• شنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۵:۵۱
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 96030603464
  • منبع : نمایندگی کردستان

رشد 46 درصدی تولید محصولات کشاورزی کردستان در سه سال گذشته

ایسنا/کردستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، گفت: در سال 92 میزان کل تولیدات بخش کشاورزی در استان کردستان یک میلیون و 800 هزار تُن بوده و در پایان سال 95 به دو میلیون و 600 هزار تُن رسیده است که حدود 46 درصد افزایش کل تولیدات محصولات کشاورزی در سه سال گذشته را نشان می‌دهد.

کریم ذوالفقاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در امر اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی اقدامات بسیار خوبی انجام گرفته است، البته تمام این اتفاقات خوب فقط در اثر اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان نبوده بلکه حاصل تلاش کشاورزان فهیم و تعامل با بخش خصوصی، تشکل‌ها و تعاونی‌های استان بوده است.

وی افزود: ما بر این باوریم که کشاورزی استان رو به رشد است و دیگر کشاورزی استان سنتی محض نیست البته کاملاً مدرن هم نشده است، اما خوشبختانه در مسیر توسعه و بهره وری مناسبی قرار داریم.

ذوالفقاری عنوان کرد: در سال 92 میزان کل تولیدات بخش کشاورزی در استان کردستان یک میلیون و 800 هزار تُن بوده و در پایان سال 95 به دو میلیون و 600 هزار تُن رسیده است که حدود 46 درصد افزایش کل تولیدات محصولات کشاورزی در سه سال گذشته را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: حمایت خوب متولیان استانی بخصوص استاندار و معاونان ایشان از بخش کشاورزی باعث شد که میزان اعتبارات ما در مقایسه با سال 94 دو برابر افزایش بیابد و تلاش مجموعه جهاد کشاورزی استان هم چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی در این موفقیت موثر بوده است.

وی بیان کرد: ما در بخش سردخانه‌ای پیشرفت بسیار مناسبی داشته‌ایم به گونه‌ای که تا سال 92 حدود 18 هزار تُن ظرفیت سردخانه‌ای داشتیم اما در پایان سال 95 این عدد به 36 هزار تُن رسیده و 30 هزار تُن ظرفیت دیگر هم در حال اجرا و به بهره برداری رسیدن است .

در اکثر محصولات بیشتر از نیاز استان تولید می‌کنیم

ذوالفقاری افزود: خوشبختانه در اکثر محصولات بیشتر از نیاز استان تولید می‌کنیم که این امر امکان صادرات را فرآهم می‌آورد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: مرغ کردستان به دلیل موفقیت خوب همکاران ما در اداره دامپزشکی و معاونت بهبود تولیدات دامی و همچنین تلاش مرغداران، کیفیت بسیار بالایی داشته است به طوری که هم اکنون هشت استان کشور از مرغ تولیدی کردستان استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: هم اکنون از 50 هزار تُن توت فرنگی تولیدی در کشور 40 هزار تُن آن در کردستان تولید می‌شود، که توت فرنگی کردستان به علت کیفیت و سالم بودن میوه به یک برند در کشور تبدیل شده است.

بیش از 90 درصد محصولات کشاورزی استان سالم است

ذوالفقاری ادامه داد: با توجه به نتایج نمونه برداری‌های انجام شده از محصولات کشاورزی افتخار ما در استان کردستان این است که بیش از 90 درصد محصولات استان از نظر سلامت و امنیت غذایی منطبق بر استانداردهای تعیین شده است و محصول سالم را به بازار عرضه می‌کنیم‌.

وی در ادامه گفت: انگور سیاه کردستان، گوشت قرمز و مقدار زیادی از توت فرنگی تولیدی در کردستان کاملاً ارگانیک بوده و برند بسیار خوبی برای کردستان است .

لازمه صادرات محصولات کشاورزی بهره گیری از صنعت بسته بندی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: محصولات استان نیازمند بسته بندی مناسب و صنایع تبدیلی است تا بهتر بتوانیم این محصولات را به دیگر استان‌ها و نیز کشورهای خارجه صادر کنیم .

وی ادامه داد: در بخش شیلات اقدامات خوبی انجام گرفته و مجوز بسته بندی و صادرات ماهی به روسیه به دو واحد در کشور داده شده که یک واحد آن در استان کردستان مستقر است.

ذوالفقاری با بیان اینکه در راستای استفاده از تجهیزات و ماشین آلات نوین کشاورزی تسهیلات ارزان قیمت بسیار مناسبی در اختیار کشاورزان محترم قرار داده شده است، تصریح کرد: خوشبختانه در تامین این تسهیلات و تجهیزات تاکنون مشکلی نداشته‌ایم و نخواهیم داشت .

وی ادامه داد: یکی از مشکلات در بخش کشاورزی کردستان این است که بیشتر زمین‌های استان اراضی شیبدار هستند که در این راستا باید ماشین آلاتی مناسب با شرایط محیطی طراحی شوند تا میزان بهره وری افزایش یافته و زمین‌های کشاورزی استان دچار فرسایش نشوند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات خوب در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی که به انجام رسانده‌ایم طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار استان است .

ذوالفقاری در پایان افزود: بسیاری از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی و جوانان روستایی ما دغدغه شغل را دارند و می‌توانند با استفاده از این طرح و انجام مراحل قانونی و دریافت زمین منبع مناسب درآمدی را با اندک سرمایه گذاری داشته باشند .


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha