• شنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 95091306661
  • منبع : نمایندگی فارس

يك استاد دانشگاه شيراز:

گسترش شهرها عامل اصلي بحران‌هاي زيست‌محيطي است

گسترش شهرها عامل اصلي بحران‌هاي زيست‌محيطي است

ایسنا/فارس رئيس مركز پژوهش‌هاي علوم جوي و اقيانوسي دانشگاه شيراز اعتقاد دارد كه گسترش شهرها كه به واسطه ندانم‌كاري شكل گرفته و تداوم يافته، از عوامل اصلي در بروز و وسعت گرفتن بحران‌هاي زيست‌محيطي است.

به گزارش ايسنا، به نقل از روابط عمومي حفاظت محيط زيست استان فارس، سيد محمدجعفر ناظم‌السادات روز جمعه 12 آذر در همايش گرمايش زمين و اثرات ويرانگر آن، گفت: تهران را به جهنم تبديل كرديم و اكنون نوبت ساير كلان‌شهرهاي كشور است.

وي با بيان اينكه منابع آب شهري مانند شيراز توان تامين نياز حداكثر 500 هزار نفر جمعيت را داشته، گفت: بي‌تدبيري‌هاي موجب سكونت چندبرابري جمعيت در شيراز و بروز مشكلاتي در زمينه تامين آب ساكنان اين شهر شده است. با وضعیت کنونی دیگر نباید انتظار داشته باشیم شیراز همان شهر گل‌ و بلبل باشد، زيرا به‌جاي گل و درخت و سبزي و باغ، آپارتمان و سازه‌هاي بتوني و خودروهاي دودزا داريم.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه امروز در شيراز شمار خودروهاي مسافربر بيشتر از مسافران است، گفت: شاخصه استاندارد رشد شهری بیشتر بودن درخت و سبزه در شهرها است که شوربختانه در شیراز به‌جای آن آپارتمان و خيابان و خودرو دیده می‌شود و چاره‌ای نداریم جز اینکه جنبش درخت‌کاری راه بیندازیم.

ناظم‌السادات با تصريح اينكه ديگر از دولت كاري بر نمي‌آيد و نيازمند باوري همگاني در پاسداري از طبيعت هستيم، گفت: اگر اين باور همگاني ايجاد نشود، بايد انتظار چالشي بسيار جدي را داشت.

او لزوم آغاز انقلاب فرهنگسازي از آموزشگاه‌ها و از كودكي را مورد تاكيد قرار داد و با تصريح اينكه بيشترين حجم منوكسيد كربن توليد شده از محل سوخت انرژي است، گفت: نزدیک به 35 درصد کاربرد انرژی مربوط به حمل‌ونقل است و به‌جای خودروهای دودزا باید استفاده از مترو را در کلان‌شهرها، سرلوحه کار قرار دهیم.

براساس اين گزارش، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس نيز در اين همايش با اشاره به اسيدي‌تر شدن اقيانوس‌ها به واسطه دگرگوني‌هاي آب و هوايي، تصريح كرد: بحران و چالشي جدي‌تر از مشكلات جنگل‌ها و مراتع در حال شكل‌گيري است.

حمزه ولوي با بيان اينكه 48 درصد از كل دي‌اكسيد كربني كه وارد جو مي‌شود از راه سوخت‌هاي فسيلي است، گفت: با اسیدی شدن اقیانوس‌ها، حیات مرجان‌ها با آسیب روبه‌رو شده و اگر این‌ گونه‌ها از میان برود، دی‌اکسید کربن جذب نخواهد شد.

ولوی از اقیانوس‌ها به‌عنوان باارزش‌ترین منبع ذخیره دی‌اکسید کربن نام برد و گفت: با بالا رفتن دمای زمین و آب، میزان دی‌اکسیدکربن‌گیری اقیانوس‌ها کمتر می‌شود و این فاجعه‌ای بزرگ‌تر از ویرانی جنگل‌ها و مراتع است.

اين كارشناس مسائل زيست محيطي با بيان اينكه اقیانوس‌ها 50 برابر بیشتر از جو، دي‌اكسيد كربن در خود جاي داده‌ است، گفت: اكنون دماي 38 درجه براي اقيانوس‌ها را تجربه مي‌كنيم و با افزايش گازهاي گل‌خانه‌اي اين دما بيشتر مي‌شود.

ولوي با تاكيد براينكه عامل اصلي دگرگوني‌هاي زيست‌محيطي انساني است، افزايش جمعيت كره زمين، بهره‌برداري بيشتر و بيشتر از خاك و منابع طبيعي و ... را يادآور شد و گفت: روزانه حدود 235 هزار نفر به جمعيت کره زمین اضافه می‌شوند و این یعنی مصرف انرژی و تولید دی‌اکسید کربن بيشتر.

مدیر مرکز مطالعات هواشناسی سازمان حفاظت محیط‌زیست نيز به رتبه تک‌رقمی ایران در انتشار گاز گلخانه‌ای اشاره و اضافه كرد: در پنج ساله اخیر رتبه ايران در انتشار گازهای گلخانه‌ای تک‌رقمی بوده و کشورهای صنعتی‌تر مانند ایالت متحده آمریکا و چین در نخستین ردیف قرار دارند.

محسن ناصری با بيان اين واقعيت كه کشور ما در عين انتشار گازهاي گلخانه‌اي، دامنه‌هاي آسيب‌پذيري بيشتري نيز دارد، گفت: امروز حتي تحصیلکرده‌ها هم فكر مي‌كنند خاك كشور کافی است، حال آنكه محیط‌زیست به دليل صنعتي شدن با شتاب در حال تخریب است.

وی افزود: محیط‌زیست کشور ما به دلیل رویکرد مصرف‌گرایی و سیاست‌های مبتنی بر همین روحیه، وضعیت خوبی ندارد، اما جهت‌گیری‌هایی که در سال‌های اخیر برای پاسداشت طبیعت انجام‌ شده، مناسب است.

ناصری ادامه داد: تمام دولت‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد درباره محیط‌زیست به یک درک مشترک رسیده‌اند و فهم عمومی دنیا درباره شناخت محیط‌زیست و خطرهای پیرامون در حال پوست انداختن است.

براساس اين گزارش، همايش گرمايش زمين و اثرات مخرب آن با حضور دبيران شيمي و زيست‌شناسي در شيراز برگزار شد.



انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha