• دوشنبه / ۲۴ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8405-10858

اسدالله بادامچيان: بسيج يك حزب نيست، بلكه يك نهاد است معتقديم رييس‌جمهور و دولت را نبايد تضعيف كرد

اسدالله بادامچيان گفت كه كسي كه منتخب مردم است بايد وظايف مورد انتظار مردم را عملي كند و ما معتقديم در اين راستا بايد به رييس‌جمهور كمك كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عضو ارشد حزب موتلفه‌ي اسلامي كه در همايش «تاريخ احزاب ايران بعد از انقلاب اسلامي» سخن مي‌گفت با تعريف حزب به مجموعه‌اي از افراد با اهداف خاص و با ساختار معين كه با كارگزاران مشخص براي رسيدن به مقاصد خاصي شكل مي‌گيرد، اظهار داشت: حزب مفهومي انفرادي نيست بلكه ماهيتي جمعي دارد.

وي در ادامه با اشاره به اين‌كه در قرآن كريم 22 بار كلمه حزب يا احزاب به كار رفته و سوره‌اي با نام احزاب وجود دارد و در احاديث نيز به آن اشاره شده، گفت: متاسفانه دانش حزبي در كشور ساماندهي نشده و فرق حزب با مثلا سازمان يا نهاد به خوبي درك نمي‌شود.

اين فعال سياسي مجددا به تقسيم‌بندي حزب در قرآن و اسلام اشاره و اظهار كرد: يك نوع حزب «خدامحور» است كه همه چيز آن روي ارزش‌هاي خدايي شكل مي‌گيرد. نوع دوم حزب «شيطان‌محور» است و نوع سوم «خودديدگاه محور» نام دارد مثل حزب كنگره هند به رهبري گاندي.

وي مبناي علمي شناخت احزاب را نيز شامل محورهايي چون علل تاسيس، اهداف، موسسان، مرامنامه، خاستگاه، روابط درون حزبي و برون حزبي، رابطه حزب با فرد، عملكرد و نتيجه‌ي عملكرد حزبي و ... برشمرد.

بادامچيان هم‌چنين با ارائه توضيحاتي درباره هريك از اين محورها به نتيجه‌ي عملكرد حزب اشاره كرد و به نقل از شهيد بهشتي، گفت: ما هم‌چنان بر ضرورت تشكل پافشاري داريم به شرطي كه لغو نشود و براي اعضا الهه نشود، بلكه تشكيلات سازنده خود و ديگران باشد و در راه رشد كمك كند.

وي درباره عملكرد دولت‌ها در احزاب با بيان اين‌كه دولت‌ها در رشد و كاركرد احزاب تاثير دارند، اين تاثير را در زمينه‌ي پيدايش احزاب قابل توجه دانست و براي نمونه گفت: سازمان منافقين در دانشگاه‌ها گروه‌هاي مسلح تشكيل مي‌داد. جهان‌بيني مسعود رجوي نيز بسيار مسخره است. پس تاثير دولت قطعي نيست و احزاب خود بايد مستقل باشند.

بادامچيان به دولت قدرت و خدمت نيز اشاره كرد و گفت: اگر دولت، قدرت بخواهد هيچ قدرتي را در مقابل خود نمي‌بيند؛ ولي اگر دولت خدمت باشد ميدان را براي خدمت همه باز مي‌گذارد.

وي در ادامه درباره بسيج اظهار كرد: بسيج يك حزب نيست بلكه يك نهاد است اما بايد فرق نهاد و حزب را به خوبي بشناسيم.

بادامچيان در ادامه توضيح خود گفت: سه نوع نظام حزبي، جنبي و اداري وجود دارد كه در نظام جنبي وحدت فرماندهي لازم است اما در نظام حزبي وحدت فرماندهي ديكتاتوري را موجب مي‌شود كه ديكتاتوري حزبي از فردي به شدت خطرناك‌تر است.

عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي در پاسخ به سوالي مبني بر دليل عدم توسعه‌ي سياسي احزاب، گفت: احزاب در هيچ جامعه‌اي فراگير نيستند، مثلا در كشورهاي كمونيستي مثل چين 200 ميليون عضو حزبي حضور دارند و در كشورهاي اروپايي هم‌چنين، اما يك جامعه مجموعه افكارش را به دست يك حزب نمي‌دهد.

به گزارش ايسنا وي در پايان به انتخابات رياست‌جمهوري اشاره كرد و گفت: كسي كه منتخب مردم است بايد وظايفي مورد انتظار مردم را عملي كند. ما معتقديم در اين راستا بايد به رييس‌جمهور كمك كرد و دولت را تضعيف نكرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha