیروی انسانی جزء لاینفک عملیات سازمان می باشد. این موضوع، در شرکت های تولیدی که بخش بزرگی از فرایند تولید بصورت دستی و با فعالیت بدنی انجام می شود نمود بیشتری پیدا می کند. اگر شرایط کاری استاندارد برای نیروی انسانی فراهم نباشد، شاهد افت بهره وری و کاهش کیفیت عملکرد خواهیم بود نتیجه کلی آن افت خروجی سازمان و افزایش هزینه های تولید خواهد بود.

در عملیات تولیدی وابسته به نیروی انسانی، شرایط غیر استاندارد کاری موجب آسیب های شغلی و فرسودگی و کاهش عمر کاری نیروی انسانی می شوند. آسیب های شغلی علاوه بر افت تولید، هزینه های گزافی به سازمان تحمیل می کنند. هزینه های مرخصی های شغلی  ناشی از آسیب های بدنی و از دست رفتن زمان های مفید کاری، هزینه های درمان، هزینه از دست دادن نیروی متخصص آسیب دیده و... از این موارد هستند.

استاندارسازی و بهینه سازی شرایط کاری، موجب حفظ سلامت بدنی و روحی نیروی انسانی و در نتیجه افزایش راندمان کاری سازمان می شود. بهینه سازی راندمان سازمان، کاهش هزینه های تولید را در پی خواهد داشت. در شرایط رقابتی کنونی بعنوان یک مزیت مهم برای سازمان بشمار می رود. 

سئوال: استاندارد های تعریف شده ای برای  بهینه سازی شرایط کاری وجود دارد؟

پاسخ: استاندارد سازی و بهینه سازی شرایط کاری، موضوع علم ارگونومی است. ارگونومی به معنای علم و قوانین کار بوده و رویکردی جامع برای افزایش رفاه در محل کار ارائه می دهد. برای دستیابی به این امر، جنبه های جسمی، شناختی، سازمانی و محیطی کار و تاثیرات مثبت و منفی احتمالی آن ها روی افراد را در نظر می گیرد. هدف ارگونومی شغلی، افزایش ایمنی و رفاه کارگران و بهبود بهره وری است. ارگونومی شرایط شغلی را در سه حوزه ارگونومی فیزیکی، ارگونومی شناختی و ارگونومی سازمانی مورد ارزیابی قرار داده و استاندارد سازی می کند.  تمرکز ارگونومی، تجزیه و تحلیل تعامل بین کاربر انسانی و سایر اجزاء درون سیستم است. در صورت وجود ناسازگاری بین انسان و هر یک از عناصرسیستم، سلامت و ایمنی کارکنان تهدید خواهد شد. هرگونه شناسایی عدم تطابق بین کار و وظیفه بعنوان ریسک شغلی تلقی شده و باید با اصلاح وظیفه متناسب با توانایی کارگر یا بکارگیری تجهیزات مناسب رفع شود.

راهکارهایی برای حفظ سلامتی نیروی انسانی و افزایش بهره‌وری تولید

سئوال: بعد از شناسایی ریسک های کاری چه اقداماتی قابل انجام می باشند؟

پاسخ: بطور کلی هر چه تعداد و شدت ریسک های ارگونومی بیشتر باشد مسائل غیبت، کمبود انگیزه برای انجام کار یا تعهد کمتر به کار نیز بیشتر خواهد بود که این موارد منجر به بازدهی پایین نیروی انسانی و سازمان و افزایش هزینه های کسب و کار خواهد شد. برای رفع ریسک های ارگونومی می بایست اقدامات متنوعی انجام گیرد. برخی از این اقدامات عبارتند از: لحاظ کردن خصوصیات نیروی انسانی از قبیل سن، سلامتی، ناتوانی ها، ظرفیت های جسمی و روانی، تجربه و مهارت و آموزش و دانش در طراحی شغل، طراحی مناسب ایستگاه های کاری، بکارگیری ابزارها و تجهیزات مناسب، طراحی محیط کاری مناسب از لحاظ صدا، گرما و...

سئوال: بکارگیری تجهیزات مناسب چه تاثیراتی در بهبود شرایط کاری نیروی انسانی دارد؟

پاسخ: بسیاری فرایندهای تولیدی، شامل عملیات جابجایی و حمل دستی بار می باشند. همانطور که اشاره شد استانداردهای ایمنی و سلامت انجام عملیات فیزیکی و بدنی را محدود و کلیه فعالیت هایی را که با توان بدنی استاندارد و تعریف شده و شرایط ارگونومی اپراتورها تطابق نداشته باشد ممنوع کرده اند. بنابراین تولیدکنندگان ناگزیر از استفاده از تجهیزات مناسب در این زمینه می باشند. در موارد حمل دستی بار، با توجه به رشد و توسعه صنعت هندلینگ، محدوده وسیعی از ابزار و ماشین آلات در اختیار تولید کنندگان قرار گرفته و طراحان خطوط تولید این امکان را یافته اند که با انتخاب ماشین آلات مناسب، فرایندهای جابجایی را تا حد امکان از حالت دستی خارج کرده و به فرایندهای ماشینی و اتوماتیک تبدیل کنند. یکی از ماشین آلات بسیار کارا و پر استفاده در صنعت جابجایی مواد، منیپولیتور می باشد. منیپولیتور ماشینی است که وزن بار را بالانس کرده (در برخی مدلها به صورت هوشمند) و به اپراتور این امکان را می دهد که تنها با کنترل موقعیت و بدون اعمال هیچگونه نیروی اضافه ای، بار را جابجا کند. توجه ویژه به شرایط ارگونومی و فیزیولوژی اپراتور در طراحی این دستگاه از امتیازات ویژه آن می باشد بطوریکه اپراتور بدون نیاز به انجام حرکات بدنی خاص و یا اعمال نیروی خارج از استاندارد و بدون خستگی ناشی از انجام فعالیت در تمام ساعات کاری قادر به انجام کار با بهره وری بالا و یکنواخت خواهد بود.

کاهش چشمگیر هزینه های آسیب های شغلی، صرفه جویی در زمان، افزایش بهره وری تولید، بهبود روحیه نیروی کار، کاهش اشتباهات و ضایعات، بهبود کارایی با تلاش فیزیکی کمتر، خستگی کمتر، کاهش غیبت ها، کاهش جابجایی و ترک شغل از اثرات مستقیم استفاده از تجهیزات کمک اپراتوری مناسب می باشند.

سئوال: برای انتخاب تجهیزات کمک اپراتوری چه فرایندهایی طی می شود؟

پاسخ: پس از شناسایی و تجزیه و تحلیل نقاط پر ریسک ارگونومیک، اصلاح ایستگاه کاری مورد توجه قرار می گیرد. همانطور که اشاره شد، یکی از اقدامات اصلاحی استفاده از تجهیزات کمک اپراتوری می باشد. این تجهیزات بطور خاص و بر اساس شرایط و محدودیت های ایستگاه کاری و شرایط فیزیکی اپراتور برای پوشش دادن فرایندهای کاری مورد نظر طراحی می شوند. در طراحی این تجهیزات علاوه بر شرایط فیزیکی ایستگاه کاری و حساسیت های قطعه، شرایط فیزیولوژیکی و آنتروپومتریک نیروی انسانی شاغل مورد توجه قرار می گیرد. استانداردهای ارگونومیک، لحاظ کردن اصول آنتروپومتریک، ایمنی نیروی انسانی و قطعه از ورودی های اصلی در طراحی این تجهیزات می باشند.

با توجه به اینکه استفاده کننده نهایی این تجهیزات نیروی انسانی و عمدتا کارگری می باشند، برای ایجاد تطابق کامل ماشین با مشخصات و نیازهای نیروی انسانی و جلوگیری از خطاهای احتمالی و لحاظ کردن اصول ایمنی، طراحی و انتخاب آن ها می بایست توسط نفرات دارای تخصص و تجربه کافی در این زمینه صورت گیرد.

شرکت دانش بنیان " ناب آفرینان فردا" با تجربه همکاری با شرکت های تراز اول بین المللی در این زمینه، کلیه خدمات ارزیابی و شناسایی  ریسک های ارگونومی، ارائه راه حل های مبتنی بر تجهیزات کمک اپراتوری، طراحی و اجرا تجهیزات را ارائه می دهد.

تشکر از پاسخگویی و همراهی شما در این گفتگو، امیدواریم در  آینده نزدیک مصاحبه ای در خصوص فرهنگ سازی و توجه هر چه بیشتر به مقوله سلامت نیروی کار و راهکارهای افزایش ضریب نفوذ تجهیزات کمک اپراتوری در صنایع داشته باشیم.

تشکر از صبر و حوصله شما. امیدواریم این تلاش جمعی منجر به ارتقاء سطح آگاهی و بهبود سطح سلامت جامعه بزرگ نیروی کار باشد.

راهکارهایی برای حفظ سلامتی نیروی انسانی و افزایش بهره‌وری تولید

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha