• یکشنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 95060104079
  • منبع : نمایندگی لرستان

بیمه، سدی در رویارویی با حوادث

بیمه، سدی در رویارویی با حوادث

ایسنا/لرستان حوادث طبیعی چون سیل، زلزله، طوفان و خشکسالی و ... از جمله مشکلات زندگی بشری است که هزینه‌های جانی و مالی فراوانی برای جوامع در طول تاریخ به همراه داشته است و در این رهگذر بیمه در رفع تشویش، نگرانی و دلهره افراد از وقوع انواع حوادث زیانبار احتمالی، نقش دارد.

به گزارش ایسنا، با توجه به حادثه‌خیز بودن لرستان نیاز است که برای جلوگیری از خسارات ناشی از حوادث مترقبه، از صنعت بیمه استفاده شود، حوادث اخیر در لرستان نشان می‌دهد که بیشترین خسارت مالی و جانی مربوط به مناطق روستایی و خانه‌های کاهگلی بوده  که در برابر حوادث مقاوم نبودند و نیاز است در این‌باره ساکنین مناطق روستایی نسبت به مقاوم‌سازی و بیمه مسکن خود اقدام کنند.

تنها منجی جبران خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه، بیمه است

رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران لرستان در این باره به ایسنا گفت: تنها منجی در کشور که می‌تواند جبران خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه را کند صنعت بیمه است.

وی ادامه داد: متأسفانه این مهم هنوز برای مردم فرهنگ‌سازی نشده و علیرغم اینکه مردم می‌دانند کشورمان حادثه‌خیز است، اما اطلاعات کاملی راجع به بیمه ندارند.

آریایی بیان کرد: آنان گمان می‌کنند رقمی که برای بیمه مسکن باید هزینه شود معادل پول خرید یک ماشین است، در حالی که این رقم ناچیز بوده و به ازای بیمه هر 10 میلیون تومان اقلام، مبلغ 12 هزار تومان هزینه می‌برد.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان با گلایه‌مندی از اینکه زمانی که حادثه‌ای غیرمترقبه رخ می‌دهد با مراجعات زیادی مواجه‌ایم، تصریح کرد: این در حالیست که مردم با بیمه کردن ملزومات زندگی خود می‌توانند مشکلات خود و دولت را حل کنند.

وی گفت: تنها پارامتری که می‌تواند یک آسیب‌دیده را به زندگی برگرداند، کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی و بیمه است.

آریایی اضافه کرد: در یک حادثه بیمه تمام فرآیندهای پرداخت خسارت را ظرف یک هفته انجام می‌دهد.

وی بر بیمه شدن خانه‌های روستایی تأکید کرد و ادامه داد: علیرغم اینکه تمام خانه‌هایی که بنیاد مسکن در روستاها ساخته شده در حوادث کوچکترین تخریبی ندیدند اما توصیه می‌شود این واحدها بیمه شوند.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان یادآور شد: یکی از مهم‌ترین ابزارهای پیشگیری از اتفاقات و کاهش اثرات و بازتوانی مردم صنعت بیمه است.

صنعت بیمه در کشور ما جدی گرفته نشده است

مهندس کامران امیری معاون بازسازی مسکن روستایی لرستان نیز در این باره گفت: صنعت بیمه در کشور ما جدی گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه از سال 90-89 با هماهنگی دفتر مرکزی از طریق بیمه میهن با حداقل قیمت واحدهای مسکن روستایی که تسهیلات احداث مسکن گرفته بودند در برابر زلزله و سیل بیمه شدند، اضافه کرد: این درحالیست که متاسفانه در سیل و زلزله مناطق روستایی و صعب‌العبور و دور از دسترس دچار خسارت شدند.

امیری اضافه کرد: 100هزار و 206 واحد از مجموع واحدهای روستایی که تسهیلات گرفتند در برابر حوادث غیرمترقبه(سیل، زلزله و آتش‌سوزی) بیمه شدند که البته این بیمه 10 ساله است.

معاون بازسازی مسکن روستایی لرستان گفت: کل واحدهایی که از زمان تاسیس بنیاد مسکن استان، موفق به اخذ تسهیلات مسکن روستایی شدند 97 هزار واحد بوده که از این تعداد 102 هزار و شش واحد بیمه شدند.

وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن استان 15 میلیون تومان تسهیلات به هر واحد مسکونی پرداخت می‌کند که بیمه این واحد برای 10 سال، 65 هزار و 400 تومان است، اظهار کرد: مبلغ بیمه برای واحدهایی که 20 میلیون تومان هزینه احداث گرفتند، 130 هزار و 800 تومان است و برای واحدهای شهری با 30 میلیون تومان، 147 هزار و 150 تومان است.

معاون بازسازی مسکن روستایی لرستان گفت: در جریان زلزله سال 88 در شهرستان دورود حتی یک مورد از واحدهای مسکن روستایی که مقاوم‌سازی شدند دچار خسارت نشدند اما  متاسفانه در شهرستان سیلاخور شاهد خسارت 30 هزار واحد مسکونی روستایی بودیم.

امیری با بیان اینکه فرهنگ ساخت و ساز در مناطق روستایی از شهری عقب نیست، بیان کرد: واحدهای روستایی براساس اصول مهندسی مقاوم‌سازی شدند چراکه تیم‌های نظارتی آنها را کنترل می‌کند.

توسعه فرهنگی بیمه نیازمند مشارکت همه اقشار جامعه

شاهپور جمشیدی مدیر کل شرکت سهامی بیمه ایران در لرستان در این باره به ایسنا گفت: توسعه فرهنگی بیمه نیازمند مشارکت همه اقشار جامعه (رسانه،مطبوعات،شبکه‌های تلویزیونی و اجتماعی) و مشارکت تمام شرکت‌های بیمه‌ای تجاری است.

وی با بیان اینکه بیمه ایران تلاش کرده در حد توان تبلیغ  کند، ادامه داد: بیمه منازل، آتش سوزی، سیل، زلزله و... جزو بیمه‌های اختیاری و نیازمند فرهنگ‌سازی است.

مدیر کل شرکت سهامی بیمه ایران لرستان اضافه کرد: بافت خانه‌های روستایی که قدیمی است قابلیت بیمه کردن ندارد و آنها در دو مبحث پیش‌بینی و آینده‌نگری باید ورود پیدا کنند به این معنی که باید نسبت به مقاوم سازی مسکن خود اقدام کنند و یا در فنداسیون و مصالح ساختمانی استحکام و مقاوم سازی را لحاظ کنند.

جمشیدی با اشاره به اینکه بیمه مسکن روستایی موضوعی اختیاری است و روستاییان به دلیل شرایط اقتصادی کمتر رغبت به بیمه دارند، تصریح کرد: سرمایه‌ها در روستا محدود است و براساس آن کمتر مردم روستا احساس نیاز به بیمه می‌کنند.

به گزارش ایسنا با توجه به اینکه لرستان استانی حادثه‌خیز است و بیمه منازل مسکونی روستایی نیز جزو بیمه‌های اختیاری بوده لذا روستاییان به دلیل مسائل اقتصادی کمتر به بیمه کردن منازل خود رغبت نشان می‌دهند و نیاز است رسانه‌ها، بیمه و مسئولین مربوطه نسبت به آگاه‌سازی مردم از مزیت‌های این صنعت تدابیر ویژه بیندیشند.

گزارش از: آزیتا یوسفیان،  خبرنگار ایسنا، منطقه لرستان


انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha