• چهارشنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 95063119294
  • منبع : نمایندگی کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان عنوان کرد:

کرمان، بهشت باستان شناسان

کرمان، بهشت باستان شناسان

ایسنا/کرمان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه در جای جای استان کرمان تاریخ تمدن بشریت را شاهد هستیم و بیشترین محوطه های آثار باستانی و تاریخی کشور متعلق به استان کرمان است، تصریح کرد: استان کرمان بهشت باستان شناسان است و در کنار همه داشته های تاریخی، از جاذبه های طبیعی بسیاری نیز برخوردار هستیم.


به گزارش ایسنا ، "محمود وفایی" صبح امروز 31 شهریورماه در نشست با مجمع نمایندگان استان کرمان اظهار کرد: کرمان استانی با قدمت بسیار زیاد و آثار تاریخی و فرهنگی متعدد است و کاوش های کنارصندل جیرفت نشان می دهد که خاستگاه تمدن بشری از این استان بوده است.

وی با بیان اینکه در جای جای استان کرمان تاریخ تمدن بشریت را شاهد هستیم و بیشترین محوطه های آثار باستانی و تاریخی کشور متعلق به استان کرمان است، تصریح کرد: استان کرمان بهشت باستان شناسان است و در کنار همه داشته های تاریخی، از جاذبه های طبیعی بسیاری نیز برخوردار هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با تاکید بر اینکه هر جاذبه تاریخی، گردشگری و طبیعی که در ایران وجود دارد در استان کرمان وجود دارد و کرمان می تواند به عنوان ایران کوچک لقب بگیرد، گفت: در حوزه صنایع دستی، استان کرمان حرف های زیادی برای گفتن دارد و هر کدام از داشته ها و جاذبه های گردشگری و تاریخی استان می تواند در جهت اقتصادی به استان کمک کنند.

وی با اشاره به تلاش کشور برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی افزود: یکی از پایه های مورد اتکاء ما در اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار، حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است.

وفایی اظهار کرد: تاکنون توانسته ایم 7 هزار اثر تاریخی را در استان کرمان شناسایی کنیم، در حالی که اگر در حوزه شرق و جنوب استان بتوانیم مطالعه دقیق انجام دهیم، به نظر بنده بیش از دو برابر این عدد هنوز شناسایی و ثبت نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان افزود: از این تعداد آثار شناسایی شده، 700 اثر ثبت ملی و پنج مورد ثبت جهانی شده است که با این وضعیت استان کرمان در آثار ثبت جهانی شده در راس استان های کشور قرار دارد.

وفایی با بین اینکه برای تبدیل کردن استان کرمان به یکی از مقاصد اصلی گردشگری، نیاز به همت بلند همگانی داریم و این کار به تنهایی از سازمان میراث فرهنگی ساخته نیست، با اشاره به وضعیت ساختاری نیروی انسانی و بودجه ای میراث فرهنگی تصریح کرد: اعتبارات تخصیصی تملک دارایی جوابگوی دو درصد نیازهای میراث است و 140 پست سازمانی در اداره کل استان داریم که 70 مورد از آنها خالی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: به شدت با کمبود اعتبار در میراث فرهنگی رو به رو هستیم، در حالی که به عنوان مثال نیروهای یگان حفاظت می خواهند از ثروت ملی ما در استان حفاظت کنند، با وضعیت بدی از نظر حقوق فعالیت می کنند و از نمایندگان مجلس می خواهیم برای دریافت مجوز تبدیل وضعیت به میراث کمک کنند تا بتوانیم بخشی از نیروهای قراردادی را استخدام و پیمانی کنیم.

وفایی تصریح کرد: 70 هزار صنعتگر در حوزه صنایع دستی در استان کرمان داریم که بیمه برخی قطع شده و صنعتگران جدید این حوزه را تامین اجتماعی بیمه نمی کند، در صورتی که اگر می خواهیم صنایع دستیمان را حفظ کنیم، باید در این حوزه اقدام شود.
 



انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha