• دوشنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۳:۵۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 9006-13651
  • خبرنگار : 71214

رييس انجمن بيوتكنولوژي: جرياني فناوري ستيز،بيوتكنولوژي كشور رادرپژوهش متوقف كرده است قوانين بازدارنده وسرگرم كردن نخبگان به مقاله ازموانع رشدبيوتكنولوژي است

رييس انجمن بيوتكنولوژي:
جرياني فناوري ستيز،بيوتكنولوژي كشور رادرپژوهش متوقف كرده است
قوانين بازدارنده وسرگرم كردن نخبگان به مقاله ازموانع رشدبيوتكنولوژي است

رييس انجمن بيوتكنولوژي ايران با ابراز تاسف از اين كه زيست فناوري كشور علي رغم همه پيشرفت‌ها و ظرفيت‌ها و تاكيدات مسوولان عالي و اسناد و برنامه هاي كلان كشور در مرحله‌ پژوهش متوقف شده، عامل اين امر را وجود جريان پيچيده‌اي عنوان كرد كه با سازوكارهاي مختلف از قبيل ايجاد هراس موهوم در جامعه، القاي تفكرات مغالطه‌ آميز، به كارگيري افراد نادرست در موقعيت‌هاي كليدي و تصويب قوانين بازدارنده اهداف خاص خود را دنبال مي‌كند.

به گزارش خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر ملبوبي كه در مراسم افتتاحيه‌ هفتمين همايش ملي بيوتكنولوژي در پژوهشگاه نيرو سخن مي‌گفت، اظهار كرد: در اين فرصت و با رويكردي غير سياسي درصدد تحليل وضعيت بيوتكنولوژي در ايران هستيم تا ببينيم چرا فعاليت‌هاي پرافتخاري كه محققان ايراني به آن دست يافته‌اند عمدتا در مرحله پژوهش متوقف شده است.

وي با بيان اين كه زيست فناوري در حوزه‌هاي مختلف كشاورزي، پزشكي، دارويي، صنايع غذايي، بهداشتي، محيط زيست و معدن كاربردهاي وسيعي دارد خاطرنشان كرد: بيوتكنولوژي در ايران همانند ديگر كشورها مي‌تواند به خوبي در تامين سلامت و غذاي سالم و كافي و همچنين در سرنوشت اقتصادي و اجتماعي جوامع نقش آفريني كند و اين سوال مطرح است كه چرا در كشور سعي در تدوين قوانين بازدارنده مي‌شود و چرا افرادي ناكارآمد بر سركار آمده و پروژه‌ها در مرحله نهايي متوقف مي‌شود؟

ملبوبي با اشاره به تاكيدات مسوولان عالي كشور بر رشد فناوري‌هاي نوين اظهار كرد: در اين شرايط، وجود جريان پيچيده‌ مخالف زيست فناوري مي‌تواند به عنوان يك فرضيه مطرح باشد كه با سازوكارهايي مانند ايجاد هراس موهوم در جامعه، القاي تفكرات مغالطه‌ آميز، به كارگيري افراد نادرست در موقعيت‌هاي كليدي، تصويب قوانين بازدارنده، سرگرم كردن نخبگان و ارائه‌ گزارش ها ومشاوره‌هاي نادرست به مسوولان امر اهداف خاص خود را دنبال مي‌كنند.

رييس انجمن بيوتكنولوژي ايران با اشاره به اينكه برخي مطرح مي‌كنند كه تكنولوژي مبناي سكولار دارد، ابراز عقيده كرد: چنين اظهار نظرهايي تنها مي‌تواند نوعي سفسطه‌ فلسفي باشد و طرح اين كه تكنولوژي‌ها مبناي غربي و سكولار دارد و ما نبايد از تفكر آنها استفاده كنيم، مغاير با آيات قرآن كريم و بيانات ائمه اطهار (ع) است كه تاكيد دارند علم را حتي اگر در دست كفار باشد بايد آموخت و مسوولان عالي نظام هم بارها بر ضرورت دستيابي به اقتدار علمي تاكيد كرده اند.

رييس هفتمين همايش ملي بيوتكنولوژي ايران در ادامه با اشاره به تاكيد اسناد بالادستي و سند توسعه چشم‌انداز 20 ساله بر دستيابي ايران به جايگاه اول منطقه تصريح كرد: اين در حالي است كه برخي قوانين بازدارنده‌ مانند قانون ثبت اختراعات و پيش‌نويس اوليه قانون ايمني زيستي كه البته با پيگيري انجمن‌هاي علمي از طريق مجلس شوراي اسلامي، نقص‌هاي موجود در قانون رفع شد، تصويب مي‌شود.

در حال حاضر با وجود تهيه آيين‌نامه اجرايي اين قانون منتظر برگزاري جلسه‌ شوراي ايمني زيستي هستيم وهمچنين در بند (د) ماده 4 ثبت اختراعات طرح‌هاي صنعتي ذكر شده كه منابع ژنتيك و اجزاي تشكيل دهنده آنها و همچنين فرآيندهاي بيوتكنولوژيك از حيطه حمايت از اختراع خارج شده است. اين در حالي است كه اين مشكل 30 سال پيش در آمريكا و اروپا حل شده است.

ملبوبي در ادامه به كارگيري افراد نادرست در موقعيت‌هاي كليدي را يكي ديگر از مشكلات موجود در سطح كلان بيوتكنولوژي كشور عنوان و تصريح كرد: اين مساله شايد در ظاهر امر، سوء مديريت تلقي شود اما اگر مبناي تفكري داشته باشد، ديگر نمي‌توان آن را سوء مديريت تلقي كرد چرا كه برخي پژوهشگاه‌ها و پژوهشكده‌هاي مرتبط حتي به كارمندان خود براي شركت در اين همايش مجوز صادر نمي‌كنند.

وي ادامه داد: از كار انداختن سيستم‌هاي سياستگذاري و تخريب سيستم‌هاي رصد كننده از جمله انجمن‌هاي مربوط، تخريب شخصيت‌ها و حذف افراد كارآمد و موثر از مراجع تصميم‌گيري، از كار انداختن سيستم‌هاي صدور مجوز و همچنين سيستم‌هاي فراخوان و نظرخواهي جزو روش‌هاي كار كساني است كه با تكنولوژي مخالفت مي‌كنند.

به گزارش ايسنا، رييس انجمن بيوتكنولوژي ايران با بيان اين كه سرگرم كردن نخبگان كشور يكي ديگر از معضلات موجود در بيوتكنولوژي در ايران اظهار كرد: اجراي دو هزار و 221 طرح پژوهشي و در دست اجرا داشتن 536 طرح و همچنين چاپ هزار و 622 مقاله داخلي و 720 مقاله خارجي تا سال 87 نوعي سرگرم كردن نخبگان است چرا كه اين در حالي است كه در قانون ثبت اختراع اين موضوع متوقف شده و اين به معناي پايان يافتن طرح‌هاي پژوهشي در آزمايشگاه‌هاست.

وي با اشاره به سخنراني يك صاحب نظر سوئيسي در سال 2005 مبني بر اين كه بايد به جهان سومي‌ها ابزارهاي پلاستيكي بدهيم تا سرگرم شوند خاطرنشان كرد: مشكل اين است كه با ابزار پلاستيكي نمي‌توان چيزي ساخت اما مساله اين است كه در كشور ما مصاديقي از پيشرفت بيوتكنولوژي مانند توليد برنج تراريخته، كودها و آفت‌كش‌هاي زيستي و داروهاي نوتركيب وجود دارد كه به آن توجهي نمي‌شود و شاهديم كه ميزان مقالات نمايه شده ايران در فائو در سالهاي اخير كاهش يافته است.

ملبوبي، گمراه كردن جامعه از طرقي نظير رونمايي طرح ها و محصولات قديمي يا لوكس و در مقابل متوقف نگهداشتن محصولات استراتژيكي مانند برنج تراريخته در مرحله پژوهشي را از ديگر تلاش‌هاي جريان مخالف توسعه زيست فناوري در كشور عنوان كرد.

رييس هفتمين همايش ملي بيوتكنولوژي در ادامه با اشاره به موانع و چالش‌هاي ايجاد شده در زمينه توليد و رهاسازي گياهان تراريخته در كشور اظهار كرد: اين در حالي است كه سالانه 10 تا 20 هزار گياه تراريخته در جهان مورد آزمايش قرار مي‌گيرد و همچنين 164 گونه مختلف گياه تراريخته در سراسر جهان در حال كشت است.

رييس انجمن بيوتكنولوژي ايران در پايان از راه‌اندازي بنياد تجاري‌سازي فناوري‌هاي زيستي (همت) در ‌آينده‌ نزديك به عنوان بنيادي غير انتفاعي خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه با توجه به شرايط و مشكلات موجود جامعه بيوتكنولوژي كشور بتواند با ايستادگي، بالا بردن سطح هوشياري، ترسيم راه آينده كشور و همت همگاني فارغ از تلاش‌هاي جريان مرموز مشكلات و موانع توسعه اين فناوري را در كشور از پيش رو بردارد.

گفتني است، هفتمين همايش ملي بيوتكنولوژي ايران كه در پژوهشگاه نيرو در حال برگزاري است تا بيست و سوم شهريور ماه ادامه دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha