• سه‌شنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 95121006773
  • منبع : نمایندگی یزد

کبک‌هایی که واسطه کارآفرینی جوانان مهریزی شدند

کبک‌هایی که واسطه کارآفرینی جوانان مهریزی شدند

ایسنا/یزد دو جوان کارآفرینی مهریزی که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه پرورش کبک ورود کرده‌اند، ضمن تشریح فعالیت‌ها و مشکلات خود در این رابطه، حمایت بیشتر مسئولان را لازمه ادامه فعالیت خود می‌دانند.

«محمدرضا بهره‌مند» در خصوص چگونگی راه‌اندازی این واحد پرورش کبک در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، می‌گوید: حدود سه سال پیش با کمک بسیج سازندگی و دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی برای راه‌اندازی یک واحد کوچک پرورش کبک اقدام کردیم و در ابتدا نیز کار را با سرمایه اولیه‌ی 7.5 میلیون تومان و خرید 200 قطعه کبک شروع کردیم.

وی اشاره به بازدهی نامطلوب این واحد در ابتدا که تنها محصول تولیدی آن، تخم کبک بود، ادامه می‌دهد: با این وجود پس از شش ماه فعالیت و کسب سود از این محل به اضافه مقداری پس‌انداز،‌ یک دستگاه جوجه‌کشی خریداری کردیم و مدتی بعد نیز توانستیم دومین دستگاه را نیز خریداری کنیم تا در کنار فروش تخم پرنده، جوجه آن را نیز بفروشیم.

«سعید ابویی مهریزی» در ادامه صحبت‌های همکارش اضافه می‌کند: بعد از مدتی دوباره با فروش تخم پرنده و جوجه‌ها و مقداری پس‌انداز، توانستیم یک دستگاه بخاری سالنی به ارزش دو میلیون تومان و دو عدد فن خریداری کنیم.

این پرورش‌دهنده کبک خاطرنشان می‌کند: از ابتدای امسال، حدود 7500 تخم کبک به ارزش بیش از هفت میلیون تومان خریداری کردیم تا با تولید «گله مادر»، در خرید تخم پرنده خودکفا شویم و از هدررفت سرمایه جهت خرید تخم پرنده جلوگیری کنیم.

وی یادآور می‌شود: خوشبختانه از همین‌رو نیز امسال یک گله مادر با تعداد 8000 قطعه کبک داشتیم که از این تعداد حدود  2000 قطعه را نگه داشته و مابقی را به فروش رساندیم تا هزینه‌های تولید «گله مادر» تأمین شود.

به گفته‌ی ابویی، البته کار تولید تخم پرنده و جوجه را نیز ادامه می‌دهیم تا تعداد کبک‌ها برای «گله مادر» کافی باشد و بعد از آن که تعداد کبک‌ها برای تولید «گله مادر» به حد نصاب رسید، اقدام به فروش تخم، جوجه، کبک زنده و گوشت آن خواهیم کرد.

«محمدرضا بهره‌مند» در ادامه راجع به سختی‌های پرورش کبک عنوان می‌کند: مدتی در زمینه‌ی پرورش بلدرچین فعالیت داشتم که به مراتب از پرورش کبک آسان‌تر بود اما اشتهای بالای بلدرچین‌ها و تامین خوراک آنها، هزینه‌های گزاف و کمرشکنی را به همراه داشت.

وی ادامه می‌دهد: از همین‌رو نیز حتماً باید به محض رسیدن آنها به بلوغ فروخته می‌شدند، اما اقبال زیاد سرمایه‌گذاران به پرورش بلدرچین در استان، فروش تولیدات من را با مشکل همراه کرد به نحوی که مجبور شدم پس از مدتی، محصول را زیر قیمت بازار و با ضرر و زیان فراوانی بفروشم لذا پرورش کبک را انتخاب کردم که البته این حوزه نیز با سختی‌هایی همراه است.

وی در این رابطه تصریح می‌کند: کبک‌ها دو ماه در خاموشی به سر می‌برند، اما بعد از آن برای چهار ماه، تخم‌گذاری می‌کنند اما پس از این مدت و زمانی که پوست تخم‌ها نازک و نطفه آن‌ها ضعیف‌تر می‌شود، باید دوباره در حالت خاموشی قرار بگیرند.

