• سه‌شنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 95062314751
  • منبع : نمایندگی گیلان

مبارزه با بلایت در 40 هکتار از شمشادستان‌های گیلان

مبارزه با بلایت در 40 هکتار از شمشادستان‌های گیلان

ایسنا/گیلان عملیات مبارزه با بیماری بلایت در ۴۰ هکتار از شمشادستان‌های گیلان انجام شد.

به گزارش ایسنا، شمشادهای ایرانی که گونه‌ای همیشه سبز و خاص جنگل‌های شمال هستند، در سال‌های اخیر دچار بیماری قارچی بلایت شمشاد و شب‌پره شده‌اند.

شب‌پره میهمان تازه وارد شمشادستان‌هاست و بلایت چند سالی است که در جنگل‌های شمال جا خوش کرده است.

دو پروژه «بررسی علل خشکیدگی درختان شمشاد» و «طرح جامع بررسی خشکیدگی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی شمشاد در جنگل‌های شمال» با ارزش ۱۰۰ و ۶۵۰ میلیون تومان به‌ترتیب به دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع واگذار شد تا شمشادستان‌های شمال از مشکلاتی که با آن دست به گریبان هستند، رهایی یابند، اما حرف و حدیث‌های کارشناسی در رابطه با این پروژه‌ها و اثرات آن‌ها تمامی ندارد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا،«آهنگران» قائم‌مقام دفتر حفاظت در شمال کشور در پاسخ به پرسشی درباره دلایل اجرایی نشدن دستورالعمل علوم تحقیقات برای مبارزه با بلایت شمشاد گفت: دستورالعمل کیادلیری خیلی سریع به دست سازمان رسید و همان دستورالعمل نیز اجرایی شد.

وی افزود: یکسری راهکارهای غیرشیمیایی برای مبارزه با بلایت پیش‌بینی شده بود. ازجمله شست‌وشوی برگ‌های آلوده با آب اکسیژنه، جمع‌آوری برگ‌های آلوده، هرس شاخه‌های آلوده و... در این دستورالعمل پیش‌بینی شده بود که در استان‌ها، بر اساس حجم اعتبارات تخصیص یافته اجرا شد.

آهنگران با اشاره به این‌که در مبارزه با بلایت شمشاد به شدت با کمبود اعتبار مواجه بودیم، هزینه اجرای دستورالعمل مبارزه در هر هکتار از جنگل‌های شمال را ۴,۵ تا پنج میلیون تومان اعلام می‌کند.

به گفته وی، در سال ۹۳ اختصاص اعتبارات دولت جزیی بود و در سال ۹۴ تخصیص نسبتاً مناسب‌تر و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بوده است.

قائم‌مقام دفتر حفاظت در شمال کشور تصریح کرد: اعتبارات تخصیصی به استان‌های شمالی برای اجرای طرح‌های متعدد باید صرف می‌شد، اما مدیران کل ترجیح دادند بخش عمده بودجه را صرف مبارزه با بلایت شمشاد کنند. با این رویکرد عملیات مبارزه در ۴۰ هکتار از شمشادستان‌های گیلان، بیش از ۷۰ هکتار در مازندران - نوشهر، ۲۷ هکتار در مازندران - ساری و ۲۵ هکتار در گلستان انجام شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha