• دوشنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 96012812186
  • منبع : نمایندگی مازندران

مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران خبرداد:

ایجاد بانک ژن شمشادهای شمال کشور

ایجاد بانک ژن شمشادهای شمال کشور

ایسنا/مازندران مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران از تولید نهال شمشاد مقاوم به آفت شب پره خبرداد و گفت: برای حفظ این گونه گیاهی بانک ژن شمشادهای شمال کشور تهیه می شود.

وجیه الله موسوی شعبانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از خردادماه سال گذشته گزارش ورود شب پره به کشور ارسال شد اما منبع آن باید پس از بررسی از سوی سازمان قرنطینه اعلام شود.

وی با بیان اینکه این شب پره آفت و وارداتی است و اصالت و نحوه ورود آن به کشور مشخص نیست، تصریح کرد: آفت شب پره در جنگل‌های شمال کشور وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران با اشاره به اینکه بخشی از شب‌پره‌ها در شمشمادهای غرب استان مازندران مشاهده شد، خاطرنشان کرد: برای مقابله با این بیماری، اقدام های عملیاتی و محلول‌پاشی به همراه استفاده از تله‌های مختلف با توجه به فصل‌های مختلف سنی، انجام شد.

موسوی با بیان اینکه این آفت، هزار و 500 هکتار از اراضی جنگلی را در تاثیر آثار خود قرار دارد، گفت: سازمان جنگل‌ها بر روی 500 هکتار که بیشترین فشار ناشی از ورود این آفت به آن وارد شده، در حال فعالیت است.

وی با اشاره به آثار خسارت‌بار این آفت، اظهار کرد: آثار خسارت این آفت در ابتدا در مرحله لارو و با خوردن برگ و سپس پوست درخت آغاز و پس از مدتی موجب خشکی آن می شود.

مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران با بیان اینکه هنوز مشخص نیست درختانی که شب پره بر روی آن اثر منفی گذاشته اند قابل برگشت هستند یا خیر، گفت: کارشناسان همچنان در حال انجام تحقیقات هستند. همچنین کمیته ای در ستاد سازمان جنگل ها با حضور اساتید و دانشگاهیان تشکیل شده و نحوه مقابله با آن نیز مشخص می شود.

وی با بیان اینکه در زمستان فعالیت این گونه کم می‌شود اما می‌تواند سرمای زیر صفر را در حالت شفیره تحمل کند، خاطرنشان کرد: فعالیت این گونه جانوری با گرم شدن هوا آغاز می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران در پایان با اشاره به اینکه تولید نهال شمشاد در دستور کار قرار دارد، تاکید کرد: سازمان برای اینکه این گونه گیاهی از بین نرود از پایه های مقاوم به صورت قلمه و بذری تکثیر می کند و به دنبال ایجاد بانک ژن این گونه گیاهی است.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha