• چهارشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 95050107684
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

گفت‌وگو با نجات‌دهنده پرندگان در خطر انقراض

گفت‌وگو با نجات‌دهنده پرندگان در خطر انقراض

ایسنا/هرمزگان ‌این روزها با فرهنگ‌سازی که از طریق رسانه‌ها و مطبوعات و انسان‌های دوستدار محیط‌زیست و حیات‌وحش شده، موجب شده انسان‌ها دیگر مثل گذشته افتخار خود را در شکار ندانسته و رویکرد در این حوزه تغییر کند.

به گزارش ایسنا، امروزه انسان‌های دوستدار طبیعت نه‌تنها در نگهداری از طبیعت و حیات‌وحش بلکه در فراهم کردن زمینه و کمک به حفظ حیات‌وحش و پرندگان با عشق و علاقه خدمت می‌کنند و این عشق و علاقه موجب شد تا از همه توان و ظرفیت خود برای این امر مهم سرمایه‌گذاری کرده و مسیرهای صعب‌العبور را به عشق خدمت به محیط‌زیست و حیات‌وحش پیموده و موفقیت‌های بزرگی حاصل شود.

اکنون آرزوی انسان در زندگی ماشینی امروز، رفتن به طبیعت و لذت بردن از مواهب خدادادی در دامان طبیعت و تماشای حیات‌وحش است اما هستند کسانی که با عشق و علاقه از طبیعت و حیات‌وحش نه برای لحظاتی بلکه برای مدت‌های طولانی حفاظت و در این راه از هیچ کوشش و تلاشی مضایقه نمی‌کنند.

یکی از افراد دوستدار طبیعت و محیط‌زیست که در این عرصه سالهای زیادی است، فعالیت می‌کند و از این کار خود نه‌تنها خسته نمی‌شود بلکه هرروز باانرژی و تلاش بیشتری ادامه می‌دهد، "مهرداد نصیری صفت"  61 ساله است که قریب 11 سال با عشق و علاقه در عرصه خدمت به محیط‌زیست و حیات‌وحش تلاش و جدیت دارد و موفقیت‌های بزرگی نیز داشته است.

وی که اهل تهران است و در دریانوردی تجربه طولانی دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: در سن 16 سالگی درحالی‌که مادرم در حال رانندگی بود، راننده یک ماشین، زباله‌ای را به بیرون انداخت که با اعتراض مادرم همراه شد و این موضوع از کودکی در ذهنم باقی ماند که باید در پاکیزگی شهر و حفظ محیط‌زیست جدی باشم.

نصیری صفت اظهار کرد: قبل از سفر به بندرعباس مدت 22 سال دریانورد بودم و زمانی که به سایر بنادر دنیا سفر می‌کردم در طول این سفرها چیزهای زیادی را فراگرفتم ازجمله توجه به محیط‌زیست که توجه ام را به خود جلب کرد.

این فعال زیست‌محیطی با اشاره به اینکه در طول این سال‌ها به 250 بندر دنیا سفرکرده است، تصریح کرد: در چند سفر به این بنادر، پرنده‌هایی به کشتی آمدند که آسیب‌دیده بودند و با توجه به دانش اندکم در این زمینه اقداماتی انجام دادم تا بهبودی نسبی به دست بیاورند.

وی در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته برای پاک‌سازی ساحل، خاطرنشان کرد: این موضوع را برای نخستین بار در شهر والنسیا مشاهده کردم و آن‌ها هدفشان از این کار حفظ ساحل اعلام کردند زیرا ساحل را مبدأ علم و ثروت می‌دانستند.

نصیری صفت با بیان اینکه از سال 84 فعالیت زیست‌محیطی‌اش را با پاک‌سازی ساحل در بندرعباس آغاز کرده است، افزود: پس‌از این اقدام خوشبختانه پاک‌سازی ساحل به یک حرکت فرهنگی در بین شهروندان تبدیل شد و درحالی‌که بنده با 20 نفر از کارمندان شرکتم این کار را آغاز کردم اکنون شاهد هستیم هزاران نفر و تشکل‌های مختلف در این‌ارتباط فعال‌شده‌اند.

این فعال زیست‌محیطی بابیان اینکه در سال 93 مجوز تأسیس انجمن کوشندگان زیست‌محیطی خلیج‌فارس را دریافت کردم، اضافه کرد: در حین ثبت این انجمن یکی از اقداماتی که به‌عنوان دغدغه همواره در ذهنم وجود داشت، حمایت از پرندگان آسیب‌دیده بود که با توجه به تحصیلم در دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس این دغدغه را به سمت عملی شدن بردم.

وی ادامه داد: با توجه به تحصیلم در رشته محیط‌زیست، عقابی که مصدوم بود و در قفس قرار داشت، در این دانشگاه مشاهده کردم و در مدت تحصیلم به وضعیت این عقاب رسیدگی می‌کردم که تمامی این اقدامات با مجوز مسئولان دانشگاه بود.

نصیری صفت با اشاره به اینکه با گسترش فعالیت‌هایم، ارتباطم را با اداره کل محیط‌زیست افزایش دادم، اضافه کرد: از سوی اداره کل محیط‌زیست، سه پرنده برای درمان به بنده واگذار شد که در دانشگاه نگهداری می‌کردم که پس از هشت ماه یکی درمان و آزاد شد و یکی تلف شد.

این فعال زیست‌محیطی بابیان اینکه پس‌ازاین موضوع به فکر ساخت قفس در خانه و نگهداری از پرندگان آسیب‌دیده در آن کردم، بیان کرد: عقابی که در دانشگاه نگهداری می‌شد به خانه آوردم و 28 ماه پیش، نخستین پرندگان محیط‌زیست که اولین پرنده آن "سارگچه" نام داشت و از نژاد عقاب بود به خانه بردم.

وی ادامه داد: در ماه گذشته این پرنده پس از دو سال و شش ماه نگهداری، آزاد کردم و از آن روز تاکنون 20 پرنده آسیب‌دیده را نگهداری کرده‌ام که  شش‌تای آن‌ها رهاسازی شده و مابقی به دلیل جراحت بالا تلف شدند.

نصیری صفت بابیان اینکه پرندگان بهبودیافته در سایت گنو رها می‌شوند، اظهار کرد: اتفاقاً آخرین پرنده رهاشده در حضور محیط بان شهید دهقانی صورت گرفت که نهایت همکاری را با ما انجام داد و هرروز وضعیت این پرنده را از شهید دهقانی جویا می‌شدیم.

وی، علت رهاسازی این پرندگان در سایت گنو، منطقه حفاظت‌شده و امنیت لازم توسط محیط بانان دانست.

این فعال زیست‌محیطی در بیان خاطره‌ای از یکی از پرندگان آسیب‌دیده، تصریح کرد: یکی از همین پرندگان بر اثر آسیب‌دیدگی تاندون نمی توانست روی پایش بایستد و حرکتی کند که بعد از شش ماه نگهداری و درمان پریدنش را مشاهده کردم و این موضوع مرا بسیار خوشحال کرد یا زمانی که عقاب دانشگاه را برای نخستین بار دیدم همواره در سکوت محض قرار داشت اما پس از چند ماه از گذشت درمانش تا مرا می دید عکس العمل نشان می داد.

نصیری صفت بابیان اینکه سواد زیادی در این خصوص نداشتم، تصریح کرد: تمامی درمان‌ها تحت نظر دامپزشکان معتمد صورت می‌گیرد و در این مدت با دامپزشکان و فعالان زیست‌محیطی زیادی در ارتباط بودم و توانستم چیزهای زیادی فرابگیرم و در این مدت ارتباطم را با باغ پرندگان پردیسان تهران افزایش دادم تا بتوانم در این راه موفق‌تر ظاهر شوم.

وی با اشاره به اینکه همواره موضوع محیط‌زیست را جدی گرفته‌ام، خاطرنشان کرد: در ایران این موضوع دیر موردتوجه قرار گرفت و تمامی تلاشم را می‌کنم که در این راه بتوانم مؤثر ظاهر شوم زیرا مصدومیت پرنده‌ها به‌ویژه گونه‌های منقرض مرا آزرده می‌کند.

این فعال زیست‌محیطی با اشاره به اینکه با موضوع شکار مخالف است، اضافه کرد: این تفریح پدیده خطرناک و ناراحت‌کننده‌ای است زیرا صحنه‌ها جالبی رقم نمی‌زند.

وی با ضرورت فرهنگ‌سازی در مبحث پاک‌سازی ساحل و بهبود پرندگان، اضافه کرد: در این موضوع حتی اقدام به ساخت فیلم مستند کردم تا جامعه ببیند و این هزینه برای اشاعه فرهنگ نوع‌دوستی و توجه به مقوله‌های مختلف محیط‌زیست است.

نصیری صفت همچنین از اجاره دو کشتی برای پاک‌سازی زباله‌های شناور خبر داد و افزود: این موضوع برای نخستین بار در کشور انگلستان مشاهده کردم که بیان شد زباله ریختن در دریا جریمه دارد آن‌هم معادل 500 پوند! این موضوع تنها تلنگری برای فعالان محیط‌زیست و اداره بنادر و دریانوردی است تا به این موضوع وارد شوند.

این فعال زیست‌محیطی بابیان اینکه در آینده سعی در تأسیس موسسه بازپروری و نگهداری گونه‌های آسیب‌دیده درخطر انقراض دارم، تصریح کرد: اداره کل محیط‌زیست با این طرح موافقت کرده و در حال تأمین سرمایه هستم. امیدوارم این طرح زمینه‌ای برای رسیدن به نقطه‌ای مطلوب در امر نگهداری از گونه‌های آسیب‌دیده به‌ویژه منقرض باشد.

تهیه و تنظیم از امیرحسین طالبی، خبرنگار ایسنای منطقه خلیج فارس


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha