• جمعه / ۲ تیر ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96040200651
  • خبرنگار : 71381

گزیده اخبار سیاسی ایسنا در ۱و۲ تیر ماه؛

واکنش داعش به حمله ایران/حضور گسترده شخصیت‌ها در روز قدس/انهدام تیم تروریستی در کردستان و...

واکنش داعش به حمله ایران/حضور گسترده شخصیت‌ها در روز قدس/انهدام تیم تروریستی در کردستان و...

گزارش ایسنا از راهپیمایی بزرگ روز قدس، واکنش داعش به حمله موشکی ایران، مرور دیدگاه‌های حضرت امام(ره) درباره روز جهانی قدس، بازخوانی دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره نقش آراء مردم در مشروعیت نظام سیاسی اسلام، عیادت رئیس‌جمهور از آیت‌الله مظاهری، انهدام یک تیم تروریستی در کردستان، تکذیب صفحه فعال سرلشکر باقری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، انتقاد عفو بین‌الملل از دولت‌های آمریکا و مکزیک، رسیدگی پرونده ترور ۸ نفر از مرزبانان در دادسرای ویژه امنیت زاهدان و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز پنج شنبه و جمعه، یکم و دوم تیر ماه ۱۳۹۶ است.

مرور دیدگاه‌های حضرت امام(ره) درباره روز جهانی قدس

بنیانگذار انقلاب اسلامی از همان آغاز وجهه اسلامی و بعد اعتقادی مبارزه با اسرائیل را کارسازترین روش برای بسیج ملت مظلوم فلسطین و جلب حمایت امت اسلام از آنان معرفی نمود و اتخاذ مشی های دیگری همچون تکیه بر قومیت عربی و نگرش‌های ناسیونالیستی و دیگر ایدئولوژی‌های وارداتی و غیراسلامی را انحراف در مسیر مبارزه برای آزادی قدس می‏‌دانست.

بازخوانی دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره نقش آراء مردم در مشروعیت نظام سیاسی اسلام

در پی مباحثی که به تازگی درباره‌ی دیدگاه مقام معظم رهبری در موضوع نقش آراء مردم در مشروعیت نظام سیاسی مطرح شده است، این نوشتار، بیانات و دیدگاه‌های معظم‌ُله را در رابطه با مسأله ولایت و حکومت اسلامی و نقش مردم در آن به طور خلاصه بررسی کرده است. به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، این متن برگرفته از خطبه­‌ها و بیانات ایشان است که در مناسبت‌های مختلف ایراد شده‌اند، لذا با اندکی تصرف و تلخیص در متن بیانات و در قالب پرسش و پاسخ تنظیم شده است تا دستیابی مخاطب به فهم دقیق و شفاف دیدگاه‌های معظم‌ُله بهتر صورت پذیرد. همچنین ‌پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای ‌خبر انتشار هشتاد و هفتمین شماره‌ی خط حزب‌الله با سخن هفته‌ای با عنوان «سیلی بزرگ‌تر» درباره‌ی پیروزی‌های منطقه‌ای ایران و شکست طرح‌های منطقه‌ای آمریکا منتشر کرد.

رئیس‌جمهور از آیت‌الله مظاهری عیادت کرد.حجت‌الاسلام روحانی پنجشنبه شب با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران، از آیت‌الله حاج شیخ حسین مظاهری عیادت کرد.رئیس جمهور همچنین با پزشکان معالج آیت‌الله مظاهری گفت‌وگو و از روند اقدامات انجام شده در راستای درمان ایشان مطلع شد. روحانی همچنین پنجشنبه شب (۱ تیر) در ضیافت افطار با فعالان اقتصادی که در روز ملی اصناف برگزار شد، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت دوازدهم را اصلاح نظام بانکی عنوان کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین اقدامات دولت دوازدهم قطعا اصلاح نظام بانکی خواهد بود و باید تلاش کنیم تا بتوانیم رونق اقتصادی را در کشور ایجاد کنیم. وی واگذاری اقتصاد به مردم و بخش خصوصی را ضروری خواند و با تاکید بر اینکه همه باید به بخش خصوصی امنیت بدهیم، اظهار کرد: دولت یازدهم از ابتدای فعالیتش به واگذاری واقعی اقتصاد به بخش خصوصی متعهد بوده است.

حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری در صفحه شخصی خود در توییتر با اشاره به اینکه همه تصمیمات مهم در شورای امنیت ملی اتخاذ می‌شود، نوشت: در کشور هیچ تصمیم مهمی - از نابودی تروریست‌های منافق در عراق تا تروریست‌های داعش در سوریه - اخذ نشده، مگر آن‌که در شورایعالی امنیت ملی بحث و اتخاذ شده باشد.

خطیب نماز جمعه روز قدس در تهران عملیات موشکی لیلة‌القدر را تجلی صفت منتقم بودن خداوند دانست و گفت: همزمانی عملیات موشکی ایران علیه داعش با تحریم ایران در سنای آمریکا بسیار معنادار بود و نشان داد ایران اسلامی ذره‌ای از اصول خود عقب‌نشینی نخواهد کرد و به کوری چشم دشمنان بر اقتدار موشکی‌اش خواهد افزود.وی همچنین با بیان این‌که «عملیات موشکی ایران محور وحدت در کشور شد» گفت: شاهدیم که همه سلیقه‌ها و جناح‌ها از این عملیات حمایت کردند.

روابط عمومی حوزه ریاست ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که سرلشکر باقری صفحه‌ای در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ندارد. در پی انتشار برخی اخبار در صفحات منتسب به سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، روابط عمومی حوزه ریاست ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد:سرلشکرمحمد باقری تاکنون صفحه‌ای در فضای مجازی و و شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر، اینستاگرام و تلگرام نداشته و اخبار مربوط به ایشان صرفاً از طریق منابع خبری رسمی منتشر می‌گردد.

روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) از انهدام یک تیم تروریستی در کردستان بامداد امروز (جمعه)  خبر داد. روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه از درگیری رزمندگان اسلام با یک تیم تروریستی وابسته به استکبار جهانی خبر داد و اعلام کرد: یک تیم تروریستی که قصد انجام اقدامات تروریستی و ایجاد ناامنی در داخل کشور را داشت، بامداد امروز (جمعه) توسط رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) سپاه شناسایی و در یک درگیری که در منطقه‌ی کردستان انجام شد، تعداد سه تن از تروریست‌ها به هلاکت رسیده و یک نفر از آنان دستگیر شد.

داعش به حمله موشکی ایران واکنش نشان داد. پس از چهار روز سکوت،‌ داعش به حمله موشکی ایران به پایگاه‌هایشان در دیرالزور واقع در شرق سوریه واکنش نشان داد. گروهک تروریستی داعش در قالب یک گزارش کوتاه به حمله موشکی ایران به دیرالزور واکنش نشان داد.

انتخابات شوراها در برخی از شهرستان‌ها و بخش‌های تهران با ابطال صندوق و آرای برخی منتخبین تایید شد. علیرضا رحیمی، رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران از تایید انتخابات در شهرستان‌های شهریار،‌ پاکدشت و دو بخش شریف آباد و چهاردانگه خبر داد و گفت که تصمیم‌گیری نهایی درباره وضعیت انتخابات شوراها در دو حوزه پرند و کهریزک به هیات مرکزی نظارت بر انتخابات واگذار شد.

محمدرضا عارف چگونگی ناکام ماندن استراتژی متلاشی کردن جریان اصلاح‌طلب را تشریح کرد.رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در دیدار با منتخبین شورای شهر کرج با بیان اینکه برای عده‌ای قابل باور نبود لیست ۲۱ نفره شوراها در تهران علی‌رغم بداخلاقی‌ها، تخریب‌ها و لیست‌های جعلی بصورت کامل رأی بیاورد، گفت: باید از طرح هرگونه مباحثی که در جریان اصلاح‌طلب ایجاد شکاف می‌کند پرهیز کنیم و بدانیم که عملکرد خوب ما در مجلس، شورای شهر و دولت تضمین کننده موفقیت اصلاح‌طلبان در گام‌های بعدی است.

گزارش ایسنا از راهپیمایی بزرگ روز قدس + حواشی و تصاویر

راهپیمایی بزرگ روز قدس که قرار بود ساعت ۱۰ و نیم صبح روز جمعه دوم تیرماه ۱۳۹۶ آغاز شود از ساعتی پیش از آن با حضور گسترده مردم روزه‌دار در تهران و دیگر شهرهای کشور آغاز شد. راهپیمایی روز قدس امسال با شعار "روز جهانی قدس، رمز وحدت و جهاد امت اسلامی، حمایت از مردم مظلوم فلسطین و زوال قطعی رژیم صهیونیستی" در تهران و سایر استان‌ها و بیش از ۸۵ کشور جهان در حال برگزاری است.

روز قدس روز اسلام است

آملی لاریجانی: همگرایی امت اسلامی تا رسیدن به استقلال کشورها ادامه دارد

آیت الله جنتی: ملت ایران وحدت‌شان را به نمایش گذاشتند

روحانی: ملت ایران پاسخ قاطعی به آمریکا داد

علی لاریجانی: اسرائیل مادر تروریسم است

 رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره): مردم پشتوانه نیروهای مسلح هستند

ابراهیم رییسی: پیام روز قدس انزجار و تنفر از صهیونیست‌ها و ایادی کفر است

معاون سیاسی وزیر کشور: به آزادی و آزادگی ملت‌مان می‌بالیم

معاون رئیس جمهور: روز قدس یادآور ۷۰ سال جنایات جنگی رژیم اشغالگر قدس است

محسن رضایی: انگشت ما برای مقابله با تروریست‌ها همیشه بر روی ماشه است

باهنر: سردمداران جنگ نیابتی از مخفیگاه‌ها بیرون آمده و دست‌شان رو شده است

جهانگیری: کشورهای اسلامی به فکر اتحاد برای مقابله با رژیم صهیونیستی باشند

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: حضور در راهپیمایی روز قدس برای غیرمسلمانان با وجدانی بیدار هم تکلیف است

عارف: روز قدس،‌ روز وحدت و همبستگی دنیای اسلام است

سرلشکر صفوی: آمریکائی‌ها پیوند دهنده سعودی‌ها با صهیونیست‌ها هستند

آیت‌الله نوری همدانی: راه ملت ایران تا نابودی قطعی اسرائیل ادامه دارد

وزیر اطلاعات: روز قدس روز فریاد علیه تجاوز در سراسر جهان است

محسنی اژه‌ای: فلسطین نماد کشورهایی است که مورد ظلم و جور واقع شده‌اند

معاون رئیس‌جمهور: ملت ایران از یک میراث بشری دفاع می‌کند

وزیرکشور: فلسطین جزو آرمان‌های انقلاب و مردم است

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: فلسطین کماکان موضوع اصلی دنیا است

شمخانی خطاب به تهدیدآفرینان علیه ایران: آزموده را آزمودن خطاست

رئیس کمیسیون امنیت ملی: روز قدس با نگاهی فرا ملی و فرا اسلامی همراه است

رئیس کل دادگستری تهران: روز قدس نمادی از وحدت مردم و مسئولین است

جانشین فرمانده کل ارتش:پیام حضور مردم، حمایت از فلسطین است

یک نماینده مجلس:حضور مردم در روز قدس تجلی وحدت و انسجام ملی است

قشقاوی: حضور در روز قدس اعلام انزجار از صهیونیست و استکبار جهانی است

***

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با انتشار مقاله ای در روزنامه گاردین با تاکید بر اینکه بی‌توجهی به تعهدات برجامی همه ما را به پله اول باز می‌گرداند نوشت: برای بقای توافق هسته ای ایران، غرب باید مسیر خود را تغییر دهد.

آسوشیتدپرس نیز از راهپیمایی "ضد اسرائیلی" در ایران چنین گزارش داد: ایران راهپیمایی ضد اسرائیلی خود را بار دیگر در سراسر این کشور با سردادن شعارهایی علیه اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل و شعار مرگ بر اسرائیل برگزار کرد. همچنین بیروت پرس، یک رسانه عربی با اشاره به برگزاری راهپیمایی روز قدس در ایران نوشت: ملت ایران با شرکت در این راهپیمایی جنایت‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. تایمز آو اسرائیل، یک روزنامه صهیونیستی نیز با انتشار خبر برگزاری راهپیمایی بزرگ روز قدس در تهران و دیگر نقاط کشور نوشت: ایران روز جمعه راهپیمایی گسترده در سراسر کشور علیه اسرائیل برگزار کرده است.

ایران از توافق صلح میان حزب اسلامی و دولت افغانستان استقبال کرد. غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران توافق صلح میان دولت حزب اسلامی را نشانه‌ای از علاقه دولت افغانستان به صلح می‌داند و از هر تلاشی برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان حمایت می‌کنند.

ترکیه از احتمال استقرار مستشاران ایرانی و روسی در اطراف دمشق خبر داد.سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه از استقرار مستشاران ایرانی و روسی در اطراف پایتخت سوریه طبق توافق ایجاد مناطق کاهش تنش در این کشور خبر داد. ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس جمهور ترکیه روز پنج‌شنبه گفت که توافق روسیه، ایران و ترکیه برای برقراری مناطق کاهش تنش در سوریه در نشست آتی آستانه پایتخت قزاقستان در اوایل ماه ژانویه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

همچنین وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به توافق ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه اعلام کرد: مسکو، تهران و آنکارا اختلاف نظر جدی درباره مناطق کاهش تنش در سوریه ندارند. وزارت امور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ایران، روسیه و ترکیه هیچ اختلاف نظر جدی درباره مناطق کاهش تنش در سوریه ندارند.

عفو بین‌الملل از دولت‌های آمریکا و مکزیک انتقاد کرد.عفو بین الملل در گزارش اخیر خود فاش کرد که دولت های ایالات متحده آمریکا و مکزیک به صورت نظام مندی حقوق بشر هزاران پناهنده‌ای را که از جوامع و زادگاه‌شان به خاطر خشونت گریخته اند، زیر پا گذاشته‌اند. خانم اریکا گورا روساس رئیس بخش آمریکای سازمان عفو بین الملل اظهار کرد: آمریکا و مکزیک در این جرائم همدست هستند و در حال انجام فاجعه حقوق بشری هستند. آمریکا در حال ساخت نظامی ظالمانه و غیر قابل نفوذ برای جلوگیری از ورود افرادی به خاکش می باشد که به حمایت بین المللی نیاز دارند و مکزیک بیش از اندازه در نقش دروازه بان آمریکا، فرو رفته است.  

وکیل علی مطهری از صدور کیفرخواست برای آمران حمله به علی مطهری در شیراز خبر داد. مصطفی ترک‌ همدانی اظهار کرد: با قاطعیت دادستان نظامی استان فارس، آمران حمله به علی مطهری شناسایی، تفهیم اتهام و پس از اخذ تامین از متهمین، کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه نظامی ارسال شد.

آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه‌ای که با حضور جمعی از مسئولان عالی قضایی پیرامون اقدامات داعش در کشور تشکیل شده بود،گفت:اقدام موشکی سپاه گوشه کوچکی از عزم ایران برای مبارزه با تروریسم را نشان داد. رییس قوه قضاییه، اقدام اخیر موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان دیرالزور با هدف انهدام یکی از مقرهای فرماندهی و مرکز تجمع تروریست های تکفیری داعش در مرز سوریه و عراق را ابلاغ کننده پیامی روشن برای تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای و بین المللی آنها دانست و گفت: این اقدام، گوشه بسیار کوچکی از عزم پولادین ایران برای مبارزه با تروریسم را نشان داد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای نیز در همایش دیدار با خانواده شهدا ضمن گرامیداشت خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان با بیان اینکه حزب‌الهی‌ها بهترین هنرمندها هستند تاکید کرد: چه کسی با اصل کنسرت و هنر مخالف است؟ شما ببینید با ادعای طرفداری از هنر ابتذال ترویج می‌شود.

همچنین پرونده ترور ۸ نفر از مرزبانان در دادسرای ویژه امنیت زاهدان در حال رسیدگی است. حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان در نشست خبری با اهالی رسانه با اشاره به پرونده ترور ۸ نفر از مرزبانان استان که در سال ۹۴ به شهادت رسیدند، گفت: تاکنون ۲ متهم در این رابطه دستگیر شده‌اند که عضو گروهک تروریستی "جیش‌الظلم" بوده‌ و پرونده‌های این افراد در مرکز استان در دادسرای ویژه امنیت در حال رسیدگی است.وی افزود: این متهمان در اواخر اردیبهشت‌ ماه امسال دستگیر شدند و هم اکنون پرونده آنها به دادسرای زاهدان ارجاع شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha