• دوشنبه / ۱۸ آبان ۱۳۸۳ / ۱۷:۴۲
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8308-07276
  • خبرنگار : 71038

هاشم آقاجري: دانشگاه سنگر آزادي است و در جهت حفظ اين سنگر، هزينه خواهد داد

هاشم آقاجري:
دانشگاه سنگر آزادي است و در جهت حفظ اين سنگر، هزينه خواهد داد

هاشم آقاجري گفت كه دانشگاه محل دفاع از كرامت انساني است و به چند دانشجو و استاد اختصاص ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هاشم آقاجري كه در مراسم بزرگداشت “ روز آزادي بيان و انديشه“ در دانشگاه تهران و به مناسبت سالروز صدور حكمش از سوي دادگاه سخن مي‌گفت، افزود: سلام من بر دانشگاه، سنگر آزادي و سلام من بر دانشجويان، پيشتازان دفاع از آزادي. وظيفه‏ي خود مي‌دانم كه در جمع دانشجويان، دانشگاهيان و آزاديخواهان سلام خود را به تمام كساني كه به روشن نگهداشتن مشعل آزادي در اين سرزمين علي‌رغم هجمه‌هاي سنگين، مشغول هستند برسانم و اميدوارم تا ابد اين مشعل روشن بماند.

وي در ادامه با يادكردن از اكبر گنجي، عباس عبدي، هدي صابر، رضا عليجاني، حسن اشكوري و احمد باطبي و ... گفت: تا زماني كه برخي دانشجويان در زندان هستند، داغ 18 تير بر دل دانشگاهيان، دانشجويان و استادان زنده است.

مدرس دانشگاه تربيت‌مدرس در ادامه با بيان اين‌كه هر كس كه ما را به زندان مي‌اندازد، ناخودآگاه به پيشرفت آزادي كمك مي‌كند، گفت: در دل هر كس كه به زندان مي‌افتد، شوق آزادي‌طلبي افروخته مي‌شود.

آقاجري همچنين از دانشگاه به عنوان سنگر دفاع از آزادي ياد كرد و گفت: دانشگاه محل دفاع از كرامت انساني است. دانشگاه به چند دانشجو و استاد اختصاص ندارد. دانشگاه متعلق به تمام مردم است. دانشگاهيان نيز كساني هستند كه براي دفاع از آزادي و كرامت انساني، هزينه‏‌هاي زيادي پرداخته‌اند. آنها كساني نيستند كه در برج عاج نشسته باشند يا اينكه در قهوه‌خانه‌ي نادري قهوه بخورند و هراز چندگاهي براي تفنن شعري بسرايند و بخوانند. امروز مساله‌ي دانشگاه، مساله‌ي يك ملت است و اگر نيروهاي ضدآزادي بتوانند به اين سنگر لطمه وارد كنند، پيروز مي‌شوند، در آن صورت است كه مرگ آزادي فرا رسيده، و با كشتن دانشگاه، آزادي نيز مي‌ميرد.

اين فعال سياسي با بيان اين‌كه دانشگاه قبل و بعد از انقلاب زنده بوده و زنده خواهد ماند، افزود: 18 آبان روز دفاع از يك فرد نيست. مگر من چه كسي هستم؟. من يك معلم ساده هستم. دانشگاه خود براي دفاع از آزادي و افراد آزادانديش هزينه‌ها پرداخت كرده است. در پرونده‏ي من نه تنها آزادي مورد ستم قرار گرفت، بلكه به دين نيز ستم شد.

عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران با اشاره به واقعه‏ي دانشگاه علم و صنعت ، آن را دنباله‌ي وقايعي كه در چند سال اخير در دانشگاهها رخ داده دانست و گفت: اما حمله به يك رييس دانشگاه به اين نحو بي‌نظير است. همانطور كه ما در همه چيز اول بوديم در مورد حمله به رييس يك دانشگاه نيز اول شديم. آدم‌ربايي و گروگان‌گيري يعني خردكردن شخصيت يك فرد و اين بدترين نوع برخورد است. تحقير رييس دانشگاه علم و صنعت تحقير يك رييس دانشگاه نيست، بلكه تحقير يك ملت است. آيا استادان و روساي دانشگاه عالم نيستند. آيا فقط يك قشر خاص عالم است.

وي با بيان اين‌كه امروز كساني كه با آزادي مخالفت مي‌كنند، در لفافه اقدام به اين كار و خود از الفاظي مانند آزادي و حقوق بشر در جهت سركوب حقوق بشر استفاده مي‌كنند، گفت: من به شما دانشجويان مي‌گويم اين امر اميددهنده است چون ديگر آنها جرات نمي‌كنند كه به صورت شفاف و روشن آزادي را سركوب كنند. من به شما مي‌گويم به آينده اميدوار باشيد. آينده از آن ماست. شواهد سياسي و اجتماعي مبين اين موضوع است. دانشگاه سنگر آزادي است و در جهت حفظ اين سنگر، هزينه خواهد داد.

آقاجري افزود: وقتي كه حكم اعدام را براي من صادر كردند به ياد عين‌القضات افتادم. عين‏القضاتي كه او نيز در همدان محكوم شد. البته من يك تفاوت با عين‌القضات دارم. عين‌القضات اعدام شد و من نشدم. اين تفاوت معنادار و به اين معناست كه تاريخ به جلو آمده است. ما در قرن بيست و يكم زندگي مي‌كنيم و ديگر نمي‌توان به آساني انساني را به جرم انديشه و عقيده اعدام كرد.

وي افزود: واقعيت اين است كه نسل آگاه و دانشجوي ايراني نسبت به مخدوش شدن آزادي و دموكراسي از خود واكنش نشان مي‌دهد و با توجه به اين روند، ديگر نمي‌توان شاهد بود كه در اين سرزمين با افراد مانند عين‌القضات‌ها برخورد شود.

به گزارش خبرنگار ايسنا، آقاجري با بيان اين‌كه تداوم و بقاي يك حكومت در گرو آزادي است، گفت: حكومت‌هايي مي‌توانند پايدار باشند كه در راه گسترش آزادي حركت كنند.

آقاجري افزود: اسلام ما يك دين رهايي‌بخش است. اين اسلام به كرامت انساني، اختيار و آزادي، توجه‌ي ويژه‌اي دارد.

بنابراين گزارش در پايان سخنراني آقاجري از سوي انجمن اسلامي دانشگاه تهران و علوم پزشكي به دست دكتر ظفرقندي رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران و عضو سابق انجمن اسلامي اين دانشگاه، لوح يادبودي به هاشم آقاجري اهداء شد. آقاجري نيز پس از دريافت اين لوح، گفت: اين لوح اگر داراي ارزش مادي نيست داراي ارزش معنوي است و من آن را به تمام رهروان آزادي تقديم مي‌كنم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha