• جمعه / ۲۴ آبان ۱۳۹۲ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: علم ورزش
  • کد خبر: 92082414214
  • خبرنگار : 71277

نکاتی برای شروع ورزش بسکتبال

نکاتی برای شروع ورزش بسکتبال

بسکتبال ورزش محبوبی است که تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان علاقه‌مند دارد تا آن را به صورت حرفه‌ای دنبال کنند. برای شروع بسکتبال باید نکات مختلفی را در نظر گرفت.

بسکتبال ورزش محبوبی است که تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان علاقه‌مند دارد تا آن را به صورت حرفه‌ای دنبال کنند. برای شروع بسکتبال باید نکات مختلفی را در نظر گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بسکتبال ورزشی است که جزو زندگی روزانه بیشتر آمریکایی‌هاست. افراد زیادی در آمریکا به این ورزش علاقه‌مند هستند. درست است که بسکتبال ورزش جالب و هیجان‌انگیزی است اما برخوردهای زیادی نیز در آن اتفاق می‌افتد و باعث آسیب‌دیدگی می‌شود. آسیب‌دیدگی‌هایی همچون پارگی تاندون در بسکتبال زیاد اتفاق می‌افتند.

حدودا نیم میلیون آسیب‌دیدگی بسکتبال هر ساله به کمک پزشکان درمان می‌شود. تعدادی از این آسیب‌دیدگی‌ها بسیار خطرناک هستند. بعضی از این آسیب‌دیدگی‌ها همچون شکستگی استخوان، ضرهب مغزی و پارگی رباط‌ها می‌توانند جدی باشند. ادامه دادن به بازی همراه با درد و آسیب‌دیدگی باعث مشکلات جدی می‌شود. آسیب‌دیدگی‌هایی همچون پیچ خوردگی مچ پا، شکستگی انگشت، کبودی، خونریزی بینی و آسیب‌دیدگی ناحیه چشم بسیار متداول هستند.

برای مرقابت از اعضای بدن باید به پوشش نیز دقت کرد.

یک بازیکن بسکتبال باید لوازم ورزشی زیر ار به تن داشته باشد:

- کفش بسکتبال:

کفش مناسب از آسیب‌دیدگی ناحیه مچ پا و پا می‌کاهد. همه کفش‌های بسکتبال باید محکم باشند، لیز نباشند، اندازه درستی داشته باشند و بند آنها خوب بسته شده باشد. هرگز با کفش جلو باز یا پاشنه‌دار بسکتبال بازی نکنید.

- لباس‌های محافظ:

لباس‌های ورزشی شما باید بتوانند به خوبی از بدن شما محافظت کنند.

-محافظ دهان:

بعضی لیگ‌ها از ورزشکاران می‌خواهند تا محافظ دهان داشته باشند. اگر لیگ از شما نخواست که از محافظ استفاده کنید، بهتر است خودتان این کار را انجام دهید تا از شکستن دندان‌ها و آسیب‌دیدگی دهان جلوگیری کنید.

بسکتبال را می‌توان در فضاهای کوچک و بزرگ بازی کرد. قبل از بازی باید زمین را نگاه کنید تا هیچ جسم اضافه‌ای در آن نباشد. زمین بسکتبال نباید هیچ چاله و ترکی داشته باشد. اگر می‌خواهیم به هنگام شب بسکتبال بازی کنید، باید نور کافی وجود داشته باشد. همراه خود لوازم اضافه از جمله توپ اضافه داشته باشید. مانند بسیاری از ورزش‌های دیگر بسکتبال دویدن، پریدن و حرکات ورزشی دیگر احتیاج دارد. اگر آمادگی جسمانی کافی داشته باشید، نه تنها بهتر این حرکات را انجام می‌دهید بلکه احتمال آسیب‌دیدگی شما نیز کمتر می‌شود، بنابراین می‌توانید مدت طولانی‌تری این ورزش را انجام دهید.

مطمئن شوید که قبل از شروع فصل به اندازه کافی تمرین کرده‌اید، همیشه تغذیه سالم داشته باشید. قبل از شروع بازی بدن را گرم کنید و حرکات کششی انجام دهید. تمرین به این معنا نیست که تنها شوت زدن و دریبل را تمرین کنید بلکه باید تمرین پریدن، پرش جفت (درجا) و حرکات کششی انجام دهید. بهتر است بعد از بازی نیز حرکات کششی انجام دهید. قبل از بازی به همه قوانین اشراف داشته باشید.

هنگامی که بازی شروع می‌شود، همه چیز سریع پیش می‌رود. از موقعیت هم‌تیمی‌ها و رقیبان خود آگاهی داشته باشید. توجه نکردن به کار تیمی نه تنها باعث آسیب رسیدن به تیم می‌شود بلکه شما را هم نیمکت‌نشین می‌کنند، سعی کنید قوانین را زیر پا نگذارید، اگر در حین مسابقه احساس خستگی زیاد کردی از مربی بخواهید که شما را بیرون بیاورد، بعد از بیرون آمدن از بازی به اندازه کافی مایعات بنوشید. گرمازدگی و کمبود مایعات آسیب زیادی به بازیکنان می‌زند. اگر احساس درد در عضلات یا مفاصل داشتید بلافصله بازی نکنید. هنگامی به بازی بازگردید که دردی ندارید.

همیشه مراقب برخورد توپ باشید، ممکن است این قضیه واضح به نظر برسد اما برخورد توپ با ناحیه آسیب دیده در افزایش درد و التهاب آن تاثیر دارد. حتما باید شخصی که به کمک‌های اولیه آگاهی دارد یا یک پزشک در کنار زمین بسکتبال حضور داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha