• سه‌شنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96042011049
  • خبرنگار : 30057

ستاری اعلام کرد؛

تامین 40 درصد سرمایه‌گذاری‌ها از طریق VCها/بازار 30 میلیارد دلاری محصولات فرهنگی

تامین 40 درصد سرمایه‌گذاری‌ها از طریق VCها/بازار 30 میلیارد دلاری محصولات فرهنگی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با بیان اینکه بازار تولیدات کشور 30 میلیارد دلار ارزش دارد، گفت: ما برای توسعه این حوزه نیاز به سرمایه‌گذاری داریم که در این راستا باید به سمت سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر حرکت کنیم؛ به‌گونه‌ای که 40 درصد سرمایه‌گذاری‌ها باید از این طریق تامین شود.

به گزارش ایسنا، دکتر سورنا ستاری امروز در مراسم افتتاح مرکز تصویرسازی رایانه‌ای با تاکید بر اینکه قدرت اقتصادی در نیروی انسانی است، نه در خام‌فروشی، افزود: این فعالیت‌ها با پول دولت شکل نمی‌گیرد، بلکه حوزه‌ای است که باید بخش خصوصی به آن وارد شود و با وام توسعه نمی‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر شکل می‌گیرند، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌هایی هستند که دارای دارایی‌های فیزیکی نیستند. به‌گونه‌ای که در حال حاضر شرکت‌هایی شکل گرفته‌اند که سالی 100 هزار دلار گردش مالی دارند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه این شرکت‌ها بزرگترین شرکت‌های اقتصادی کشور را خواهند ساخت، یادآور شد: با توسعه فعالیت این شرکت‌ها در آینده صنایعی چون نفت و گاز، فولادسازی را پشت‌سر خواهند گذاشت.

ستاری با تاکید بر اینکه ارزش بازار تولید محتوا یک بازار 30 میلیارد دلاری است، خاطرنشان کرد: بر این اساس ما نیاز داریم که استودیوهای تولید محتوا بیش از 100 مورد در کشور ایجاد شود که البته توسعه این استودیوها در گرو توسعه بازار محتوای فرهنگی است.

وی با بیان اینکه حضور جوانان محقق می‌تواند منجر به تغییر محیط شود، اضافه کرد: در حوزه استارتاپ‌ها ما استانداردی داریم که بر اساس آن شرکت‌ها باید هفته‌ای 10 درصد رشد داشته باشند، در غیر این صورت در تیم تحقیقاتی آنها در بخش ایده اولیه و نحوه مدیریت مشکل دارند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با بیان اینکه امروزه با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگ جدیدی وارد سیستم اقتصادی کشور شده است، اظهار کرد: این فرهنگ جدید فرهنگی است که در 4 هزار سال گذشته با کارآفرینی مردم ایجاد شد؛ ولی امروزه ما با پول نفت آن را خراب کردیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه در فرهنگ جدید ایجاد شده لزومی ندارد که برای ایجاد کسب و کارهای جدید وام‌های کلان اعطا شود، اضافه کرد: استارتاپ یعنی جوانی که پولی ندارد، ولی در ذهن خود ایده و اعتماد به نفس دارد و این جوان می‌تواند پس از دو سال، کسب و کار دانش‌بنیان خود را راه‌اندازی کند.

ستاری با تاکید بر اینکه چنین جوانانی می‌توانند اقدام به کارآفرینی و ایجاد اشتغال کنند، یادآور شد: این فرهنگ نیز امروزه در دانشگاه‌های کشور حاکم شده است به‌گونه‌ای که در بازدیدی که هفته گذشته از پارک علم و فناوری زاهدان داشتم دستاوردهای غیرقابل باوری را عرضه کردند در حالی که با محرومیت‌های زیادی مواجه بودند.

وی انگیزه این شرکت‌ها را جلوگیری از خام‌فروشی ذکر کرد و گفت: برای جلوگیری از خام‌فروشی نیاز به تولیداتی داریم که به فروش برسند. این انگیزه‌ای است که در ستاد اجرایی فرمان امام موجب شده است که وارد حوزه‌های دانش‌بنیان شوند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور همچنین به اقدامات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و یادآور شد: در این راستا از سوی این شورا 100 میلیارد تومان برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با اعلام این حمایت‌ها گام‌های موثری برای توسعه فناوری در کشور برداشته شود.

ستاری با بیان اینکه با مدیریت درست می‌توانیم شاهد تحولات عظیم در کشور باشیم، خاطرنشان کرد: اعتقاد من بر آن است که اگر دانشگاهی نتواند کوچه پشتی خود را متحول کند، نمی‌تواند جامعه را متحول کند و اگر در اطراف دانشگاهی غذافروشی و یا مکانیکی ایجاد شود، نشان می‌دهد که این دانشگاه نمی‌تواند تحول‌آفرینی داشته باشد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به راه‌اندازی مرکز تصویرسازی رایانه‌ای با همکاری ستاد فرمان اجرای امام (ره) و معاونت علمی اظهار کرد: با حضور جوانان خلاق در این محیط در آینده‌ای نزدیک شاهد ایجاد استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در اطراف آن خواهیم بود که این امر موجب تحول‌آفرینی در منطقه خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه باید به بازار 30 میلیارد دلاری تولیدات فرهنگی کشور متمرکز شویم، گفت: برای توسعه فرهنگ نیاز به سرمایه‌گذاری است که در حال حاضر 6 صندوق مالی وارد بورس شده‌اند و از طریق عرضه سهام اعتبارات لازم را کسب کرده‌اند.

ستاری با تاکید بر ضرورت توسعه صندوق‌های خطرپذیر (VC) بر لزوم حرکت کشور به سمت سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر تاکید کرد و گفت: در این راستا لازم است که 40 درصد سرمایه‌گذاری‌های کشور از طریق صندوق‌های خطرپذیر تامین شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha