رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت:« فرهنگ عاشورا به عنوان يك سرمايه بزرگ معنوي به ما ميگويد يك مسلمان و يك شيعه نبايد بگذارد تا ظلم در جامعه حاكم شود و دروغ و اتهام و تهمت به عنوان معروف قلمداد شده و كارها براي يك جامعه با هزينه بالا انجام شود.»
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسن روحاني در مراسم شب عاشوراي حسيني در مرقد مطهر امام خميني (ره) با بيان اين كه حادثه عاشورا و واقعه كربلا بيترديد نسبت به وقايع و حوادث طول تاريخ يك حادثه خاص است، گفت:« تاكيد بر زنده نگهداشتن تاريخ كربلا به اين دليل است كه اين واقعه از يك حادثه تاريخي خارج است و به يك سرمايه بزرگ براي همه مسلمانان و آزاديخواهان جهان تبديل شده است. كربلا حادثه اي نيست كه در زمان و مكان بتوان آن را مستور كرد. بلكه يك فرهنگ زنده امتداد دار براي همه زمانها و سرمشقي حيات بخش براي تمام مسلمانان و آزادگان جهان است.»
وي با اشاره به اين كه واقعه عاشورا تضاد حكومت استبدادي و ستم پيشه را با فرهنگ دين اسلام نشان ميدهد، تصريح كرد:« امام حسين (ع) در حركت خود به سوي مكه هدف قيامش را اصلاح امور جامعه و امر به معروف و نهي از منكر عنوان كرد ، در اين جا امام بحث معضلات و انحرافات اجتماعي ، فساد جامعه ، ضرورت توجه به امر به معروف و نهي از منكر را مطرح كرد و تاكيد داشت زندگي با ستمگران براي مومن ننگ است و اين گونه نميتوان به حق عمل كرد. حضرت در تمام كلام خود نجات امت از حكومت ستمگر ، امر به معروف و نهي از منكر و مبارزه با باطل و اجراي حق را مدنظر قرار داده بود.»
رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با طرح اين سؤال كه آيا فرهنگ عاشورا و قيام امام حسين (ع) تنها براي مبارزه با حكومت باطل و حاكميت ضد دين است؟ خاطر نشان كرد:« اگر در جامعه اي حكومت ستمگري مانند رژيم طاغوت بر سر كار بود حادثه كربلا و واقعه عاشورا به ما درس ميدهد كه چگونه در برابر اين حكومت ظالم بجنگيم . اگر در جامعه حكومت ضد دين ، ضد مردم ، حضور داشت اين واقعه پيام و سرمشقي براي ما دارد و به ما ميگويد در برابر حاكم ظالم و ستمگر نبايد تسليم باشيم و مسلمانان و پيروان حسين (ع) بايد به دنبال روابط عادلانه در جامعه باشند، ولي اين تنها سرمشق براي مسلمانان نيست بلكه حادثه كربلا ميگويد حتي در جامعه اسلامي نيز بايد با شهامت و رشادت زندگي كنيم و در جامعه اسلامي هم بايد براي استقرار معروفها و مبارزه با منكرها به پا خيزيم.»
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با ابراز تاسف از اين كه در جامعه امروز ما معناي برخي منكرها و معروفها تنها در موضوعات خاص محصور و معدود شده ، يادآور شد:« وقتي از معروف سخن ميگويند به ذهن ما نماز ، روزه ، حج، دستگيري از فقيران و زكات ميرسد يكسري عناوين در ذهن ما تحت عنوان معروف وجود دارد اما معروف منحصر در اين مسايل نيست از سوي ديگر وقتي از منكر به سخن ميآيد به ذهن ما بيحجابي ، دزدي ، سرقت و اين گونه عناوين ميرسد در حالي كه معناي منكر به اين مسايل خلاصه نميشود وقتي از فعاليت ستاد امر به معروف و نهي از منكر مي گويم باز فعاليت اين ستاد به عناوين خاص محدود ميشود.»
وي با تاكيد بر اين كه معناي معروف بسيار وسيع است، اظهار كرد:« تمام امور پسنديده از لحاظ شرع ، عقل و جامعه معروف است. نبايد فكر كنيم امر به معروف تنها در ايران و جامعه اسلامي وجود دارد در حالي كه جوامع غربي اين مساله را شديدتر دنبال ميكنند براي امر به معروف بايد پيش از آن كه امر كنيم مساله را براي افراد تشريح كنيم آنگاه امر به معروف انجام دهيم.»
روحاني با اشاره به اين كه جامعه زنده جامعه اي است كه امر به معروف و نهي از منكر دارد، خاطرنشان كرد: « حادثه كربلا معروف و منكرها را به ما نشان ميدهد وبه ما ميگويد معروف تنها در برخي مباني اسلامي و منكر تنها در گناهان روشن و واضح منحصر نشده در جامعه و حكومت اسلامي بسياري از وظايف مهم به عنوان امر به معروف عنوان شده كه بايد آن را توسعه بدهيم. اگر مسلماني روزه ماه مبارك رمضان و نماز را ترك كند براي خداوند بدتر است يا اين كه من مدير بدون كارشناسي كاري را انجام دهم؟ اگر من بدون كارشناسي هزينهاي را بر ملت تحميل كنم، اين منكر بالاتر از خوردن روزه ماه مبارك رمضان است، چون روزه ماه مبارك رمضان را ميتوان با كفاره و طلب بخشش بخشيد، اما اگر هزينهاي را به ملت تحميل كرد چه زمان ميتوان آن را جبران كرد؟ درست است نماز به عنوان يك معروف است اما مشورت با كارشناسان براي امورعمومي يك جامعه معروفي بالاتر است.»
وي ادامه داد:« بني اميه براي ارتقاي جامعه قومي خود مي خواستند نظام اسلامي ، اسلام و احكام اسلامي را فدا كنند ، در جامعه اسلامي حفظ نظام اسلامي از همه چيز بالاتر است اما از نظام بالاتر خود اسلام است ما ميخواهيم نظام به وجود آوريم تا اسلام پياده شود و فرهنگ ديني را تبلور ببخشيم . اگر اين نظام دين را از بين ببرد هيچ سودي ندارد. يزيد هم اسلام و نظام اسلامي را براي حاكميت بني اميه فدا كرده بود . امروز هم اگر در انتخابات براي برنده شدن گروه خود به نظام و حكومت لطمه زديم اين انتخابات سودي ندارد، ما نظام و انتخابات را براي اخلاق ميخواهيم.»
رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تاكيد بر اين كه اگر در جامعه دروغ ، اتهام ، تخريب براي برنده شدن گروه خود به كار ببريم كاري يزيدي انجام دادهايم ، خاطر نشان كرد: « امام حسين (ع) بر همين اساس قيام كرد اگر قرار شد دروغ، تهمت ، استفاده از بيت المال به عنوان بالاترين منكرها تكرار شود، اين منكر تبديل به معروف ميشود ، آيا ميتوان به اين سادگي اين جامعه با اين ويژگيها را اصلاح كرد؟
امام علي (ع) پس از 25 سال مشكلات حكومت را در دست گرفتند و فرمودند «مي خواستم جامعه را به مسير پيامبر (ص)برگردانم ولي كار به جايي رسيده بود كه حتي در لشگر من روبروي من ايستادند و من ديدم تنها هستم ».
وي با اشاره به اين كه اگر جامعه اي سنتها فراموش كند و بدعت ها را جايگزين كند كسي قادر به درست كردن آن جامعه نيست ، تصريح كرد:« ما در يك كشتي هستيم كه سوراخ كردن آن همه ما را غرق ميكند چه ناخدا ، چه مسافر، چه مخالف ، چه موافق ضربه بزند ما غرق مي شويم زماني به سلامت مي رسيم كه اين كشتي سالم بماند اگر در جامعه اي حزب، گروه و جناح از نظام و اسلام بالاتر شد ، اسلام از بين ميرود و منكر جاي معروف را ميگيرد.»
روحاني با بيان اين كه اگر جامعه هوشيار و بيدار نباشد بايد منتظر كنار گذاشتن ياران اصلي نظام اسلامي باشيم، عنوان كرد :« شما ديديد در زمان اميرالمومنين به عزيزترين و نزديكترين فرد به پيامبر (ص) دشنام دادند و لعن فرستادند كار به جايي رسيد كه حتي خود اميرالمومنين گفت: «اگر جان شما هم به خطر افتاد شما نيز هم به من دشنام دهيد» آيا باور كردني است كه در يك جامعه اسلامي ياران اصلي حركت بزرگ اسلام مورد لعنت قرار بگيرند؟ نبايد بگذاريم آن روزي فرا برسد كه بگويند زماني به تو فلان پست را ميدهيم كه فلان يار امام را لعن كني، نبايد آن روزي برسد كه عزيزترين ياران امام خميني (ره) مورد لعن قرار بگيرند. اگر شهامت سخن گفتن را نداشته باشيم آن روز دور نيست.»
وي افزود: « چگونه ميشود جامعه اي به اينجا برسد كه عدهاي بگويند چون ما حق هستيم و چون ديگران سر كار مي آيند به اسلام ضربه ميزنند، ميتوانيم هر چه بخواهيم عليه آنها بگوييم و بگويند هدف وسيله را توجيه ميكند. اين در حاليست كه تفاوت ما با قدرتهاي شرقي و غربي در اين مساله بود كه آنها مي گفتند : هدف وسيله را توجيه ميكند و ما مي گوييم هدف راه بايد حق باشد و براي رسيدن به حكومت و مقام نبايد حق را زير پا گذاشت ، دروغ گفت و آمارهاي دروغين به جامعه داد.»
روحاني با اشاره به اين كه پيام امام خميني (ره) از سال 41 تا پيروزي انقلاب اسلامي جدا نبودن دين از سياست بود، خاطرنشان كرد:« اگر اين مساله مبناي تفكر قرار بگيرد امر به معروف و نهي از منكر در دنياي سياست نيز حضور پيدا ميكند ، نبايد به روزي برسيم كه ارائه آمارهاي دروغين به گونهاي جا بيافتد كه عدهاي بگويند كه اين مسايل منكر نيست، ولي اگر روسري خانمي عقب رفت آن منكر است. چرا ما منكرات بزرگ اجتماعي را در دنياي امروز فراموش كردهايم. اگر جامعه ما جامعهاي حسيني بايد باشد ، همه بايد امر به معروف كنند و آنچه به نفع جامعه است را بگويند اگر راهي براي خودكفايي كشور وجود دارد و واردات را كمتر ميكند، بايد به عنوان معروف به دنبال آن برويم و اگر پول نفت به واردات بيرويه تبديل شود آن را به عنوان يك منكر كنار بگذاريم.»
وي هويت ديني و ملي ، حضور مردم در امر مشاركت در حكومت ، ميزان راي مردم، را بزرگترين معروفهاي جامعه امروز ايران دانست و اظهار كرد: « نبايد بگذاريم راي مردم به تشريفات تبديل شود ، حضور مردم در صحنه معروفي بود كه امام خميني (ره) به ما آموخت.»
روحاني ايجاد ياس در مردم براي حضور در انتخابات را يك منكر بزرگ دانست و خاطر نشان كرد:« بايد براي انقلاب هر كاري كه موجب شود مردم نشاط سياسي به دست آورند و حضورشان پررنگتر شود به عنوان يك معروف انجام دهيم اگر مردم احساس كنند آراي آنها امنيت دارد معروف بزرگي انجام دادهايم و هر كاري كه اين احساس را از بين ببرد و صدمه بزند منكر بزرگي است.»
دراين مراسم حجت الاسلام والمسلمين كروبي، آيت الله توسلي، آيت الله موسوي بجنوردي ، حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني ، حجت الاسلام والمسلمين دعايي و اسحاق جهانگيري حضور داشتند.
انتهاي پيام
نظرات