• جمعه / ۲۵ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۴:۴۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 91122516345

نایب رییس انجمن ایمنی زیستی خبر داد:

تراریخته بودن اغلب نمونه های وارداتی دانه های روغنی و استارترهای محصولات پروبیوتیک

تراریخته بودن اغلب نمونه های وارداتی دانه های روغنی و استارترهای محصولات پروبیوتیک

نایب رییس انجمن ایمنی زیستی با بیان این که در شرایطی که از تولید محصولات تراریخته در داخل کشور جلوگیری می شود در ارتباط با بسیاری از فرآورده‌های وارداتی، هیچ نظارتی وجود ندارد از تایید تراریخته بودن بسیاری از نمونه های دانه های روغنی وارداتی طی یک پژوهش خبر داد.

نایب رییس انجمن ایمنی زیستی با بیان این که در شرایطی که از تولید محصولات تراریخته در داخل کشور جلوگیری می شود در ارتباط با بسیاری از فرآورده‌های وارداتی، هیچ نظارتی وجود ندارد از تایید تراریخته بودن بسیاری از نمونه های دانه های روغنی وارداتی طی یک پژوهش خبر داد.

به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا، فهیم دخت مختاری، عضو هیات علمی پژوهشکده غذایی و کشاورزی پژوهشگاه استاندارد که در نشست خبری هشتمین همایش بیوتکنولوژی و چهارمین همایش ملی ایمنی زیستی سخن می‌گفت، اظهار داشت: در تحقیقی که در دانشگاه آزاد شاهرود انجام شد با بررسی نمونه های دریافت شده از شرکت دانه های روغنی که مربوط به کارخانه های روغن سازی است مشخص شد که از بین 12 نمونه سویا، هفت نمونه واز بین 9 نمونه کلزا، چهار نمونه تراریخته بودند.

وی تصریح کرد: بسیاری از میکروارگانیزم هایی هم که به عنوان استارتر در محصولات پروبیوتیک استفاده شده و وارداتی هستند، در گروه محصولات دست‌ورزی شده ژنتیک قرار می گیرند.

مختاری افزود: متاسفانه این محصولات بدون هیچ مطالعه ایمنی زیستی به کشور وارد می شوند. اگرچه به تازگی وزارت بهداشت اقداماتی برای کنترل این محصولات انجام داده، اما در برابر تولید برنج تراریخته که به وسیله 10 نفر از محققین کشور بررسی های ارزیابی ایمنی زیستی آن انجام شده، مقاومت می شود.

نایب رییس انجمن ایمنی زیستی در پاسخ به این سئوال که آیا در کودهای زیستی وارداتی نیز از میکروارگانیزم های دست ورزی شده ژنتیکی استفاده می شود، خاطر نشان کرد: ممکن است در این محصولات از میکروارگانیزم های دست ورزی شده استفاده شود، اما مطالعات ایمنی زیستی آن تا کنون انجام نشده است. ضمن آنکه در مقطع کوتاهی تولید کودهای زیستی در کشور به بهانه استفاده از میکروارگانیزم های دست ورزی شده، متوقف شده بود.

مختاری تصریح کرد: تلاش هایی برای تدوین استاندارد کودهای بیولوژیک در راستای مقابله با واردات این محصول و حمایت از تولید داخلی در حال انجام است.

مهندس لیلا سرمدی، دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز هم که در تحقیقات پایان نامه اش به بررسی مولکولی وضعیت تراریختگی دانه‌های سویای وارداتی در ایران پرداخته طی سخنانی در این نشست اظهار داشت: بر اساس آمار منتشره توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال 1390 بیش از سه میلیون تن دانه روغنی وارد کشور شده که بیش از یک میلیون تن آن سویا بوده است. بر اساس مطالعات به عمل آمده منشا سویای وارداتی ایران، برزیل، آمریکا و کاناداست. نگاهی به آمار جهانی نشان می‌دهد که تقریبا تمام سویای تولید شده در این کشورها تراریخته هستند.

وی گفت: متاسفانه در مراحل نمونه برداری از سویای وارداتی گمرکات کشور هیچ نوع همکاری نداشته و اجازه نمونه برداری از محصول سویای وارداتی از کشور برزیل را به ما ندادند. این در حالی است که بر اساس آمارهای موجود بیش از 25 میلیون هکتار از اراضی زراعی برزیل به کشت سویای تراریخته اختصاص دارد. این موضوع حتی نیاز به تحقیق هم ندارد و روشن است که برزیل سویای غیرتراریخته برای صادرات ندارد. از طرف دیگر یافته‌های ما بر اساس آنالیزهای پیشرفته مولکولی با استفاده از آغازگرهای اختصاصی نشان می‌دهد که سویای وارداتی از منشا کانادا و پاراگوئه هم تراریخته بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۱۲-۲۵ ۲۲:۲۲

نون اینها در همان پولهایي است که از واردکنندگان می‌گیرن! دلتون خوشه...