• دوشنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95040111560
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

گوهرشاد، ماندگارترین میراث در حریم رضوی

گوهرشاد، ماندگارترین میراث در حریم رضوی

ایسنا/خراسان رضوی وقتی وارد حرم رضوی می‌شوی در وسط حرم یک گنبد فیروزه‌ای و دو گلدسته چشم‌نوازی می‌کند، قدیمی‌ترها بیشتر می‌دانند، آن سال‌هایی که حرم تا این حد گسترش نیافته بود گنبد و گلدسته‌های مسجد گوهرشاد چشم‌نوازتر بود. مسجد گوهرشاد بنایی است که سال 821 قمری به فرمان بانو گوهرشاد همسر شاهرخ میرزای تیموری ساخته شد.

به گزارش ایسنا، گوهرشاد بیگم از اشراف‌زادگان خراسان، زنی بود که ثروت و خرد توامان داشت، او تنها بانویی ثروتمند نبود بلکه سیاست را خوب می‌دانست، وی دختر امیر غیاث‌ الدین ترخان از امرای جغتایی، همسر شاهرخ، فرزند امیر تیمور گورکانی است، بنای مسجد توسط معمار ایرانی، قوام الدین شیرازی به سبک معماری دوران تیموری ساخته شد.

این مسجد قدیمی‌ترین مسجد شیعه در مشهد و از کهن‌ترین صحن‌ها و بناها در حرم رضوی به شمار می‌رود و یکی از وسیع‌ترین صحن‌های حرم با وسعت 9 هزار و 410 متر مربع است.

مسجد دارای چهار ایوان، یک گنبد فیروزه‌ای، دو گلدسته، هفت شبستان، حوضی هندی شکل و هشت گوش و چهار آبخوری سنگی با چراغ‌های سبز است، معماری باشکوه و اصیل ایرانی در عصر تیموری را در جای جای این بنا می‌توان یافت.

شبستان گرم، سبزواری، تبریزی، نهاوندی، میلانی، نجف آبادی و علوی شبستان‌های این مسجد هستند، نام‌هایی که برای معتکفان حرم رضوی آشناست، مسجد هرساله و از قدیم الایام محل برگزاری اعتکاف است.

ایوان شرقی، ایوان اعتکاف و ایوان غربی، ایوان شیخ بهاءالدین نام‌گذاری شده، مهم‌ترین ایوان این مسجد، مقصوره نام دارد، در قسمت جنوب غرب این ایوان منبر صاحب الزمان قرار گرفته است، منبری که موجب شگفتی همگان شده از آنجا که در ساختن این منبر حتی یک تکه آهن یا میخ استفاده نشده است، منبر 14 پله و 7/5 متر طول دارد نقل شده که احمد نجار خراسانی این منبر را از چوب گردو و گلابی و به شیوه منبت‌کاری و قلم‌زنی بسیار ظریف با نقوش اصیل ساخته است.

ضلع‌های مسجد، همه با کاشی‌های معرق نفیس آراسته شده است و در تمام دیوارها و غرفه‌های آن اسماءالله و آیات قرآن و احادیثی که بعضی مربوط به مسجد است وجود دارد.

بایسنقر، فرزند گوهرشاد که از بهترین ثلث‌نویسان عهد تیموری بود کتیبه‌ ممتاز و تاریخی را بر پیشانی ایوان مقصوره نگاشت و تاریخ بنای مسجد بر کاشی معرق، در این کتیبه به چشم می‌خورد. نام بانو گوهرشاد، بانی مسجد در ایوان شمالی مسجد ایوان دارالسیاده بر کاشی معرق به رنگ زرد و خط ثلث نوشته شده است.

محراب، یک‌پارچه از سنگ مرمر با تزئینات و کنده‌کاری و کتیبه‌ای در میان مقرنس‌کاری‌های در ایوان مقصوره، نمایان‌گر هنر آن دوران است. این ایوان با معرق‌کاری زیبایی تزئین شده و بر سردَر ورودی آن به رواق دارالسیاده، پنجره‌ای از نقره از آثار عهد قاجاریه نصب شده است. دو ایوان شرقی و غربی مسجد گوهرشاد، با معرق‌کاری ممتاز و کتیبه‌هایی به خط ثلث، مسجد را به رواق امام خمینی(ره) و بست شیخ بهاءالدین مرتبط می‌کند.

جلوه‌هایی از نبوغ و هنر ایرانی را می‌توان در طاق‌های گنبدی ‌شکل مسجد و مناره‌های آن با ویژگی و تزئینات خاص و با استفاده از سبک مقرنس مشاهده کرد که نقوش و خطوط دیوار بر روی زمینه‌ گچی و معرق‌کاری ممتاز عصر تیموری در قلب حرم مطهر به نمایش گذاشته شده است.

اما این بنای ارزشمند علاوه بر جنبه تاریخی، با حادثه دلخراش کشتار خونین گوهرشاد از جنبه‌های دیگر نیز مورد توجه و اهمیت قرار گرفت، روز شنبه 21 تیرماه 1314 مسجد گوهرشاد شاهد کشتار خونین و وحشیانه‌ شد، در جریان این فاجعه تاریخی بین 2 تا 5 هزار از مردمی که در اعتراض به قانون کشف حجاب در دوره رضا خان به مسجد آمده بودند به شهادت رسیدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha