• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403030100735
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی یکم خرداد؛ جزئیاتی از انتخابات ریاست‌جمهوری/آغاز دوره ششم‌ خبرنگان

اخبار سیاسی یکم خرداد؛ جزئیاتی از انتخابات ریاست‌جمهوری/آغاز دوره ششم‌ خبرنگان

«وداع با پیکر رئیس جمهور و شهدای خدمت»،‌ «افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری»،‌ «قانون انتخابات ریاست جمهوری»، «شیوه برگزاری کنکور» و ... از موضوعات مهم خبری یکم خرداد ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، بعد از ظهر امروز پس از پایان مراسم تشییع شهدای خدمت در تبریز پیکر شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان شهیدش جهت انتقال به قم وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

در همین ارتباط سخنگوی ستاد اجرایی مراسم بزرگداشت شهدای خدمت اعلام کرد که مراسم وداع با پیکر رئیس جمهور و شهدای خدمت امشب از ساعت ۲۰ در مصلی تهران برگزار می‌شود و صبح فردا -چهارشنبه-  حضرت آیت الله خامنه‌ای بر پیکرهای مطهر شهدای خدمت در دانشگاه تهران نماز می‌خوانند.

استاندار تهران  هم با تشریح جزئیات برگزاری تشییع ابدان مطهر رئیس جمهور شهید و هیئت همراه در تهران گفت: پایتخت آماده برگزاری تشییع با شکوه پیکر مطهر شهدای خدمت است.

لازم به ذکر است که یکشنبه -۳۰ اردیبهشت - در جریان سانحه‌ای که برای بالگرد رئیس جمهور رخ داد، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، امیر عبداللهیان، آیت الله آل هاشم ، استاندار آذربایجان شرقی و سردار سیدمهدی موسوی رئیس یگان حفاظت رئیس‌جمهوری در حین خدمت‌رسانی به شهادت رسیدند.

****

صبح امروز، مراسم افتتاحیه و نخستین اجلاس رسمی دوره ششم مجلس خبرگان رهبری، به ریاست آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی و با حضور سران قوا و شخصیت‌های کشوری و لشکری در تهران برگزار شد و ۸۶ نماینده دوره جدید این مجلس در برابر قرآن و قانون اساسی سوگند یاد کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، مجلس خبرگان را مظهر مردم سالاری اسلامی خواندند و با اشاره به تدبیر هوشمندانه معرفت قرآنی و اسلامی در هم‌جهت ساختن «شریعت و عقلانیت» و «غیب و شهود»، از وجدان‌های بیدار سراسر جهان دعوت کردند ضمن توجه به واقعیت‌های تلخ نظامات دین ستیز یا دین گریز، در طرح جامع و استوار و گره‌گشا و همچنین جذاب و شگفت‌آور حکمرانی اسلامی تأمل کنند.

در بخشی از این مراسم، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی رئیس سنی مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: مسئولان و نمایندگان خبرگان مراقب باشند که هر جمله، عمل و رفتارشان در پیشگاه الهی ضبط می‌شود و همه باید در مسیر الهی گام برداریم تا به مردم خدمت کنیم.

در جریان برگزاری مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، آیت الله محمد علی موحدی کرمانی با ۵۵ رای به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری و سیدهاشم حسینی‌بوشهری و علیرضا اعرافی به ترتیب به‌عنوان نواب اول و دوم رئیس این مجلس انتخاب شدند.

****

کمیته اطلاع رسانی وزارت کشور، کلیات جدول زمان بندی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مطابق با اصل ۱۳۱ قانون اساسی را منتشر کرد که در این لینک قابل مشاهده است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طول مدت دوره ریاست‌جمهوری بعدی گفت: بر اساس اصول قانون اساسی و رویه‌ای که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشتیم، طول دوره رئیس‌جمهور منتخب ۴ سال خواهد بود؛ بنابراین از زمان انتخاب، دوره چهار ساله وی آغاز خواهد شد؛ نسبت به این موضوع ابهامی نداریم و منتخب مردم به مدت ۴ سال سکان‌دار حوزه اجرایی کشور خواهد شد.

هادی طحان نظیف  همچنین از موافقت این شورا با برگزاریِ انتخابات ریاست‌جمهوری در ۸ تیر خبر داد و افزود: وزارت کشور پیشنهاداتی برای زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به شورای نگهبان داد که ما این پیشنهادات را بررسی کردیم و در نهایت شورای نگهبان با برگزاریِ انتخابات ریاست‌جمهوری در ۸ تیر موافقت کرد.

مجتبی یوسفی یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم  به ارائه توضیحاتی درباره جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و گفت: از آنجایی که در قانون به صراحت آمده که ۲ انتخابات ریاست جمهوری و شوراها باید همزمان انجام شود، مجلس طرح اصلاح قانون انتخابات را آماده کرد که براساس آن استثنائا در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراها برگزار نشود.

 از طرف دیگر سخنگوی ستاد انتخابات کشور از احتمال برگزاری الکترونیکی انتخابات ریاست‌جمهوری در چند حوزه خبرداد و افزود: آمادگی داریم در برخی حوزه‌ها مثل کلانشهری تهران و سایر کلانشهرها انتخابات الکترونیک را داشته باشیم اما تصمیم نهایی در این موضوع باید با تأیید شورای نگهبان باشد که هنوز این مسئله نهایی نشده است.

****

در جریان جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی،‌نمایندگان در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان، با مصوبه کمیسیون آموزش و تحقیقات موافقت کردند که در آن کمیسیون بر مصوبه قبلی مجلس در ماده واحده اصرار کرد که بر این اساس طرح مربوط به تغییر در شیوه برگزاری کنکور برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت.

* گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه) یکم خرداد ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا و گزارش اختتامیه مجلس یازدهم را در این لینک مرور کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha