• یکشنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۰:۴۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 95060103688
  • منبع : نمایندگی فارس

موافقت پارلمان شهر با تنگ‌تر شدن راه تنفس شیراز

موافقت پارلمان شهر با تنگ‌تر شدن راه تنفس شیراز

ایسنا/فارس شیراز که شهر باغ‌ها بود، هر روز گوشه‌ای از باغ‌هایش را قانونی و غیرقانونی از کف داد تا امروز که تنها هزار هکتار از این مجموعه باقی مانده‌ و از این هزاره، همچنان تکه‌هایی هبه می‌شود و دور نیست روزی که شیراز بدون ریه کنونی، نای‌هایش را هم از کف بدهد!

به گزارش ایسنا، اعضای شورای اسلامی شیراز، در یکصد و هفتاد و چهارمین جلسه علنی طرحی را از تصویب گذراندند که براساس آن هزار و 500 مترمربع از باغ‌های گروه یک قصردشت، برای احداث یک مجتمع فرهنگی واگذار شود!

این طرح در حالی به تصویب اعضای شورای شهر شیراز رسید که براساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی کشور و رای دیوان‌عالی تغییر کاربری باغ‌های گروه یک قصردشت ممنوع است. باغ‌هایی که خط قرمز توسعه شیراز محسوب می‌شوند و به هیچ عنوان نباید کاربری آنها تغییر داده شود.

موضوع تخریب باغ‌ها همواره مورد توجه و دغدغه مردم و دوستداران محیط زیست بوده و تاکید آنان نیز بر این بوده که نباید به تاثیر سوء نابودی باغ‌های قصردشت بی ‌توجه بود بلکه باید با متخلفان به اشد مجازات برخورد کرد.

به گزارش ایسنا و پیرو تصمیمات اتخاذ شده در جلسه مورخ 14 تیرماه سال 78 شورای عالی شهرسازی مبنی بر تهیه و ارایه مرحله اول طرح جامع و یکپارچه باغ‌های قصردشت، بر اساس پیشنهادات کمیسیون ماده 5 مورخ 25 آبان سال 77 شهر شیراز و به منظور حفظ و حراست از مجموعه باغات مذکور، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سیزدهمین جلسه سال جاری، در تاریخ هفتم آذر سال 79 مرحله اول طرح فوق‌الذکر را مورد بررسی قرار داده و با رعایت موارد زیر به تصویب رساند:

**محدوده باغات قصرالدشت شیراز بر اساس مصوبه قبلی شورای‌عالی ( مورخ 9/12/72 )، و با رعایت موارد ذیل از نظر کاربری‌های مجاز، کماکان در حوزه استحفاظی باقی می‌ماند.

**شورای عالی مقرر کرد مرحله دوم طرح باغات مذکور ( طرح تفصیلی ) با رعایت دقیق مفاد این مصوبه و ضمن تعیین شهرداری شیراز به عنوان سازمان اجرایی طرح، حداکثر ظرف مدت 6 ماه تهیه و پس از تصویب در کمیسیون ماده 5 شهر شیراز به مرحله اجراء گذارده شود و یک نسخه از اسناد و مدارک آن برای دبیرخانه شورای عالی ارسال شود.

این نامه به امضا معاون وزیر و دبیر شورای عالی وفت خطاب به استاندار فارس ارسال شده است.

یک عضو شورای اسلامی شهر شیراز که از مخالفان طرح واگذاری هزار و پانصد مترمربع از باغ‌های درجه یک قصردشت برای کاربری مجتمع فرهنگی است در گفت‌وگو با ایسنا یادآور شد: کسی با انجام کارهای فرهنگی مخالف نیست اما مهم‌تر از آن رعایت مسائل قانونی است.

محسن معین با بیان این‌که این باغات در گروه یک قرار دارند و هرگونه تغییر کاربری در آنها طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی ممنوع است، افزود: اگر صرف نداشتن درخت در محدوده درنظر گرفته شده را مدنظر قرار دهیم، باید گفت که توجیه خوبی نیست و طبق مصوبه تغییر کاربری نباید انجام شود.

عضو شورای شهر شیراز با تصریح بر این‌که از نظر شرعی نیز نمازخواندن در چنین مکانی دچار اشکال است، خاطرنشان کرد: این طرح تصویب شده که مراحل قانونی را در کمیسیون ماده 5 طی کند، که با اوصاف گفته شده این شرط خود شرط باطلی است.

معین افزود: متاسفانه دوستانی که رای به تصویب این طرح داده‌اند معتقدند باید این منطقه به یک باغ بزرگ شهری تبدیل شود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز نیز که از موافقان تصویب این طرح بود در گفت و گو با ایسنا اعلام کرد: در تصویب این طرح بر سیر مراحل قانونی از جمله کمیسیون ماده 5، تاکید شده است.

رضا محمدیان، با بیان این‌که در محدوده‌هایی که واگذاری انجام خواهد شد هیچ گونه درختی وجود ندارد، به ایسنا گفت: ما نیز ملکف به رعایت قانون در صورت تصویب مراجع، هستیم.

رئیس شورای شهر شیراز نیز معتقد است نباید به مصوباتی که به تصویب شورا در صحن علنی رسیده دامن زد، گفت: من مخالف این طرح بودم اما در نهایت چه کسانی که رای موافق داده و چه کسانی که مخالف کرده‌اند، هر دو گروه نیت خیر را در این طرح مدنظر قرار داده‌اند.

غلام‌مهدی حقدل با بیان این‌که تمام این نیت‌ها برای اقدام به ترویج دین خداست، تاکید کرد که هیچ کسی نفع شخصی را در این طرح دخیل نکرده است.

وی با تاکید بر این مطلب که قرار نیست این مجموعه در صورت ساخت به کسی منتقل شود بلکه به مجموعه‌های فرهنگی شهرداری اضافه خواهد شد، اضافه کرد: در مصوبه ذکر شده که در صورت تایید مراجع ذی صلاح این طرح اجرایی خواهد شد.

نائب رئیس شورای شهر شیراز نیز به‌عنوان مخالف این پیشنهاد به ایسنا گفت: درست است که شهرداری این باغ را تملک کرده و مالک هم رضایت به ساخت داده است اما اعتقاد داریم که این محدوده باید باغ بماند.

محمودرضا طالبان با بیان این‌که اعضای شورای شیراز به عنوان متولیان نباید تخریب باغ‌ها را توسعه دهند، افزود: طرحی از کمیسیون فرهنگی مطرح شد و پس از چالش‌های زیاد نهایتا در صحن علنی به تصویب رسید و در صورت تایید، اجرای آن برای شهرداری الزام آور خواهد شد.

طالبان عنوان کرد: اگرچه از مخالفان این طرح بودم اما به رای اعضا پس از تصویب احترام می‌گذارم.

دیگر عضو و رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شیراز که از موافقان این طرح بوده است، گفت: با توجه به پیشنهاد شهرداری شیراز مبنی بر این‌که محدوده باغات درنظر گرفته شده در گروه یک باغات نیست و در ضمن این‌که در آن محدوده باغی وجود ندارد و از همه این موارد مهم‌تر این‌که رای دیوان عالی مبنی بر تبدیل به کاربری مسکونی دارد تصمیم به تصویب چنین طرحی گرفتیم.

غلامعلی ترابی با بیان اینکه طرح فوق که در صحن علنی به تصویب رسیده، لایحه شهرداری بوده است، در پاسخ به این سئوال ایسنا که آیا پیش‌بینی نمی‌کنید در آینده هم مالکانی متقاضی تغییر کاربری یا واگذاری باغ‌های خود باشند؟ گفت: خارج از ضوابط طرحی تصویب نخواهد شد.

حیدر عالیشوندی، فرماندار شیراز نیز با بیان این‌که مصوبه فوق هنوز به فرمانداری ارسال نشده است، گفت: تغییرکاربری در باغ‌های قصردشت نیازمند تایید شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده 5 است.

تصویب طرحی در مسیر تغییر کاربری باغ‌های گروه یک محدوده قصردشت شیراز در حالی است که طی سال دستگاه‌های مختلف از جمله شورای اسلامی شیراز، نشست‌های تخصصی مختلفی را برای احیاء باغ‌هایی که به‌دلیل کم‌آبی و بی‌آّبی در حال خشکیدن هستند، برگزار می‌کنند و فریادهای وا اسفای اعضای شورای اسلامی شیراز در خصوص برخی رخ‌دادهایی که در باغ‌های این شهر حادث و موجب تخریب و تهدید این عرصه‌ها شده است و می‌شود، همواره در جلسات مختلف به‌گوش می‌رسد.

گزارش از: زینب شهریاری خبرنگار ایسنا منطقه فارس

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha