• چهارشنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۰ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 9006-15443
  • خبرنگار : 71214

رييس انجمن ايمني زيستي: رفع مشكلات بيوتكنولوژي كشور، مستلزم شايسته سالاري و پاسخگو بودن مسوولان است

رييس انجمن ايمني زيستي ايران با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري در خصوص علم‌گرايي و علم محوري به عنوان گفتمان مسلط جامعه تصريح كرد: بازگشت همه به قانون و رعايت دقيق مُرّ قانون، شايسته سالاري و پاسخگو بودن مسوولان درباره عملكردشان بهترين راهكاري است كه مي‌توان براي حل مشكلات بيوتكنولوژي در كشور ارائه داد.

به گزارش خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر بهزاد قره ياضي كه در نشست «هم انديشي نقش زيست فناوري در جهاد اقتصادي» در هفتمين همايش بيوتكنولوژي ايران سخن مي‌گفت، خاطرنشان كرد: در ماده سي و هفتم قانون برنامه چهارم توسعه بر پشتيباني از كارافريني و نوآوري فني و پژوهشي در ماده سي و ششم بر دستيابي به فناوري‌هاي نو و در ديگر مواد اين قانون بر تامين امنيت غذايي كشور با تكيه بر توليد از منابع داخلي، خودكفايي در توليد محصولات اساسي كشاورزي و كسب فناوري به ويژه فناوري‌هاي نو مانند زيست فناوري تاكيد شده است.

وي با بيان اين كه مسوولان عالي نظام، مديران و مسوولان كشور را به پرهيز از وعده‌هايي كه توانايي تحقق آن‌ها را ندارند توصيه كرده‌اند گفت: برخي مسوولان با وجود اين كه براساس آمارها و ارقام موجود دستيابي به اهداف مورد نظر امكان پذير نيست به مردم وعده‌هايي مانند خودكفايي در توليد برنج و شكر در طي سه سال آينده و خودكفايي در جو و ذرت و ديگر محصولات كشاورزي را مي‌دهند.

رييس انجمن ايمني زيستي ادامه داد: در سال 82، 161 هزار تن گندم وارد مي‌شد و با وجود وعده‌هاي داده شده مبني بر خودكفايي شاهد بوديم كه در سال 85 ميزان واردات گندم به يك ميليون و 155 هزار تن رسيد؛ البته در حال حاضر به كمك طرح هدفمندي يارانه‌ها و كاهش مصرف به مرز خودكفايي رسيده ايم.

قره‌ ياضي با اشاره به كاهش صادرات و افزايش واردات در ديگر محصولات كشاورزي در سالهاي اخير اظهار كرد: چرا بايد از كشورهايي مثل امارات كه حتي يك هكتار كشت برنج ندارند، برنج وارد كنيم. در حالي كه 160 نماينده از رييس جمهور، رفع موانع موجود بر سر راه توليد و كشت محصولات تراريخته به ويژه برنج از طريق وزارت جهاد كشاورزي را خواستار شده‌اند و دستور رييس‌جمهورهم ترويج برنج تراريخته و ادامه تحقيقات در اين زمينه بوده است، بعضا ادعاهايي از سوي برخي مسوولان مطرح مي‌شود كه برنج تراريخته اجازه ورود به بازارهاي جهاني را نداشته و هيچ برنامه‌اي براي استفاده و تكثير آن در كشور وجود ندارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha