• یکشنبه / ۴ مهر ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 95070401827
  • منبع : نمایندگی فارس

رئیس جهادکشاورزی فارس:

جایگاه دوم تولیدات کشاورزی کشور متعلق به فارس است

جایگاه دوم تولیدات کشاورزی کشور متعلق به فارس است

ایسنا/فارس رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس با بیان اینکه جایگاه دوم تولیدات کشاورزی در کشور به استان فارس تعلق دارد، گفت: فارس در بخش زراعت رتبه دوم، باغبانی رتبه اول، دام رتبه پنجم و شیلات رتبه ششم کشور را در اختیار دارد.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی قاسمی در جلسه‌ای با تعدادی از نمایندگان مردم شهرستان‌های فارس در مجلس شورای اسلامی، گفت: طی سه سال فعالیت دولت تدبیر و امید، توفیق‌های زیادی در حوزه کشاورزی حاصل شده است که دست‌یابی به تراز مثبت پنج در تجارت، افزایش 13 درصدی محصولات کشاورزی، رشد 7.5 درصدی این بخش، تکرار خودکفایی گندم و اقدامات انجام شده در حوزه‌های اعتباری و تسهیلاتی بخشی از این موفقیت‌ها است.

او در بیان اقدامات شاخص استانی در سه سال گذشته نیز گفت: اجرای بالاترین سطح آبیاری تحت فشار، بالاترین میزان آموزش بهره‌برداران، اجرای طرح‌های پارسل بندی در 619 پهنه و تجهیز مراکز خدمات، اجرای 12 سایت انتخاب مشارکتی ارقام گندم و کلزا(PVS)، اجرای طرح انتقال یافته‌ها در هشت سایت 500 هکتاری گندم، طرح سایت‌های جامع الگویی تولیدی-ترویجی امید در 432 واحد زارعی و باغی، جذب و به‌کارگیری 812 کارشناس و 92 نفر از فرزندان شهدا، تشکیل کمیسیون رفع تداخلات، راه‌اندازی سامانه 131 ویژه حفاظت اراضی کشاورزی و تجهیز 11 گروه گشت و بازرسی اراضی با خودروهای ویژه از جمله توفیقات شاخص سه سال اخیر سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است.

قاسمی با بیان اینکه درسال زراعی 95-94 شاهد افزایش 100 هزار تنی تولید گندم بوده‌ایم که این میزان سبب افزایش 127 میلیارد تومانی درآمد کشاورزان استان فارس شده است، گفت: دولت تمام تلاش خود را برای پرداخت وجه گندم خریداری شده از کشاورزان انجام داده و تاکنون 980 میلیارد تومان از مطالبات را پرداخت کرده و مابقی هم در آینده نزدیک پرداخت می‌شود.

به گفته او، تهیه طرح الگوی کشت برای برخی مناطق استان، توسعه کشت گیاهان کم آب بر به جای گیاهان پر آب بر، برنامه‌ریزی برای تجهیز اراضی به سیستم‌های آبیاری تحت فشار به میزان 150 هزار هکتار در قالب برنامه ششم توسعه، برنامه‌ریزی توسعه کشت گیاهان دارویی به میزان 5200 هکتار به صورت دست کاشت، برنامه ریزی تغییر الگوی کشت 80 هزار هکتار سبزی و صیفی در 7000فضای گلخانه‌ای، انتقال بخشی از کشت بهاره به پائیزه و ... از برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی فارس است.

قاسمی در بیان درخواست‌های خود از مجمع نمایندگان فارس بر لزوم اولویت دادن به طرح‌های بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی بخش کشاورزی در پرداخت تسهیلات از محل صندوق توسعه، تامین تسهیلات ارزان قیمت، در نظر گرفتن ردیف اعتباری برای ایجاد طرح‌های الگویی و تامین اعتبارمورد نیاز برای مقابله با زوال و مرگ درختان مرکبات استان فارس تاکید کرد.

فرج‌الله رجبی نماینده مردم شیراز خواستار تعیین دو اولویت اصلی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و ارائه آن به نمایندگان برای انجام پیگیری‌های لازم شد.

مسعود رضائی دیگر نماینده مردم شیراز نیز گفت: وقتی استان فارس با چالش آب روبرو شده چه بهتر که ما هم شرایط موجود را درک کرده و از کشت محصولات پر آب بر مانند برنج در این استان جلوگیری کنیم.

خادم نماینده مردم شهرستان سپیدان نیز بر لزوم توجه به اهمیت بحران آب و تغییر الگوی کشت با توجه به شرایط کنونی تاکید کرد.

افضلی نماینده مردم شهرستان اقلید هم با بیان اینکه جهادکشاورزی اولین ارگانی است که متناسب با برنامه ششم مشکلات خود را اعلام کند، گفت: این سازمان باید برنامه‌هایی را که در برنامه پنجم مشکل‌زا تشخیص می‌دهد، مشخص و اعلام کرند.

مسعودی نماینده مردم شهرستان‌های استهبان و نی‌ریز لزوم حفظ حرمت کشاورزان در خرید گندم و پرداخت بیمه محصولات کشاورزی را مورد تاکید قرار داد.

نماینده مردم شهرستان‌های مرودشت،‌ پاسارگاد و ارسنجان نیز با بیان اینکه مهمترین چالش کنونی کشور، آب است، گفت: با پیشنهاد اینجانب و موافقت مجلس، کمیته امنیت آب با حضور وزیران جهاد کشاورزی و نیرو برای اولین بار در کشور تشکیل شده است.

مهدی برومندی افزود: در استان فارس باید برای اراضی زیر دست سدها طرح نکاشت اجرا و سطح زیر کشت گلخانه‌ها توسعه داده شود تا شاهد افزایش بهره‌وری از منابع باشیم.

برومندی  گفت: ضریب مکانیزاسیون در کشورهای پیشرفته 9 اسب بخار به ازا هر هکتار و در جهان به طور متوسط 4.5 اسب بخار به ازای هر هکتار است حال آنکه در ایران این عدد یک اسب بخار است که می‌توان با تزریق اعتبار به این بخش شاهد رشد مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین خاطر نشان کرد: باید به تنظیم بازار محصولات کشاورزی توجه ویژه شود و الگوی کاشت و افزایش ماده آلی خاک در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha