• دوشنبه / ۳ آبان ۱۳۹۵ / ۱۶:۳۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 95080302284
  • منبع : نمایندگی یزد

راه‌اندازی نخستین مرکز آموزش و مهارت‌آموزی پدافند غیرعامل کشور در یزد

راه‌اندازی نخستین مرکز آموزش و مهارت‌آموزی پدافند غیرعامل کشور در یزد

ایسنا/یزد دبیر کمیته پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی استان یزد با اشاره به ضرورت آگاه‌سازی جامعه در خصوص پدافند غیرعامل به‌ویژه پدافند زیستی در ادامه از افتتاح نخستین مرکز آموزش و مهارت‌آموزی پدافند غیرعامل کشور در یزد خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر «احمد دهقان» در نشست خبری که به‌مناسبت هفته پدافند غیرعامل برگزار شد، با اشاره به این‌که تهدیدات پدافند غیرعامل با استفاده از تکنولوژی‌های نوین انجام می‌شود، اظهار کرد: اختلال در اداره سطح مختلف کشور و نظام با استفاده از عوامل زیستی، از جمله اهداف تهدیدات زیستی است. 

وی پدافند غیرعامل زیستی را از ضرورت‌های تأمین امنیت بهداشتی جامعه در شرایط بحرانی دانست و خاطرنشان کرد: عنصر یا وضعیتی که موجودیت منابع امنیت ملی و ارزش‌های حیاتی کشور را به خطر بیندازد تهدیدات زیستی است.

دهقان با بیان این‌که پدافند غیرعامل دارای هشت محور عمومی، سایبری، زیستی، پرتویی، شیمیایی و فنی یا کالبدی است،‌ افزود: پدافند زیستی به‌طور مشخص به دانشگاه علوم پزشکی مربوط می‌شود و شامل مقابله با هر نشانه یا رویداد طبیعی و غیرطبیعی با استفاده از عوامل زیستی نظیر میکروب‌هاست.

رئیس مرکز مدیرت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان یزد استفاده از عوامل زیستی علیه موجودات زنده با هدف تخریب و تضعیف مقاومت در عرصه‌های مختلف را از مصادیق تهدیدات زیستی دانست و ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی نقش مهمی در حوزه پدافند زیستی ایفا می‌کند.

این مقام مسئول در ادامه رصد، پایش، آشکارسازی، تشخیص، تصمیم و عملیات، کنترل و مدیریت بحران، حفاظت، امداد و نجات، بازیابی، رفع آلودگی و بازتوانی منابع  را از شاخص‌های پدافند زیستی دانست و خاطرنشان کرد: حفاظت از سرمایههای ملی در برابر تهدیدات زیستی از جمله رسالت‌های شاخص دانشگاه علوم پزشکی در پدافند زیستی است.

وی با اشاره به این‌که پدافند زیستی با محوریت سلامت انسان‌ها فعالیت می‌کند،‌ گفت: تهدیدات زیستی از سه طریق طبیعی، دست‌کاری شده و ویروس‌های جدید، سلامت عمومی جامعه را تهدید می‌کند.

دبیر کمیته پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی یزد حواس طبیعی، اقدامات تروریستی و یا تهدیدات ناشی از کشورهای دشمن را از جمله منشأهای تهدیدات زیستی دانست و خاطرنشان کرد: مشخص نبودن گستره تهدیدات زیستی از ویژگی‌های این موضوع است. 

دهقان در خصوص حوزه تهدیدات زیستی خاطرنشان کرد: انسان، نباتات، آب، دام، محیط زیست و منابع طبیعی و غذا و دارو، شش حوزه شاخص تهدیدات زیست محیطی هستند که تنها راه مقابله با آن‌ها آمادگی لازم و مستمر است.

وی آموزش را یکی از ضرورت‌های ایستادگی در برابر تهدیدات زیستی برشمرد و افزود: خوشبختانه پس از دو سال پیگیری نخستین مرکز آموزش و مهارت‌آموزی پدافند غیرعامل کشور در حوزه سی بی آر ان در شهر یزد احداث و به‌زودی افتتاح می‌شود.

رئیس مرکز مدیرت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان یزد تصریح کرد: نخستین مرکز آموزش و مهارت‌آموزی پدافند غیرعامل کشور با حمایت خیرین یزدی در مساحتی بالغ بر 700 متر مربع با اعتبار بیش از یک میلیارد تومان در آزادشهر افتتاح می‌شود. 

دهقان  احداث واحدهای آزمایشگاهی، آموزش و پژهش، بیمارستانی، پیش‌بیمارستانی، خوابگاه دانشجویی، قرنطینه و مرکز بهداشت، از جمله واحدهایی است و مقرر است در فاز دوم این مرکز آموزش احداث شود.

وی تقویت حوزه آموزش پدافند غیرعامل را ضروری دانست و تصریح کرد: مرکز آموزش و مهارت‌آموزی پدافند غیرعامل استان یزد در سال آینده نسبت به جذب دانشجو در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اقدام می‌کند. 

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان دارای 42 واحد اورژانس پیش بیمارستانی بوده، که از این تعداد 25 پایگاه جاده‌ای و 17 پایگاه شهری هستند.

وی با اشاره به فعالیت 300 نفر نیروی متخصص و کارآمد در مرکز فوریت های پزشکی استان، ادامه داد: در این مرکز، 65 آمبولانس، 10 موتور آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس در حال ارائه خدمات امدادی به مردم هستند.

دهقان حوادث ترافیکی، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های تنفسی را از شایع‌ترین موارد پیش آمده در استان یزد دانست و گفت: متوسط رسیدن نیروهای امدادی در محیط شهری استان، نزدیک  7 دقیقه است،‌ در حالی که متوسط استاندارد کشوری در این مورد 8 دقیقه است. 

وی خاطرنشان کرد: سه پایگاه اورژانش شهید ذوالفقاری در شهرک رزمندگان، پایگاه اورژانس بلوار نواب و پایگاه اورژانس جوکار، امسال در شهر یزد به بهره‌برداری می رسند. 

دهقان با بیان این که در شهر یزد 11 پایگاه اورژانس در حال فعالیت هستند، افزود: طبق استانداردهای کشوری مرکز اورژانس به ازای هر 35 تا 50 هزار نفر، 35 پایگاه اورژانسی نیاز است.  

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در شهر یزد متوسط روزانه 300 تا 400 تماس از سوی مردم گرفته شده که از این تعداد 80 تماس به مأموریت تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به این‌که نزدیک به 30 درصد تماس‌های اورژانس استان یزد مزاحمت است، یادآور شد: شمار حوادث ترافیکی شهر یزد نسبت به حواث جاده‌ای بیشتر است و این نشان‌دهنده عدم ایمن بودن شهر یزد است.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha