• چهارشنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۴ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 94103018495
  • منبع : مطبوعات

37 روز تا انتخابات

اخباری از برزخ رد صلاحیت‌ها

اخباری از برزخ رد صلاحیت‌ها

شورای نگهبان قانون اساسی پس از دریافت شکایات رد صلاحیت شده‌ها و داوطلبانی که صلاحیت آنها احراز نشده است از امروز وارد بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات شد و باید تا 16 روز دیگر منتظر بود تا نتایج نهایی بررسی‌های شورای نگهبان اعلام شود.

شورای نگهبان قانون اساسی پس از دریافت شکایات رد صلاحیت شده‌ها و داوطلبانی که صلاحیت آنها احراز نشده است از امروز وارد بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات شد و باید تا 16 روز دیگر منتظر بود تا نتایج نهایی بررسی‌های شورای نگهبان اعلام شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سیامک ره‌پیک معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با اعلام نتایج بررسی‌ صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت گفت: تاکنون حدود 40 درصد از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات مجلس تایید صلاحیت، حدود 25 درصد رد صلاحیت و حدود 28 درصد نیز صلاحیتشان احراز نشده است. البته در این میان افرادی هم بوده‌اند که انصراف داده‌اند.

ره‌پیک تصریح کرد: در دوره گذشته در همین مرحله از بررسی صلاحیت‌ها که همان بررسی در هیات مرکزی نظارت است، میزان داوطلبان تایید صلاحیت‌شده حدود 46 درصد بوده و در دوره هشتم انتخابات مجلس، این رقم 40 درصد بوده است. بر همین اساس احتمال دارد که در مرحله بعدی که شورای نگهبان بررسی می‌کند، حدود 10 تا 15 درصد به داوطلبان تاییدصلاحیت‌شده اضافه شود که البته این صلاحیت‌ها باید با قانون تطبیق داده شود.

شورای نگهبان تحت تاثیر فشارها و فضاسازی‌ها قرار نخواهد گرفت

دبیر شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان برای تحقق برگزاری انتخاباتی سالم، آزاد، قانونی، رقابتی و در کمال امنیت، در کلیه مراحل از جمله بررسی صلاحیت‌ها با دقت نظارت و اقدام خواهد کرد و تحت تاثیر فشارها و فضاسازی‌ها قرار نخواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله احمد جنتی در دیدار دست اندرکاران انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان با حضرت آیت الله خامنه‌ای در سخنانی، انتخابات را نعمتی الهی و پشتوانه امنیت، عزت و آبروی ملت و نظام اسلامی خواند.

بررسی واکنش احزاب نسبت به رد صلاحیت‌ها

به نظر می‌رسد پس از اعلام نظر هیات‌های نظارت، احزاب کشور دچار چالش یا سردرگمی شدند زیرا بعضاً افراد زیادی یا همه نامزدهای احزاب ردصلاحیت شدند. احزاب هم در واکنش به این ردصلاحیت‌ها، از صحنه رقابت‌های سیاسی کنار نرفتند و با تاکید بر قانونگرایی و استفاده از ظرفیت‌های قانونی، اعضای خود را تشویق کردند تا به رای هیات‌های نظارت اعتراض کنند. البته در این بین احزابی هم بودند که از مهره‌های کلیدی خود خواستند انصراف دهند یا دست اعضای خود را برای اعتراض یا عدم اعتراض باز گذاشتند که در ادامه گزارش درباره عملکرد احزاب ارائه می‌شود.

گزارش ایسنا درباره واکنش احزاب در اینجا قابل مشاهده است.

حضور دو حقوقدان شورای نگهبان در مجلس برای گفت‌وگو با نمایندگان رد صلاحیت شده

غلامرضا اسداللهی گفت: در پی رایزنی‌های صورت گرفته از سوی رئیس مجلس، دو حقوقدان شورای نگهبان روز گذشته (سه‌شنبه) برای گفت و گو با نمایندگان رد صلاحیت شده در مجلس حضور یافتند.

صلاحیت‌ها؛ دغدغه‌ای که امروز مطرح است

وقتی که رئیس‌جمهور در اولین نشست خبری خود در روز اجرای برجام گفت که اطلاعات اولیه که درباره بررسی صلاحیت‌های داوطلبان نمایندگی در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به او داده‌اند خوشحال‌کننده نبوده، به نظر می‌رسید که ممکن است در روزهای آینده در این زمینه اتفاقاتی بیفتد.

گزارش ایسنا در این زمینه را اینجا بخوانید.

فراکسیون رهروان به ردصلاحیت نمایندگان وارد نشده است

ایرج عبدی عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان مجلس شورای اسلامی می‌گوید: این فراکسیون هنوز بحثی در خصوص ردصلاحیت برخی نمایندگان فعلی مجلس نداشته است.

وی در خصوص رایزنی رئیس مجلس با شورای نگهبان در این رابطه نیز اظهار کرد:‌آقای لاریجانی فردی قانونگرا و قانون‌مدار است و بناست از طریق مجاری قانونی اعتراضات این نمایندگان را پیگیری کند چرا که با توجه به تجربه و سابقه برخی از آنها جا دارد که برای این رد صلاحیت‌ها پیگیری‌هایی صورت گیرد.

امیدواریم مشکل رد صلاحیت‌ها حل شود

غلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: امیدواریم تا زمان فعالیت‌های تبلیغاتی، بخشی از افرادی که اکنون رد صلاحیت شده‌اند صلاحیتشان تایید شود.

وی درباره رد صلاحیت اعضای حزب اعتدال و توسعه اظهار کرد: ما در بیانیه خود تاکید کردیم که حضور همه سلایق مختلف در انتخابات پیش رو از مصالح کشور است و امیدواریم با رایزنی‌های آقای لاریجانی و روحانی این مساله حل شود.

اظهارات منتسب به وزیر کشور تکذیب شد

وزارت کشور انتشار نقل ‌قولی از عبدالرضا رحمانی فضلی که در آن گفته شده بود « رحمانی فضلی بیش از این نمی‌تواند پاسخگوی اعتراضات استانداران و فرمانداران سراسر کشور درباره رد صلاحیت‌ها باشد » را تکذیب کرد.

اصلاح طلبان از نقش صندوق‌های رأی غافل نشوند

حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: رد صلاحیت اصلاح طلبان بر نتیجه مورد انتظار اصلاح‌طلبان از انتخابات مجلس شورای اسلامی تاثیر منفی می‌گذارد اما اصلاح طلبان نباید از نقش صندوق‌های رأی غافل شوند.

وی اظهار کرد: یقین دارم که شورای نگهبان با تکیه بر جایگاه رفیع نظارتی خود در فرصت قانونی باقیمانده، نقش داوری عادلانه و منصفانه خود را ایفا می‌کند و رویه انجام شده در بررسی صلاحیت‌ها را بازنگری و اصلاح می‌کند.

برخی مسوولان دیگر هم به موضوع ردصلاحیت‌ها وارد شده‌اند

بهروز نعمتی عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت: رد صلاحیت شده‌ها و احراز صلاحیت نشده‌ها باید از ظرفیت قانونی پیگیری مطالبات‌شان در مدت زمان باقی مانده نهایت استفاده را برده و با ارائه مستندات قانونی بتوانند شورای نگهبان را قانع کنند.

وی اظهار کرد: قطعا ورود رئیس‌جمهور و رییس مجلس یا سایر مسئولان نظام که از آن بی‌خبرید به مسئله رد صلاحیت‌شده‌ها مبتنی بر مستنداتی انجام شده است.

شورای نگهبان صلاحیت‌ها را به گونه‌ای بررسی کند که افراد صالح وارد مجلس شوند

حمیدرضا فولادگر نماینده اصولگرای مجلس با تأکید بر اینکه رد صلاحیت‌های انجام شده بر مبنای گرایشات سیاسی نبوده است، در توصیه‌ای به شورای نگهبان گفت که در فرصت باقی مانده براساس حق، عدل و انصاف به شکایات رسیدگی کند و صلاحیت نامزدها را به گونه‌ای مورد بررسی قرار دهد تا بنابر تأکیدات رهبری افراد صالح وارد مجلس شوند.

ادعای تاثیر جبهه پایداری بر تصمیم نهایی ائتلاف اصولگرایان توهین به همه است

محمد سلیمانی عضو جبهه پایداری مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه برخی اصولگرایان معتقدند جبهه پایداری در نهایت بر نظر نهایی شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان تاثیر خواهد گذاشت، توهین به همه اصولگرایان است.

وی گفت: جبهه پایداری به همراه سایر تشکل‌های اصولگرا به سمت جمع‌بندی خوب از طریق شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان در حرکت هستند.

تلاش می‌کنیم اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به لیست واحدی برسند

حسین کاشفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه علاقه داریم اصلاح‌طلبان حضور پررنگ در مجلس شورای اسلامی داشته باشند، گفت: با این وجود اولویت‌ها این است که مجلس از اختیار تندروها خارج شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پس از بررسی صلاحیت‌ها این امکان وجود دارد که اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به لیست مشترکی برسند، گفت: هنوز در این زمینه تصمیمی گرفته نشده است، ولی تلاش می‌کنیم که اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به لیست واحدی برسند.

خانه احزاب 7 نشست تا انتخابات مجلس برگزار می‌کند

محمد جواد حق شناس رئیس کمیته تحقیقات و آموزش خانه احزاب از برگزاری 7 نشست تا روز انتخابات مجلس شورای اسلامی به همت این کمیته در وزارت کشور خبر داد.

وی اظهار کرد:‌ قرار است که ان شاء الله به طور دائم تا روز 7 اسفند نشست‌هایی را به همت کمیته تحقیقات و آموزش خانه احزاب درروزهای دوشنبه هر هفته از ساعت 15 تا 17 برگزار کنیم.

اصولگرایان مردم را گیج و سرگردان نکنند

حداد عادل گفت: باید مجلسی داشته باشیم که بار خاطر رهبری نباشد در این راستا باید به صورت یکپارچه به میدان بیاییم و مردم را گیج نکنیم.

حدادعادل در همایش همیاران انقلاب اظهار کرد: یک محاسبه ساده‌ی دو دو تا چهارتا نشان می‌دهد که اگر قرار شود اصولگرایان چند فهرست ارائه داده و مردم را گیج و سرگردان کنند آرا شکسته شده و تفرقه راه را برای پیروزی کسانی باز می‌کند که پیشتر آن‌ها را آزموده‌ایم.

لزوم مدیریت تندروها در جریان اصولگرا

جواد جهانگیرزاده عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی بر لزوم مدیریت تندروها در جریان اصولگرا تأکید کرد و گفت که تقویت جریان اصولگرایی به معنی پیوستگی همه طیف‌ها نیست بلکه به معنای پالایش درون گفتمانی است.

جهانگیرزاده خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد نهایتاً ائتلاف به این نتیجه برسد که روی شهرستان‌ها تمرکز نکند و عمده تمرکز خود را بر تهران معطوف کند. البته باید منتظر بمانیم و ببینیم که نتایج چه خواهد شد.

رد صلاحیت شده‌ها از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنند

یک نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های قانونی از سوی کسانی که صلاحیتشان برای کاندیداتوری در انتخابات آینده مجلس احراز نشده تاکید کرد.

غلامرضا اسداللهی در گفت‌وگو با ایسنا،‌اظهار کرد: راهکارهای قانونی برای اعترض به نتیجه تعیین صلاحیت‌ها پیش بینی شده و شورای نگهبان نیز به عنوان متولی این امر تمهیداتی در این زمینه اندیشیده است لذا کسانی که صلاحتشان احراز نشده یارد صلاحیت شده‌اند باید در موعد قانونی اعترضشان رامطرح کنند و رایزنی‌های لازم را انجام دهند.

تلاش برای ورود کاندیداهای بیشتر به عرصه انتخابات باعث برگزاری انتخابات باشکوه می‌شود

یک عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با تأکید بر اینکه تمامی تلاش‌های صورت گرفته برای ورود افراد بیشتری به عرصه رقابت انتخاباتی می‌تواند باعث برگزاری انتخابات پرشکوه شود، گفت که ورود روسای جمهور و دولت به موضوع رد صلاحیت‌ها نیز از سر مصلحت بوده است.

عوض حیدرپور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه چارچوب‌های قانونی پیش‌بینی‌های لازم را برای حق اعتراض نامزدهای رد صلاحیت و یا احراز صلاحیت نشده تنگ کرده است، گفت: این افراد می‌توانند اعتراضاتشان را به شورای نگهبان ارائه کنند تا این شورا براساس مقررات و روش‌های موجود در قانون، رسیدگی جامع و کامل کنند.

اشخاص حقیقی و حقوقی مهم در کشور می‌توانند درباره تعیین صلاحیت‌ها اظهارنظر کنند

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر این که ظرفیت قانونی برای پیگیری مطالبات کسانی که صلاحیت شان تایید یا احراز نشده وجود دارد،‌ اظهار کرد: اشخاص دارای صلاحیت و جایگاه حقوقی و حقیقی مهم در کشور می‌توانند در این گونه موارد اظهار نظر کنند.

حسین نجابت در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای پیگیری مطالبات کاندیداهایی که تایید صلاحیت نشده و یا صلاحیت‌شان احراز نشده است، گفت: امسال با یک موضوع خاص در انتخابات طرف هستیم؛ چون تعداد کسانی که کاندیدا شده‌اند چندین برابر است به همین نسبت تعداد تایید یا احراز نشده‌ها افزایش داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۱۰-۳۰ ۱۵:۱۳

هرکس صلاحيت داره خودشون طي حکمي بفرستنش خانه ملت چرا الکي هزينه و وقت هدر مي دهند خانه مال ملت هست کافيه، ديگه دست کي باشه چه فرقي به حال صاحبخانه داره والا!!!!!