• سه‌شنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96042011079
  • خبرنگار : 30057

رفع چالش‌های فرهنگی با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان

رفع چالش‌های فرهنگی با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون فرهنگی رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات کشور برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه فرهنگی گفت: در این راستا باید علاوه بر توانمندسازی نیروهای انسانی نسبت به ایجاد مراکز پژوهشی برای آسیب‌شناسی اقدام شود.

به گزارش ایسنا، حسام‌الدین آشنا امروز در مراسم افتتاح مرکز تصویرسازی رایانه‌ای با تاکید بر اینکه سال آینده 40 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیریم، افزود: 40 سالگی در ادبیات ما به مثابه سن کمال و پختگی تلقی می‌شود و آثار 40 سالگی فکری انقلاب اسلامی نیز در فعالیت‌های ما ظهور و بروز می‌کند.

وی بلوغ فعالیت‌های کشور در حوزه‌های مختلف را منوط به همکاری و همدلی دانست و ادامه داد: اگر این راه را طی نمی‌کردیم، امروز به این نتیجه نمی‌رسیدیم که به غیر از تحمل کردن یکدیگر نمی‌توانیم به نتیجه برسیم.

وی با اشاره به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولیدات فرهنگی در کشور خاطرنشان کرد: اگر 20 سال گذشته این امر اتفاق می‌افتاد، شاید صداوسیما حکمی دریافت می‌کرد که بر اساس آن کسی حق تولیدات فرهنگی را نمی‌داشت و یا شاید هیات دولت لایحه‌ای را مصوب می‌کرد که بر اساس آن میلیاردها دلار صرف یک شرکت دولتی می‌شد تا تولیدات محتوایی کشور را تامین کند.

آشنا با اشاره به راه‌اندازی شرکت دانش‌بنیان تولیدات فرهنگی و انیمیشن اظهار کرد: این مجموعه‌ای که امروز افتتاح شد یک مجموعه فناورانه در حوزه فرهنگ است و ما در سال‌های گذشته در دانشگاه‌ها دائم به موضوع تقابل میان فرهنگ و فناوری پرداختیم و بسیار طول کشید که متوجه شویم که هر توسعه فرهنگی و ترویج و اشاعه فرهنگی نیاز به فناوری خاص خود دارد و بسیار طول کشید که متوجه شویم فناوری منحصر به فناوری‌های سخت‌افزاری نیست و ما نیاز به توسعه فناوری‌های نرم نیز داریم.

معاون فرهنگی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه شکل‌گیری فناوری‌های نرم در کشور در ابتدا سرکوب شد، ادامه داد: در این زمینه نیز بسیار طول کشید تا عده‌ای این محتوا را باور کردند و مسؤولان را وادار کردند که به فناوری‌های نرم در کنار فناوری‌های سخت بیندیشند و بر این اساس ما متوجه شدیم که پول در تولیدات فرهنگی است.

وی با تاکید بر اینکه زمان زیادی طول کشید که ما متوجه شدیم که مردم مصرف‌کننده هستند، اضافه کرد: همانطور که مردم آب، هوا و غذا مصرف می‌کنند، مصرف‌کننده محصولات فرهنگی نیز هستند و از سوی دیگر ما متوجه شدیم که فرهنگ همانند یک محصولی است که نیاز به بسته‌بندی دارد.

آشنا با تاکید بر اینکه اگر ما بخواهیم در حوزه فرهنگ موفق شویم باید رابطه صلوات و کف زدن را معلوم کنیم، یادآور شد: تا وقتی که میان کف زدن و صلوات دچار تردید هستیم، مشکلاتی در حوزه فرهنگ داریم و این در حالی است که حوزه انیمیشن می‌تواند بخشی از مشکلات مربوط به این حوزه را حل کند.

به گفته معاون فرهنگی رئیس‌جمهور، بسیاری از محدودیت‌هایی که در تصویر و سینما داریم، در انیمیشن رفع خواهد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: علاوه بر آن مساله حجاب در انیمیشن به‌گونه دیگری قابل حل و معالجه است. بر این اساس توصیه می‌کنم که برای تولیدات انیمیشن دو اقدام مهم صورت گیرد.

معاون فرهنگی رئیس‌جمهور خطاب به شرکت دانش‌بنیان تصویرسازان رایانه‌ای گفت: در گام اول باید نسبت به ایجاد مدرسه آموزشی اقدام شود تا بر اساس آن گام‌هایی برای توسعه توانمندی‌های نیروهای انسانی برداشته شود و در گام بعدی نیز مجموعه پژوهشی ایجاد شود تا نسبت به آسیب‌های موجود تحقیقاتی انجام دهند و هم در این حوزه آینده‌نگاری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha