• دوشنبه / ۳ مهر ۱۳۹۱ / ۰۸:۴۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 91070301576

/كاهش 40 درصدي قيمت داروي وارداتي 60 ميليون توماني/

داروي ايراني «درمان سرطان پستان» تا پايان سال به بازار مي‌آيد

داروي ايراني «درمان سرطان پستان» تا پايان سال به بازار مي‌آيد

محققان مركز بيوتكنولوژي انستيتو پاستور ايران موفق به توليد داروي تراستوزومب(Traustuzumab) با نام تجاري «هرسپتين» با كاربرد در درمان سرطان پستان شدند كه پس از گذراندن مرحله كارآزمايي باليني تا قبل از پايان سال وارد بازار خواهد شد.

محققان مركز بيوتكنولوژي انستيتو پاستور ايران موفق به توليد داروي تراستوزومب(Traustuzumab) با نام تجاري «هرسپتين» با كاربرد در درمان سرطان پستان شدند كه پس از گذراندن مرحله كارآزمايي باليني تا قبل از پايان سال وارد بازار خواهد شد.

دكتر سيروس زينلي، مجري طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري ايسنا با بيان اين كه تراستوزومب(Traustuzumab) با نام تجاري هرسپتين (Herception) يك آنتي‌بادي تك دودماني (مونوكلونال) عليه «رسپتور هر2نئو»(HER2/neu) است، گفت: استفاده اصلي اين دارو در درمان سرطان پستان است. «رسپتور هر2نئو» باعث رشد بي رويه سلول سرطاني در پستان مي‌شود ازاين رو آنتي بادي تراستوزومب به طور اختصاصي به «رسپتور هر2نئو» متصل مي‌شود و از اين طريق جلوي رشد سرطان را مي گيرد؛ بدين ترتيب طول عمر بيماران افزايش پيدا مي كند؛ البته سلول سرطاني بعد از مدتي مي تواند نسبت به اين دارو مقاوم شود. به همين دليل معمولا اين دارو با شيمي درماني همراه است.

زينلي ادامه داد: حدود 20 تا 30 درصد افرادي كه به سرطان پستان مبتلا مي‌شوند واجد شرايط دريافت تراستوزومب هستند يعني در آن‌ها «رسپتور هر2نئو» افزايش بيان دارد. اين دارو در سايرين مفيد نيست و حتي مي‌تواند عوارضي داشته باشد؛ البته افزايش بيان «رسپتور هر2نئو» در سرطان‌هاي ديگر مانند سرطان رحم ( uterine papillary Serous Larcinoma ) هم ديده شده؛ بنابراين لازم است فرد مبتلا به سرطان پستان يا رحم قبل از استفاده از دارو براي نحوه بيان «رسپتور هر2نئو» مورد آزمايش قرار گيرد و در صورت مثبت بودن نتيجه (يعني بيان خيلي بالا) نسبت به دريافت دارو اقدام كند.

به گفته اين عضو هيات علمي مركز بيوتكنولوژي انستيتو پاستور ايران دارو براي افرادي كه «رسپتور هر2نئو» مربوطه در آن‌ها بيان معمولي دارد بي فايده بوده و حتي ممكن است ضرر داشته باشد.

وي تاكيد كرد: هزينه بالاي دارو و عوارض احتمالي اين دارو باعث شده است كه وزارت بهداشت به نحوه استفاده از آن اعمال نظارت كرده و دارو را مراكز بيمارستاني خاص به صورت يارانه‌اي و با تخفيف 80 درصد به كساني كه واجد شرايط استفاده از آن هستند ارائه مي كند. بنابراين بايد مردم بدانند كه اين دارو يك داروي معجزه گر نيست و عوارضي از جمله مشكلات قلبي براي استفاده كنندگان ايجاد مي‌كند و در مصرف آن حتما نظر متخصص اخذ شود.

عضو هيات علمي مركز بيوتكنولوژي انستيتو پاستور ايران با بيان اينكه در سال 1998 يك شركت آمريكايي مجوز فروش اين دارو را از اداره غذا و دارو آمريكا(FDA) دريافت كرد، به ايسنا گفت: پس از آن اين شركت تبليغات وسيعي براي فروش اين دارو در جهان راه اندازي كرد و حتي فيلمي به نام «تاييد زندگي»(LIVING PROOF) در سال 2008 در اين رابطه ساخته شد.

وي با بيان اينكه اين دارو به نام هرسپتين از سال 1388 به طور وسيع وارد بازار دارويي ايران شد به ايسنا گفت: پس از ورود اين دارو به كشور بدون هيچ محدوديتي براي تمامي مبتلايان به سرطان پستان تجويز مي شد و بسياري از پزشكان يا از روي عدم اطلاع و يا به دليل تبليغات وسيع شركت سازنده بدون توجه به هزينه بسيار سرسام آور آن براي هر بيمار كه در هر دوره درمان حداقل 60 ميليون تومان است اين دارو را تجويز مي‌كردند.

زينلي ادامه داد: برخي از متخصصان با هماهنگي وزارت بهداشت در پي گزارش‌هاي علمي و تحقيقات داخلي، مصرف دارو را تحت نظارت درآورده و براي تشويق بيماران و پزشكان براي همكاري و نيز كمك به بيماران، پرداخت يارانه 80 درصد را منوط به تاييد واجد شرايط بودن بيمار از سوي دولت كرده و آزمايش نحوه بيان «رسپتور هر2نئو» را اجباري كردند. اين اقدام كاهش چشمگيري در مصرف اين دارو به وجود آورد و از تحميل هزينه غير ضروري براي 70 تا 80 درصد بيماران غير واجد شرايط جلوگيري كرد.

عضو هيات علمي مركز بيوتكنولوژي انستيتو پاستور ايران با بيان اينكه فعاليت در زمينه توليد داروي تراستوزومب از سال 89 با حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و وزارت بهداشت در انستيتو پاستورآغاز شد به ايسنا گفت: درحال حاضر كه اين دارو به توليد رسيده است تمامي تاييدهاي وزارت بهداشت را دريافت كرده است و به زودي پس از گذراندن مرحله كارآزمايي باليني بروي 60تا90 بيمار تا قبل از پايان سال وارد بازار كشور مي شود.

وي افزود: مصرف داروي وارداتي در مدت 9 هفته بين 54 تا 60 ميليون تومان براي بيماران هزينه در بر دارد اين در حالي است كه داروي توليد شده در كشور حداقل 40 درصد كمتر از داروي مشابه خارجي هزينه خواهد داشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۱۰-۰۵ ۱۹:۲۸

آخه چی بگیم به شما که فقط حرف می‌زنید؟ این حرفها رو از اول سال دارید می‌گید پس کجاست این دارو که ساختید؟ چی شد؟ یکی می‌گه اونی که وارد کرده جلو تولید رو گرفته، یکی می‌گه سال دیگه، یکی می‌گه معلوم نیست! در هر صورت پدر مردم درآمد!