این جوان 30 ساله و پرانگیزه اضافه می‌کند: از طرفی هر 2.5 سال یک بار باید «گله مادر» جدیدی به چرخه تخم‌گذاری اضافه شود بنابراین در این رابطه نیز باید جوجه‌ریزی به حدی باشد که واحد برای تولید «گله مادر» جدید دچار مشکل نشوند.

البته ابویی اظهار می‌کند: نگهداری کبک هر چند به مراتب سخت‌تر و حساس‌تر از پرورش بلدرچین است، اما در دراز مدت پربازده و بازار خوبی دارد.

وی نیز به پاره‌ای از مشکلات در این حوزه می‌پردازد و عنوان می‌کند: یکی از مشکلات ما در پرورش کبک، پرواز کردن آنها و هیاهویی بود که از این حرکت ایجاد می‌شد لذا اقدام به ساخت قفس‌های چوبی با ارتفاع یک متر برای مهار این پرنده کردیم که شرایط بهتری را برای آنها رقم زد.

وی به مشکل کمبود سوخت در فصل زمستان نیز اشاره و عنوان می‌کند: متأسفانه دود حاصل از سوخت گازوئیل و گاهاً خاموش شدن بخاری‌ها موجب تلفات پرندگان شده است که در صورت مساعدت مسئولان برای گازرسانی این مشکل نیز مرتفع خواهد شد.

«سعید ابویی مهریزی» در ادامه یکی از مشکلات این واحد را استجاری بودن مکان آن می‌خواند و در این‌باره می‌گوید: هم‌اکنون یکی از بزرگترین مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و ادامه کار پرورش کبک و سرمایه‌گذاری ما را تهدید می‌کند، نبود مکان ثابت برای استقرار این واحد است به طوری که به‌علت نداشتن مکان مناسب تاکنون دچار خسارت‌های زیادی شده‎‎ایم و به‌علت تلف شدن شماری از کبک‌ها مدتی نیز فعالیت‌ ما دچار وقفه شد.

به گفته‌ی وی، قرارداد اجاره مکان فعلی این واحد شش ماه دیگر به پایان می‌رسد و اگر از عهده پرداخت اجاره مکان برنیاییم، مجبور هستیم تمام امکاناتی که این جا فراهم آورده‌ایم را با هزینه‌ای مضاعف به مکان دیگری انتقال دهیم و از طرفی نیز اگر کبک ها برای تخم‌گذاری در حالت خاموشی باشند، این جابجایی می‌تواند منجر به مختل شدن برنامه تخم‌گذاری آنها و در نتیجه هدر رفتن تمام زحمات ما شود.

بهره‌مند در این‌باره می‌گوید: البته حدود یک سال پیش با جدیت و پیگیری‌های مداوم از طریق دامپزشکی، جهادکشاورزی و محیط زیست و هزینه‌هایی مانند «جی. پی. اس»، توانستیم مکانی را در پهنه دهستان گردکوه برای استقرار واحد فراهم کنیم، اما تاکنون به‌علت بهانه‌گیری‌های آب منطقه‌ای که معتقد است این مکان که سایر دستگاه‌ها آن را تایید کرده‌اند، در پهنه قرار ندارد، از این‌رو نتوانسته‌ایم به آنجا نقل مکان کنیم.

وی در خصوص هزینه‌های معمول در پرورش کبک خاطرنشان می‌کند: علاقمندان به این حرفه باید در نظر داشته باشند که 2000 قطعه کبک روزانه به 140 لیتر آب تنها برای مصرف خوراکی خود نیاز دارند و علاوه‌بر هزینه‌های نگهداری این پرندگان، هزینه کشتار، بسته‌بندی و نگهداری در سردخانه نیز وجود دارد.

بهره‌مند در همین خصوص نیز به علاقمندان به قفعالیت در این حوزه توصیه می‌کند که با احتیاط در این کار سرمایه‌گذاری کنند و با تعیین چشم‌انداز تا رسیدن به نتیجه دلخواه، تا کسب بازدهی سرمایه‌گذاری پیشین، مجدداً هزینه نکنند، چون ریسک کردن در این حوزه می‌تواند به ورشکستگی و به تبع آن از دست رفتن همه سرمایه آن‌ها منجر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha