• سه‌شنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 93023019497
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

نخستین ضرب کننده سکه ماشینی در ایران که بود؟

نخستین ضرب کننده سکه ماشینی در ایران که بود؟

ایسنا/خراسان رضوی استاد تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اشیاء موزه‌ای مستندترین گواهی‌های تاریخی هستند و در این رابطه سکه‌ها از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

استاد تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اشیاء موزه‌ای مستندترین گواهی‌های تاریخی هستند و در این رابطه سکه‌ها از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، دکتر رئیس‌السادات در نشست تخصصی سکه شناسی با اشاره به اینکه محوریت موزه آستان قدس رضوی در زمینه‌های مختلف به ویژه در خصوصِ گردآوری مجموعه‌های کم نظیرِ سکه است، اظهار کرد: تاریخ، رابطه تنگاتنگی با موزه دارد. باید اعتراف کرد که آنچه تاریخ را از گزند تحریف و جعل مصون می‌دارد، موزه و موزه‌داری است.

وی با اشاره به همت موزه آستان‌قدس رضوی در گردآوریِ مجموعه سکه‌های با ارزش تاریخی گفت: ما در این موزه سکه‌ای داریم که یک طرف آن، تصویر یزدگرد است و در سمت دیگرِ آن کلمه لا اله الا الله درج شده است. این سکه خود به تنهایی معانی زیادی در رابطه با هویتِ تاریخیِ تمدن ایرانی اسلامی به ما منتقل می‌کند.

عبدالحسین زعفرانی که یکی از مجموعه‌دارانِ بزرگ سکه نیز هست در این نشست به ارائه مقاله‌ای با موضوعِ تاریخچه‌ی سکه‌های ماشینی ایران پرداخت و گفت: یکی از مهمترین رویدادهایی که جهان را به سمت مدرنیزه شدن پیش‌برد، ضرب سکه‌های ماشینی بود.

وی با اشاره به اینکه فرانسه نخستین کشور ضرب کننده‌ی سکه به صورت ماشینی بود، افزود: در ایران تقریبا 2500 سال سکه به روش سنتی و دستی ضرب می‌شد اما از سال 1312 در برخی شهرهای ایران به ویژه تبریز سکه‌ها به صورت نیمه‌ماشینی و با استفاده از دستگاه پرس چرخی ضرب شدند.

این کارشناسِ سکه و متخصص در زمینه شناختِ سکه‌های ماشینی ایران، از ناصرالدین شاه قاجار به عنوان نخستین شاه ایرانی که دستور داد ضرابخانه‌ی ضرب سکه با روش جدید و ماشینی ایجاد شود، نام برد و گفت: با ایجاد این ضرابخانه از سال 1294 هجرای شمسی به بعد سکه‌هایی در ایران به صورت استاندارد و متحدالشکل ضرب شد و این روش ضرب تا پایان دوره قاجار ادامه داشت.

وی به انواع سکه‌های ضرب شده در دوره قاجار، پهلوی اول و دوم اشاره کرد و گفت: پس از سقوط رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی، حدود 44 طرح سکه و حدود 220 عدد سکه‌ی تاریخ‌بندی شده ضرب و عرضه شد که بیشتر از سال 1359 به بعد انجام شد. این سکه‌ها با مبالغ مختلف و عمدتا به مناسبت‌های گوناگون ضرب شدند.

محمدرضا شاهرودی زاده، کارشناس سکه‌های تاریخی نیز در ادامه این مراسم به ارائه مقاله پرداخت.

وی در این مقاله به معرفی یک سکه دو درهمیِ نقره مربوط به دوره ایلخانی پرداخت و گفت: این سکه که در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، سکه‌ای کمیاب مربوط به سال 739 هجری، قمری است که در شهر حصن ضرب شده است.

شاهرودی زاده افزود: این سکه 1.33 گرم وزن دارد و سابقه تاریخی آن به 800 سال قبل می‌رسد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این سکه این است که سکه به نام ساتی‌بیگ‌خاتون ( بانویی که در دوره تاریخی 739 تا 741 به عنوان امیر ایلخانان حکمروایی می‌کرده است) ضرب شده که این موضوع به این سکه اهمیت ویژه‌ای داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha